De afgelopen tijd ben ik over het algemeen een 'mooi weer'-fietser geweest, dus mijn kleding is daar ook op toegespitst. Ik heb nu een korte bib short en zomershirt met korte mouwen. Onlangs heb ik arm- en beenstukken aangeschaft.
Ik wil ook in de wat koudere temperaturen gaan fietsen. Met andere woorden, wat is verder een must om aan te schaffen? Een shirt met lange mouwen of komt dat op hetzelfde neer als een korte mouwenshirt met armstukken. Wat voor andere lange mouwen shirt of jack is dan aan te bevelen?
Dank voor alle reacties.
Grt Marco
kleding advies gevraagd.
Hoi Marco,
Heb je even ? Kleding is sterk afhankelijk van de omstandigheden, arm/been stukken gebruik ik enkel in de overgangsperiodes. Wordt het kouder wordt het gewoon een lange broek en een shirt met lange mouwen met daarover een windjack. De wind gaat namelijk tussen de arm/been stukken door en dan wordt je toch nog koud. Als het dan begint te vriezen komt het thermo ondergoed te voorschijn. Kortom het weer en de periode bepaald wat ik zoal aan trek.
Er komen vast nog veel meer handige tips waar je wat aan hebt.
Plezier met het uitzoeken van kleding,
Ad
Heb je even ? Kleding is sterk afhankelijk van de omstandigheden, arm/been stukken gebruik ik enkel in de overgangsperiodes. Wordt het kouder wordt het gewoon een lange broek en een shirt met lange mouwen met daarover een windjack. De wind gaat namelijk tussen de arm/been stukken door en dan wordt je toch nog koud. Als het dan begint te vriezen komt het thermo ondergoed te voorschijn. Kortom het weer en de periode bepaald wat ik zoal aan trek.
Er komen vast nog veel meer handige tips waar je wat aan hebt.
Plezier met het uitzoeken van kleding,
Ad
Het hangt erg af tot welke temperaturen je blijft fietsen. Voor de iets koudere temperaturen zou ik het volgende aanraden:
- Lange bib met zeem
- ondershirt (moet strak zitten)
- shirt met lange mouwen en/of jack
- Lange handschoenen
- Petje of muts (petje is erg aan te raden bij laagstaande zon)
Echt in de winter het volgende:
- Windstopper (ondershirt met niet wind-doorlatende laag aan de voorkant)
- Winterbroek zonder zeem (extra dik, doe ik aan over een gewone bib)
- Dikkere winterhandschoenen
- Bivakmuts (niet te dik, ook een dunne muts houd veel warmte vast)
- Overschoenen/Winterschoenen
Je krijgt al snel een volle kledingkast als je altijd rijdt Uiteindelijk moet je ook zelf uitzoeken wat je lekker vind.
PS. Ik maak trouwens ook onderscheid tussen shirts voor de echte zomerhitte en shirts voor als het net wat frisser is. De echte zomershirts hebben een enkele laag stof en vaak half-open stukken (mesh).
- Lange bib met zeem
- ondershirt (moet strak zitten)
- shirt met lange mouwen en/of jack
- Lange handschoenen
- Petje of muts (petje is erg aan te raden bij laagstaande zon)
Echt in de winter het volgende:
- Windstopper (ondershirt met niet wind-doorlatende laag aan de voorkant)
- Winterbroek zonder zeem (extra dik, doe ik aan over een gewone bib)
- Dikkere winterhandschoenen
- Bivakmuts (niet te dik, ook een dunne muts houd veel warmte vast)
- Overschoenen/Winterschoenen
Je krijgt al snel een volle kledingkast als je altijd rijdt Uiteindelijk moet je ook zelf uitzoeken wat je lekker vind.
PS. Ik maak trouwens ook onderscheid tussen shirts voor de echte zomerhitte en shirts voor als het net wat frisser is. De echte zomershirts hebben een enkele laag stof en vaak half-open stukken (mesh).
Ik gebruik zelf in de winter altijd het volgende:
- twee korte broeken over elkaar heen met beenstukken
- Een shirt met lange mouwen (gewoon katoen, geen wielershirt of speciale windstopper), een kort wielershirtje en een winterjack
- lange handschoenen
Mocht het heel koud worden doe ik nog een muts op, maar vaak red ik het hier wel mee tot rond het vriespunt.
Ik denk dat het ook verschilt per persoon wat je nodig hebt. Ik heb het zelf al snel warm als ik eenmaal bezig ben, dus teveel kleding hoeft van mij ook niet.
- twee korte broeken over elkaar heen met beenstukken
- Een shirt met lange mouwen (gewoon katoen, geen wielershirt of speciale windstopper), een kort wielershirtje en een winterjack
- lange handschoenen
Mocht het heel koud worden doe ik nog een muts op, maar vaak red ik het hier wel mee tot rond het vriespunt.
Ik denk dat het ook verschilt per persoon wat je nodig hebt. Ik heb het zelf al snel warm als ik eenmaal bezig ben, dus teveel kleding hoeft van mij ook niet.
- thestudent
- Forum-lid HC
iedereen zweet zich een ongeluk vandaag begint het hier al over winterkleding.
Voor het echt koude weer gebruik ik:
- goede winterhandschoenen
- overschoenen + dikkere sokken
- lange broek met zeem, als het echt heel koud is doe ik daaronder ook nog gewoon de beenstukken aan. Maar dat is pas als het echt vriest en steenkoud is.
- thermoshirt, fietsshirt lange mouwen + jack.
als het wat minder koud is kan je bijvoorbeeld een paar dingen achterwege laten of een gewone broek en beenstukken gebruiken. Ik gebruik zelf nooit een muts. Maar ik heb in de winter dan ook een enorme bos krullen.
Voor het echt koude weer gebruik ik:
- goede winterhandschoenen
- overschoenen + dikkere sokken
- lange broek met zeem, als het echt heel koud is doe ik daaronder ook nog gewoon de beenstukken aan. Maar dat is pas als het echt vriest en steenkoud is.
- thermoshirt, fietsshirt lange mouwen + jack.
als het wat minder koud is kan je bijvoorbeeld een paar dingen achterwege laten of een gewone broek en beenstukken gebruiken. Ik gebruik zelf nooit een muts. Maar ik heb in de winter dan ook een enorme bos krullen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Tot zo rond het vriespunt kun je prima uit de voeten met een lange fietsbroek met windstopper (zonder zeem) en een thermoshirt en een windstopper. Verder vind ik een gilet ideaal bij overgangstemperaturen. Verder goede overschoenen en handschoenen.
-
- Forum-lid
Ik ga zaterdag naar hopmans en ik heb hetzelfde als ruiter38. Dus eerst maar eens een lange broek met zeem en een wielershirt met korte mouwen en een windjack. Dan moet ik het voorlopig wel mee kunnen uithouden.