Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorstellen + Kabels trekken nieuw frame binnengeleiding

Nielex007
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2012 22:13

Nielex007 11 jul 2012 09:44

Hoi Allemaal,

Ik stel me even voor. Ik ben Jeroen en ben nieuw op dit forum. Ik ben net overgestapt van voetballen naar fietsen. Ik fietste al wel af en toe maar ik ga wel meer kilometers maken. Nu heb ik een oude barrel in de schuur staan die nu nog wel even voldoet, maar eigenlijk wil ik wel wat nieuwer materiaal. Ik wil zelf me fiets opbouwen, gewoon omdat me dit erg leuk lijkt. Volgens mij moet dit ook je drijfveer zijn om je fiets zelf op te bouwen. Ik heb wat kosten berekeningen gedaan en volgens mij ben je duurder uit dan als je een hele fiets in 1 keer kopt,. Of doe ik iets fout?

De techniek denk ik wel aardig onder de knie te hebben. Alleen vraag ik me af hoe je bij een nieuw frame de rem- en versnellingskabel trekt, bij een frame waar de kabels binnendoor liggen. Ik begrijp dat je bij een ouder frame waar er al kabels doorheen liggen, je de oude als liner kan gebruiken. Ik heb hier op het forum en Goolge al gezocht maar niks kunnen vinden.

Ik hoor het graag van jullie, groeten Jeroen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jul 2012 09:53

Als het goed is krijg je een kunststof geleidings"buisje" erbij geleverd. Het is een beetje trial-and-error, maar die krijg je wel door de je frame heen. En dan kun je door dat ding je kabel trekken.

Los opbouwen vs complete fiets: in het "lagere" segment (zeg tot ca 2.000,-*) zal een complete fiets vaak goedkoper zijn. Ga je daar boven dan kun je zelf vaak heel veel geld besparen. Bij complete fietsen wordt vaak geld bespaard door niet complete groepen te gebruiken, huismerk afmontage van stuur/pen/zadelpen, etc.

*die 2.000,- grens is niet arbitrair, verschilt per merk/fiets.
Less is bore

Nielex007
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2012 22:13

Nielex007 11 jul 2012 10:03

Hoi Daniel bedankt voor je reactie. Het komt eigenlijk neer op een beetje pielen dus. Dat houdt het wel spannend. Mijn budget is idd onder de 2000,- ik probeer nu rond de 1000,- klaar te zijn. is misschienwat duurder dan een complete fiets, maar wel leuker. Ten minste als ik die kabels dus door mijn frame krijg.

Plaats reactie