Help! welke naven?
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47
Ik ben van plan om een nieuwe wielset samen te stellen maar ik heb te weinig kennis van de onderdelen waaronder de naven...
Er zijn zoveel soorten te verkrijgen (met gigantische prijsverschillen) dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Kunnen jullie wat info/ervaringen delen over volgende naven?:
Hope Pro III
American Classic
Acros .54
ChrisKing R45
DT Swiss 240s
White Industries
Novatec SL
Verhouden deze naven zich qua kwaliteit beter t.o.v. Campa Eurus, Shamal Ultra wielen?
Hulp & suggesties zijn dus welkom!
Er zijn zoveel soorten te verkrijgen (met gigantische prijsverschillen) dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Kunnen jullie wat info/ervaringen delen over volgende naven?:
Hope Pro III
American Classic
Acros .54
ChrisKing R45
DT Swiss 240s
White Industries
Novatec SL
Verhouden deze naven zich qua kwaliteit beter t.o.v. Campa Eurus, Shamal Ultra wielen?
Hulp & suggesties zijn dus welkom!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Wat is je budget? En wil je een flinke ratel (bijv Chris King)? Al op de site van Bikeboosting of Zoran (BikeXerto) gekeken?
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47
Het budget is ongeveer een 600-700 euro.
Wat is de bedoeling? Welke velgen, spaken, hoeveel, inzetbaarheid, gewicht berijder etc.
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47
Een allround setje. Geen carbon of hoge velgen.
gewicht is +- 70kg.
Ik rij geen wedstrijden. Het zou voornamelijk voor toertochten zijn en af en toe een cyclo.
Een goed degelijk allround setje dat liefst ook niet te zwaar is.
Ik weet dat Campa Eurus en Shamal Ultra echte aanraders zijn.
Maar ik heb ook gelezen dat een handgespaakt setje zeker zo goed kan zijn.
Alleen heb ik geen idee of het grote prijsverschil tussen boven vernoemde naven effectief ook verantwoord is...
Zijn er echt naven die er met kop en schouder boven uitsteken. Of is zijn ze de meerprijs niet waard?
M.a.w. wat is prijs/kwaliteit de beste keuze?
gewicht is +- 70kg.
Ik rij geen wedstrijden. Het zou voornamelijk voor toertochten zijn en af en toe een cyclo.
Een goed degelijk allround setje dat liefst ook niet te zwaar is.
Ik weet dat Campa Eurus en Shamal Ultra echte aanraders zijn.
Maar ik heb ook gelezen dat een handgespaakt setje zeker zo goed kan zijn.
Alleen heb ik geen idee of het grote prijsverschil tussen boven vernoemde naven effectief ook verantwoord is...
Zijn er echt naven die er met kop en schouder boven uitsteken. Of is zijn ze de meerprijs niet waard?
M.a.w. wat is prijs/kwaliteit de beste keuze?
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Als je een bomproof setje wilt, dan DT Hügi met Mavic Open Pro Ceramics, met DT DB spaken (1.8/1.6/1.8) of Hoshi/Sapims (CX Ray zijn leuk maar niet altijd nuttig).
En als je een heerlijk geluid wilt, dan kies je voor een King naaf met een zelfde set-up.
Succes met je keuze
En als je een heerlijk geluid wilt, dan kies je voor een King naaf met een zelfde set-up.
Succes met je keuze
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb er varing met hope pro 2 ( hetzelfde als 3 maar dan voor schijfremmentjes)
Voor:
Relatief goedkoop
Bomp proef
Mooi en in divse kleuren
Makkelijk zelf te onderhouden
Elk klein onderdeelte los te krijgen ( ook bv via chain reactions)
Ratel
Tegen:
Ratel, luister youtube
Relatief zwaar
Lopen ietsje zwaarder door de goede afdichtingen, maar dat is niet voelbaar als ze gespaakt zijn.
Acros .54
Voor:
Licht, 294 gram setje in wit
Mooi en in diverse kleuren
De duitse chriss king
Bescheiden nette ratel
Simpel design, zelf goed te onderhouden.
Tegen:
Wat zachtere alu body dan de hope
Op de racer heb ik de acros en op de mtb de hope naven, voor een nieuw setje zou ik weer de hope voor de mtb nemen ende acros voor race. Met de acros heb ik pas 2000 km gereden dus nog geen duurtest ervaring.
