Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

hoe meet ik de fiets?

bommel
Forum-lid
Contact

bommel 22 jul 2012 16:56

Misschien een wat vreemde vraag: Hoe meet ik de framemaat van mijn fiets?
Ik heb een Sensa Sella MTB.
Tijdens een MTB clinic werd mij gezegd dat de fiets te klein voor mij is. Ik moet zeggen dat de paar meter op de Trek van de instructeur veel prettiger aanvoelden. Inmiddels naar mijn fietsenmaker geweest die zegt dat het niet klopt en de fiets wel op de juiste maat is.
Ik kan van alles vinden over het meten van jezelf om de juiste framemaat te bepalen. Nergens kan ik echter wat vinden over de wijze waarop ik kan meten welke framemaat ik heb.
Ik wil ook graag weten hoe ik de juiste afstand tussen het stuur (handvatten of einde stuurpen) en punt zadel bereken. Ik denk namelijk dat mijn probleem niet zozeer in zadelhoogte of frame hoogte zit, maar in de afstand tussen mijn zadel en het stuur.

Kan iemand mij op weg helpen om uit te zoeken of ik nu wel of niet de juiste frame maat gekocht heb?
alvast bedankt
Niets mooiers dan een Cannondale...toch? :-)
Trouwens mijn gebruikersnaam doet aan mijn model denken :-( (nog wel)

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 22 jul 2012 20:23

afstand tussen zadel en stuur is objectief te meten en vergelijkbaar met anderen door de htt te meten: de bovenbuis alsof die horizontaal doorloopt (tot in de zadelpen). Horizontale bovenbuis of virtual top tube. Uiteraard centre/centre gemeten. De framemaat, meestal lengte zitbuis, zegt heel weinig omdat iedere fabrikant er een ander systeem op na houdt. Trek heeft vrijlange geometrie. Die zitbuis zegt heel weinig, Met zadel hoger of lager is dat te compenseren. Kijk eens goed naar de grafieken op de websites en vergelijk met je eigen waarden.

Plaats reactie