Wordt de hartslagmeter nog steeds veel gebruikt?
De hartslagmeter. In de jaren '80(?) en '90 opgekomen in het profpeloton, en sindsdien ook door vele wielertoeristen in gebruik. Zelf gebruik ik 'm ook regelmatig, hoewel ik tegenwoordig ook ritjes zonder doe, simpelweg omdat ik niet altijd zin heb in dat ding. Ook tijdens vakantie in Italie heb ik m'n hartslagmeter geen enkele keer gebruikt. Wat mij betreft leidt dat ding te veel af van het waar het mij echt om gaat: Lekker fietsen en genieten van de omgeving (en eventueel het weer). Daarmee ben ik gelijk bij de essentie gekomen, namelijk of de hartslagmeter nog steeds zo veel wordt gebruikt als vroeger. Ik krijg de indruk dat er door wedstrijdrenners meer met vermogen wordt gewerkt en bij veel toerfietsers om mij heen hoor ik dat ze wel zo'n beetje klaar zijn met de hartslagmeter.
Concreet ben ik dus benieuwd naar ervaringen van zowel wedstrijdrenners als toerfietsers wat de hartslagmeter betreft. Kun je goed trainen zonder hartslagmeter (met bijv. een vermogensmeter of juist helemaal zonder metertjes (zeker als je je lichaam wat beter kent na vele fietsjaren)). Ik heb hier zelf ook wel ideeen over (met name wat het tweede betreft), maar ben eerst vooral benieuwd naar die van jullie .
Concreet ben ik dus benieuwd naar ervaringen van zowel wedstrijdrenners als toerfietsers wat de hartslagmeter betreft. Kun je goed trainen zonder hartslagmeter (met bijv. een vermogensmeter of juist helemaal zonder metertjes (zeker als je je lichaam wat beter kent na vele fietsjaren)). Ik heb hier zelf ook wel ideeen over (met name wat het tweede betreft), maar ben eerst vooral benieuwd naar die van jullie .
In mijn ogen is de vermogensmeter een toevoeging naast de hartslagmeter en geen vervanger. De verhouding tussen je hartslag en vermogen zegt namelijk heel veel over bijvoorbeeld vermoeidheid. Volgens mij gebruiken de meesten hartslag en vermogen dan ook gecombineerd.
- plantagenet
- Forum-lid
Ik altijd met hartslagmeter, zelfs tijdens mijn woon-werk ritjes. Als eerste omdat ik het gewoon leuk vind om te weten wat mijn hartslag is en hoe deze reageert op de verschillende inspanning. Als tweede heb ik hem ook echt nodig om enigzins in de zones te blijven waarin ik wil trainen. Ik ga gauw harder fietsen (te hoge hartslag) dan waarvoor ik eigenlijk wil trainen. Natuurlijk kun je je afvragen of dat op mijn sub-sub-sub niveau erg belangrijk is (ik ben toerfietser) maar ook hier geld weer dat ik het zelf prettig vind om dat te weten en dus in de gaten te kunnen houden.
Het is eigenlijk net zoiets als de cadansmeter en snelheidsmeter. Zonder die informatie vind ik het ook allemaal minder interessant
Het is eigenlijk net zoiets als de cadansmeter en snelheidsmeter. Zonder die informatie vind ik het ook allemaal minder interessant
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Je kunt zeker trainen zonder een hartslagmeter of vermogensmeter, inderdaad als je weet wat je lichaam kan....
Ik geef toch echt de voorkeur aan beiden, kan ik gezien mn royale trainingsbelasting beter inzien als ik te ver ga....
Zonder hartslagmeter kan ik mn vermogensmeter beter verkopen....
Ik geef toch echt de voorkeur aan beiden, kan ik gezien mn royale trainingsbelasting beter inzien als ik te ver ga....
Wat dat laatste betreft bedoelde ik ook meer dat veel wedstrijdrenners overgegaan zijn van een hartslagmeter naar een hartslagmeter+vermogensmeter. En niet van een hartslagmeter naar een vermogensmeter (zonder hartslagmeter). Het staat inderdaad een beetje onduidelijk in de openingspost.bert01 schreef:Je kunt zeker trainen zonder een hartslagmeter of vermogensmeter, inderdaad als je weet wat je lichaam kan....
Precies: de combi hartslag/vermogen is juist een hele handige trainingstool, als je weet hoe je deze moet interpreteren (en dat is ook niet altijd even makkelijk, want een verandering van hartslag bij hetzelfde vermogen betekent niet altijd hetzelfde).
Ikzelf fiets overigens nooit met hartslagmeter. Ik vind het niet heel lekker zitten, en zones interesseren mij geen moer. Een vermogensmeter staat dan wel weer op het verlanglijstje (net als een heleboel andere zaken... )
Ikzelf fiets overigens nooit met hartslagmeter. Ik vind het niet heel lekker zitten, en zones interesseren mij geen moer. Een vermogensmeter staat dan wel weer op het verlanglijstje (net als een heleboel andere zaken... )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
In jouw geval is het dan een vermogensmeter voor de 'leuk' ? Lijkt me toch wel dat je dan eens moet gaan wennen aan een hartslagmeter.....53x11 schreef:Een vermogensmeter staat dan wel weer op het verlanglijstje (net als een heleboel andere zaken... )
Maar Eelco, hoewel ik altijd met beiden rij, doe ik echt wat met de gegevens als ik gericht aan het trainen ben (dit is ook goed te gebruiken als vergelijkingsmateriaal) Gewoon touren is het leuk om te weten dat je continu 190w gem wegtrapt maar je hebt dr weinig aan.....