Hope al meer dan 20k ook in zware natte mtb marathon, erkomt echt geen stofje in als je de seals goed vet houd.
Als ik meer geld ervoor over zou hebben wellicht chris king, die lichte
Voor:
Relatief goedkoop
Bomp proef
Mooi en in divse kleuren
Makkelijk zelf te onderhouden
Elk klein onderdeelte los te krijgen ( ook bv via chain reactions)
Ratel
Tegen:
Ratel, luister youtube
Relatief zwaar
Lopen ietsje zwaarder door de goede afdichtingen, maar dat is niet voelbaar als ze gespaakt zijn.
Acros .54
Voor:
Licht, 294 gram setje in wit
Mooi en in diverse kleuren
De duitse chriss king
Bescheiden nette ratel
Simpel design, zelf goed te onderhouden.
Tegen:
Wat zachtere alu body dan de hope
Op de racer heb ik de acros en op de mtb de hope naven, voor een nieuw setje zou ik weer de hope voor de mtb nemen ende acros voor race. Met de acros heb ik pas 2000 km gereden dus nog geen duurtest ervaring.
Hope al meer dan 20k ook in zware natte mtb marathon, erkomt echt geen stofje in als je de seals goed vet houd.
Als ik meer geld ervoor over zou hebben wellicht chris king, die lichte
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Waarom geen DT? Net als Edco naven wereldtop, daarna zelfs King, Tune, Acros (net als Bees een afgeleide) en de rest...
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
- WheelTec
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14 nov 2011 11:12
- Locatie: Noord-Scharwoude
- Contact
DT Swiss heeft helaas een verre van ideale geometrie. Daar zijn wat mij betreft teveel concessies gedaan om waarschijnlijk makkelijker machinaal te kunnen inspaken. Op de kwaliteit valt verder weinig af te dingen. Acros een afgeleide? Waarvan dan? Acros bouwt net als bijvoorbeeld ChrisKing en Hope alles in eigen huis. De .54 road naven hebben een uniek eigen ontwerp met een prima geometrie en een naaldlager onder de cassettebody. Alchemy naven verbouw ik sinds kort ook, hebben ook een prima geometrie.mikethebike schreef:Waarom geen DT? Net als Edco naven wereldtop, daarna zelfs King, Tune, Acros (net als Bees een afgeleide) en de rest...
Verslag Acros A-Hub .54 Road: Wheel-Tec Facebook
DT vs Acros:
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tot je met Campagnolo wilde gaan rijden, want dan kan je de boel aan het verbouwen gaan bij Chris King, Acros, enz. Is het voordeel van de eerder genoemde naven qua geometrie ook in 1 klap praktisch volledig weg.
Grote voordeel aan naven met een slechtere geometrie is dat je makkelijk de body kunt wisselen tussen Campagnolo en Shimano, zonder dat je de velg opnieuw moet centeren. Wil je overstappen naar Shimano 11 speed de komende jaren dan kan je bij de wielen met een slechtere geometrie waarschijnlijk zo de body wisselen voor een 11 speed compatible exemplaar.
Voor mij is de absurde meerprijs tov van bijv de BHS achternaaf van veel genoemde naven totaal niet te verantwoorden. Het gewicht is vergelijkbaar, de geometrie van de naaf is prima (zeker bij 2:1 inspaken). Naven zijn in diverse kleuren en met verschillende drillings te krijgen.
Grote voordeel aan naven met een slechtere geometrie is dat je makkelijk de body kunt wisselen tussen Campagnolo en Shimano, zonder dat je de velg opnieuw moet centeren. Wil je overstappen naar Shimano 11 speed de komende jaren dan kan je bij de wielen met een slechtere geometrie waarschijnlijk zo de body wisselen voor een 11 speed compatible exemplaar.
Voor mij is de absurde meerprijs tov van bijv de BHS achternaaf van veel genoemde naven totaal niet te verantwoorden. Het gewicht is vergelijkbaar, de geometrie van de naaf is prima (zeker bij 2:1 inspaken). Naven zijn in diverse kleuren en met verschillende drillings te krijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Riekt naar zelfreclame Wheeltec! En een goede wielenbouwer kan ook met een minder goede geometrie uit de voeten. Lijkt mij meer zelfgemak om voor een merk te kiezen als voor de befaamde kwaliteiten van de topicstarter en mijzelf.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.