Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Klimmen/dalen met hoge velgen(ffwd F6R)

joco
Forum-lid

joco 19 jul 2012 08:44

Ik heb op mn nieuwe fiets de ffwd F6R liggen, leuke wieltjes voor het vlakke, edoch ik vraag me af, zijn die wel geschikt voor te gaan klimmen en dalen ?
Het gewicht (1.8kg stoort me niet zo zeer), maar zijn er andere redenen om niet met hoge velgen(58mm) te klimmen/dalen ?

Ik heb nog een setje fulcrum quatro's(38mmvelg) liggen om te wisselen, maar indien nodig voor de echte cols wil ik me de fulcrum 1 erbij aanschaffen tegen komend jaar

De wind op het vlakke stoort me niet enorm(weeg 88kg dus ik waai niet zosnel weg), is het met dalen wel gevaarlijker ?

alle advies welkom!

redalert
Forum-lid

redalert 19 jul 2012 09:16

Ik heb met 50mm carbon velgen van shimano geklommen en gedaald van de hoogste toppen in europa en heb geen nadeel ondervonden. Weliswaar heb ik net zoals jij een alu velgrand wat het remmen dan weer makkelijker maakt. Gewoon geld in de zak houden zou ik denken. Tijdens mijn Marmotte reed ik met lage carbon velgen en merkte weinig verschil.

bert01
Forum-lid

bert01 19 jul 2012 16:30

Zeker gevaarlijk, de hoogvlaktes wil nog wel eens forse wind staan en helemaal als er bebouwing is en de wind er tussendoor komt....
Als je het stuur stevig vast houd moet het wel kunnen, niet anders dan met windkracht 5 of hoger in nederland

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 19 jul 2012 20:03

Het risico is dat er bv om een bocht ineens veel wind staat. De vraag is of je dat risico wilt nemen, met de mtb had ik daar ook best wel last van.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 21 jul 2012 20:50

Wat vangt er meer wind 3cm hogere velgen tov van lage velgen van 2cm bijvoorbeeld, of een mensen lichaaam? wanneer er veel wind staat.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

dnns
Forum-lid

dnns 21 jul 2012 21:27

Met name een hoog voorwiel is niet prettig als er veel wind staat vooral (maar niet uitsluitend) tijdens een afdaling: het maakt je fiets minder stabiel. Als die wind constant is en de weg die je volgt geen bochten heeft, dan kun je goed anticiperen. Gewoon een beetje er in hangen. De realiteit is natuurlijk weerbarstiger. Op een rukwind tijdens het afdalen kun je niet of moeilijk anticiperen en dat kan ervoor zorgen dat je moeite gaat hebben je fiets onder controle te houden en dat kan allerlei verveldende situaties tot gevolg hebben. Als je de keus hebt zou ik voor de bergen altijd een lage velg kiezen. Geeft mij in ieder geval veel meer vertrouwen in een afdaling.

joco
Forum-lid

joco 21 jul 2012 23:17

ik heb naast die ffwd met 58mm velg ook nog fulcrum quattro"s, zouden die dan beter zijn ? of nog een setje met nog lagere velgen ?

bmwpower
Forum-lid

Gebruikersavatar bmwpower 21 jul 2012 23:58

Het valt mij wel op dat er nog best wat profs zijn die met (semi-) hoge velgen in bergetappes rond toeren..
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

joco
Forum-lid

joco 22 jul 2012 07:34

wat is dan de definitie van semi hoog ?
30mm ?60mm ? 80mm ?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 22 jul 2012 13:40

joco schreef:ik heb naast die ffwd met 58mm velg ook nog fulcrum quattro"s, zouden die dan beter zijn ? of nog een setje met nog lagere velgen ?
Ga eerst lekker fietsen en dan kijken wat je fijn vindt rijden onder dezelfde omstandigheden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

joco
Forum-lid

joco 22 jul 2012 17:55

ik fiets nu al een 3tal weken met die ffwd F6R, voornamelijk vlak, en af en toe kleine heuvels(diest en omstreken, kort en pittig)
geen problemen mee, zelfs met wat wind, heb mn gewicht (88kg) wel mee denk ik in dit geval

mijn vraag is vooral gerelateerd naar het wat langere klimwerk in ardennen en cols in frankrijk, ik heb geen zin daar met die wielen aan te komen en in de miserie te zitten vandaar de vragen
ik heb enkel maar de eddy merckx gran fondo(met lage velgen) als klim ervaring

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 22 jul 2012 18:23

joco schreef:ik fiets nu al een 3tal weken met die ffwd F6R, voornamelijk vlak, en af en toe kleine heuvels(diest en omstreken, kort en pittig)
geen problemen mee, zelfs met wat wind, heb mn gewicht (88kg) wel mee denk ik in dit geval

mijn vraag is vooral gerelateerd naar het wat langere klimwerk in ardennen en cols in frankrijk, ik heb geen zin daar met die wielen aan te komen en in de miserie te zitten vandaar de vragen
ik heb enkel maar de eddy merckx gran fondo(met lage velgen) als klim ervaring

Met klimmen maak het niet uit (is mijn ervaring met hoge of lage velgen) wel fijn als je een lichte wielset heb met soepele lichte banden. ivm de draaiende massa die je in beweging zet
IK ben begonnen met Khamsins met schwalbe lugano banden,zware wielen met stugge banden.
Daarna zonda's met schwalbe R1 banden lichter en soepele banden.liggen nu Robino pro slick op,fijne band met droog weer.
Nu rij ik met 50mm carbon set 1385gr met vittoria corso cx tubes.
Met dalen geen problemen met 50mm velgen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie