Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingschema voor de Cyclocrosser

martijn78
Forum-lid

martijn78 03 nov 2010 00:08

Is er iemand die mij tips kan geven hoe je sterkst het cyclo-cross seizoen ingaat?
Ben dit jaar gestart met crossen en 2x in de week mee met de plaatselijke vereninging, merk alleen dat ik mede door blessures nu gewoon echt te kort kom ten op zichte van de rest.

Hoe kan ik me goed voorbereiden voor volgend seizoen?

Iemand tips of trainingschema?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

tiest
Forum-lid HC

tiest 03 nov 2010 00:23

Voor dit seizoen ben je te laat om er nog iets aan te veranderen. Alle profs zitten deze week op mallorca om te finetunen en uit te rusten maar die mogelijkheid heb je vast niet;)

Voor komend seizoen van af Augustes:
1x per week looptraining, Niet te lang. je hoeft geen marathonloper te worden, als je maar snel door die zandbakken komt.

1 a 2x per week techniek training. Niet langer dan twee uur, Blokjes. Allerhande technieken zoals: Korte bochtjes/singletrack (Pionen) om hekken draaien, starten, op en af stappen, balken springen, Accelleren, Afdalen, inhalen/evenwicht(Tikkertje), los zand, Dijk op en af enz enz..

Bouw in je duurtrainingen wat Intervalblokjes, Cross = interval.

martijn78
Forum-lid

martijn78 03 nov 2010 00:45

TiesT bedankt voor je reactie,

Inderdaad voor dit seizoen te laat, het is voor mij ook meer ervaring opdoen.
Door een adhoc ziekenhuis verblijf en verplichte rust was mijn seizoen in juli al afgelopen.
Nu een maandje weer bezig, maar alleen cross en tacx trainer.
Ik merk dat ik veel kracht verloren ben, kan ook echt niet meekomen met de rest en dat is meer conditie dan techniek denk ik.

Wat is overigens in aanloop naar het nieuwe seizoen de beste manier van wegtraining?
Interval,lange afstanden, korte intensieve trainingrondes?
En doe je tussen Februari en Augustus niets aan cross trainingen?

martijn78
Forum-lid

martijn78 19 dec 2010 14:48

zijn er nog mensen die aanvullende tips hebben voor het cross seizoen 2011,
hoe op de weg te trainen, veel interval of trainen op lange afstanden..?

en ben ook benieuwd hoe ik het beste op de crosser kan trainen, juist richten op lange afstanden of meer interval training.

als iemand nog een trainingschema voor de veldrijder heeft graag....

bruco
Forum-lid

bruco 19 dec 2010 15:05

[quote="martijn78"]Wat is overigens in aanloop naar het nieuwe seizoen de beste manier van wegtraining?[/quote]
M.a.w. hoe ziet de 'macro-planning' van een veldrijder eruit? Het antwoord kan ik je niet geven. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat e.e.a. ook afhangt van de vraag of je bereid bent jouw 'wegsiezoen' helemaal in dienst te stellen van het crossen.

martijn78
Forum-lid

martijn78 20 dec 2010 12:22

[quote="Bruco"][quote="martijn78"]Wat is overigens in aanloop naar het nieuwe seizoen de beste manier van wegtraining?[/quote]
M.a.w. hoe ziet de 'macro-planning' van een veldrijder eruit? Het antwoord kan ik je niet geven. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat e.e.a. ook afhangt van de vraag of je bereid bent jouw 'wegsiezoen' helemaal in dienst te stellen van het crossen.
[/quote]

Ja dat is wel de bedoeling, alles ter voorbereiding voor de start van het nieuwe seizoen in (oktober) 2011

torro
Forum-lid

torro 20 dec 2010 12:39

Ga lekker komend jaar fietsen en GENIET gewoon zorg dat je in oktober niet bent opgebrandt en ga lekker verder op je cyclocross fiets de winter in.

En ja goede beheersing van je fiets en interval is niet verkeerd bij cyclocross en niet te veel aan schema's denken.

jonasdb
Forum-lid

jonasdb 21 dec 2010 16:04

na crossseizoen 2 a 3 weken rust, dan een week of 4 algemene conditie opbouwen (lopen, zwemmen,...) om daarna te beginnen fietsen , beginnen met rustige duurtrainingen dan intensievere, eens met een groep mee, om na 2 maand fietstraining wedstrijden op de weg te rijden als voorbereiding, daarnaast op training trainen als wegrenner maar wel niet te veel in het rood (sprintjes,kracht, tempo duur, duur, interval) maar alles onder overslag en niet maximaal, weerstandstraining is dan de wedstrijd. tegen augustus rusten de meesten nog een weekje uit om daarna met de crosser te beginnen trainen in het bos, nadruk op afwisseling van duurtrainig, techniek, interval, looptraining (met of zonder fiets), zou direct de eerste cross beginnen , dan kan je mee groeien met de rest. daarbuiten heel het jaar door buik en rugspier oefeningen doen . als crosser kan je in de zomer ook mtben in afwisseling met op de weg rijden.

martijn78
Forum-lid

martijn78 22 dec 2010 16:43

jonas, geweldig. Bedankt
ik ga dit volgende week uitwerken in schema voor 2011.

Super bedankt!

jonasdb
Forum-lid

jonasdb 27 dec 2010 12:18

Graag gedaan,
heb zelf enkele jaren gecrost, mijn trainer werkt op deze manier,
alsook 90 % van de crossers.
Komend jaar focus op de weg, mits te zware combinatie studies- cross en weg seizoen,
als je nog vragen hebt mag je me altijd een pm sturen,
dan antwoord ik asap.

Plaats reactie