Uiteraard. Lijkt me geweldig speelgoed. De tijd van serieus wedstrijdsporten ligt achter me, en beroepshalve hou ik me vrijwel dagelijks bezig met trainingsbelasting, vermogens, etc, dus in mijn vrije tijd liever nietbert01 schreef:In jouw geval is het dan een vermogensmeter voor de 'leuk' ? Lijkt me toch wel dat je dan eens moet gaan wennen aan een hartslagmeter.....53x11 schreef:Een vermogensmeter staat dan wel weer op het verlanglijstje (net als een heleboel andere zaken... )
Maar Eelco, hoewel ik altijd met beiden rij, doe ik echt wat met de gegevens als ik gericht aan het trainen ben (dit is ook goed te gebruiken als vergelijkingsmateriaal) Gewoon touren is het leuk om te weten dat je continu 190w gem wegtrapt maar je hebt dr weinig aan.....
(een beetje zoals de longarts die maar niet kan stoppen met roken)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik rij nog altijd met hartslag meter. En ik kijk er ook op. Niet constant maar als ik een cyclo rij, dan let ik echt wel op of ik onder mijn omslagpunt blijf rijden. En tijdens vlakke trainingskoersen in Nederland is zo'n redelijk nutteloos. Wel leuk om info achteraf te bekijken maar als het peleton 55 kmh rijdt, dan moet ik gewoon mee. Of mijn pols nu op 180 staat of niet.
En als vermogensmeters betaalbaar worden, dan ga ik er waarschijnlijk ook mee rijden.
En als vermogensmeters betaalbaar worden, dan ga ik er waarschijnlijk ook mee rijden.
Live fast; die young. mijn blog
Maar gebruik je je hartslagmeter tijdens iedere training? En vind je dat zinvol aangezien je hartslag op sommige dagen een stuk hoger of lager kan liggen door externe factoren? Ik merk zelf dat ik hem steeds minder vaak omdoe, en sinds ik me bewust ben van het feit dat je zones niet altijd precies hetzelfde liggen, kan ik me ook niet goed meer motiveren om in bepaalde hartslagzones te trainen. Als je D1-zone de ene dag 130-150 is en de volgende dag 135-155, wat is dan nog het nut van een hartslagmeter boven het luisteren naar je lichaam (heb altijd geleerd dat je in D1 een gesprek moet kunnen voeren zonder te hijgen)?rob74 schreef:Ik rij nog altijd met hartslag meter. En ik kijk er ook op. Niet constant maar als ik een cyclo rij, dan let ik echt wel op of ik onder mijn omslagpunt blijf rijden. En tijdens vlakke trainingskoersen in Nederland is zo'n redelijk nutteloos. Wel leuk om info achteraf te bekijken maar als het peleton 55 kmh rijdt, dan moet ik gewoon mee. Of mijn pols nu op 180 staat of niet.
Ja!eelcoz schreef:Maar gebruik je je hartslagmeter tijdens iedere training?...
Ik draag ook altijd een helm en een bril. Ik rij ook nooit zonder fietscomputertje. Het is gewoon onderdeel van de standaard uitrusting. En het merendeel van alle training gebruik ik de HF meter louter ter info. Ik train er niet echt bewust op maar ik wel gewoon weten wat mijn HF is. Ik ben een info junkee.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
Ik ben er mee gestopt. Na een dotterprocedure en stent heb ik hem jaren gebruikt.
Zelfs nog een km teller met hartslagmeter gehad. Ik werd er slaaf van. Als ik 1 of 2 slagen boven het max. kwam begon dat ding al te piepen. Werd er knettergek van. Gewoon gestopt ermee, en weet je wat, het fietst nog veel plezieriger ook.
Je blijft op dat ding kijken of je niet te hard, of niet te zacht aan het fietsen ben. Gewoon op het gevoel is voor mij prima. Als mijn slapen beginnen te kloppen weet ik dat ik aan het gaatje ben en beter wat rustiger aan kan doen.
En zo fiets ik weer al een jaar of vijf......Ik mis het niet.
Zelfs nog een km teller met hartslagmeter gehad. Ik werd er slaaf van. Als ik 1 of 2 slagen boven het max. kwam begon dat ding al te piepen. Werd er knettergek van. Gewoon gestopt ermee, en weet je wat, het fietst nog veel plezieriger ook.
Je blijft op dat ding kijken of je niet te hard, of niet te zacht aan het fietsen ben. Gewoon op het gevoel is voor mij prima. Als mijn slapen beginnen te kloppen weet ik dat ik aan het gaatje ben en beter wat rustiger aan kan doen.
En zo fiets ik weer al een jaar of vijf......Ik mis het niet.
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;