Blacksmith
Blacksmith.
Een Nederlands merk met carbon en stalen fietsen. Bij staal is het mogelijk je frame op maat te laten maken.
Dat heb ik laten doen.
Ik heb gekozen voor roestvrijstaal, om precies te zijn de buizenset Reynolds 953.
Wat ik leuk vond te ervaren is dat het kopen van een frameset op deze manier een proces is in plaats van een koopmoment. Een heel leuk proces, trouwens.
Het begint met een intakegesprek met vragen over het gebruik van het frame en over specifieke eisen en wensen. Daarna werd ik uitgebreid opgemeten en werd mijn houding op mijn huidige fiets geanalyseerd (bij mij kwam er uit dat mijn zadel wat te laag stond).
Deze data worden vertaald in een ontwerp voor het frame.
Ik wou graag een niet-sloping frame, maar heb het advies opgevolgd om toch een iets sloping frame te nemen, omdat dit in principe stijver is.
Daarna worden uitgebreid opties van afwerking besproken. Zo kon ik kiezen uit verschillende types vorkeinden en rembruggen.
Ik heb gekozen voor een 'puur' rvs frame zonder lak. Dit is de buizenset:
Hierbij enkele foto's van het begin van de bouw van het frame:
Over drie weken is het frame klaar.
Bij de frameset hoort ook een vork en balhoofdstel. Ik heb respectievelijk gekozen Columbus Minimal en Chris King No Thread zilver.
Ik zal de komende weken meer foto's plaatsen.
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van andere Blacksmith-eigenaars!
Een Nederlands merk met carbon en stalen fietsen. Bij staal is het mogelijk je frame op maat te laten maken.
Dat heb ik laten doen.
Ik heb gekozen voor roestvrijstaal, om precies te zijn de buizenset Reynolds 953.
Wat ik leuk vond te ervaren is dat het kopen van een frameset op deze manier een proces is in plaats van een koopmoment. Een heel leuk proces, trouwens.
Het begint met een intakegesprek met vragen over het gebruik van het frame en over specifieke eisen en wensen. Daarna werd ik uitgebreid opgemeten en werd mijn houding op mijn huidige fiets geanalyseerd (bij mij kwam er uit dat mijn zadel wat te laag stond).
Deze data worden vertaald in een ontwerp voor het frame.
Ik wou graag een niet-sloping frame, maar heb het advies opgevolgd om toch een iets sloping frame te nemen, omdat dit in principe stijver is.
Daarna worden uitgebreid opties van afwerking besproken. Zo kon ik kiezen uit verschillende types vorkeinden en rembruggen.
Ik heb gekozen voor een 'puur' rvs frame zonder lak. Dit is de buizenset:
Hierbij enkele foto's van het begin van de bouw van het frame:
Over drie weken is het frame klaar.
Bij de frameset hoort ook een vork en balhoofdstel. Ik heb respectievelijk gekozen Columbus Minimal en Chris King No Thread zilver.
Ik zal de komende weken meer foto's plaatsen.
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van andere Blacksmith-eigenaars!
Laatst gewijzigd door r600 op 07 jul 2012 20:29, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Ben benieuwd!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Waarom rvs?
Duurzaamheid: mijn huidige frame is van aluminium en heeft nu een scheur vanwege metaalmoeheid. Dat wil ik niet meer. Staal is sterker en taaier en zal langer meegaan;
Sterkte: rvs is stoot- en slagvast en zal niet zo snel beschadigen als carbon;
Esthetica 1: rvs hoeft niet gelakt te worden, dus er zullen geen lakbeschadigingen zijn;
Esthetica 2: mijn huidige frame is gepolijst, ongelakt aluminium. Dat wordt in de loop van de tijd (door het poetsen) alleen maar mooier. Datzelfde verwacht ik ook van een rvs frame;
Rijgedrag: ooit had ik een stalen Koga Myatafiets. Die reed erg lekker. Datzelfde verwacht ik van een rvs frame.
Hier volgen nog enkele plaatjes:
Duurzaamheid: mijn huidige frame is van aluminium en heeft nu een scheur vanwege metaalmoeheid. Dat wil ik niet meer. Staal is sterker en taaier en zal langer meegaan;
Sterkte: rvs is stoot- en slagvast en zal niet zo snel beschadigen als carbon;
Esthetica 1: rvs hoeft niet gelakt te worden, dus er zullen geen lakbeschadigingen zijn;
Esthetica 2: mijn huidige frame is gepolijst, ongelakt aluminium. Dat wordt in de loop van de tijd (door het poetsen) alleen maar mooier. Datzelfde verwacht ik ook van een rvs frame;
Rijgedrag: ooit had ik een stalen Koga Myatafiets. Die reed erg lekker. Datzelfde verwacht ik van een rvs frame.
Hier volgen nog enkele plaatjes:
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Ben heel nieuwsgierig naar het verdere verloop van dit project. Dit zie ik graag, als "tegenstander" van carbon... (heb er niets op tegen)...
Leuk om te zien dat een oud-collega van me bij BS werkt!
Leuk om te zien dat een oud-collega van me bij BS werkt!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Ok, nu komt een spannend gedeelte: het lassen. De buizen van het hoofdframe worden geprepareerd, gehecht en vervolgens gelast. Spannend, ook esthetisch gezien, want ze moeten strak en regelmatig zijn vind ik.
Ik ben zeer benieuwd. Het is allemaal nog in wording en nog niet heel goed te zien. Een tussenstand.
Zitbuis voor het hechten
Zitbuis gelast
Balhoofdbuis voor het lassen
Hoofdframe in mal
Ik ben zeer benieuwd. Het is allemaal nog in wording en nog niet heel goed te zien. Een tussenstand.
Zitbuis voor het hechten
Zitbuis gelast
Balhoofdbuis voor het lassen
Hoofdframe in mal
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Bedankt voor deze mooie reportage. Een erg leuk topic om te volgen de komende tijd!