Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn in rechterbil(spier)

eelcoz

eelcoz 02 aug 2012 17:00

edit
Laatst gewijzigd door eelcoz op 06 sep 2012 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 aug 2012 18:53

huisarts kan hier heel weinig tot niets mee. Een bezoek aan een osteopaat kan je helpen. Jaren heb ik met pijn, zoals jij beschrijft, gelopen en gefietst. Bleek dat heiligbeen verschoven was. Geen andere therapeut heeft daar zicht op. Op zich kan het geen kwaad om een echo/röntgen te laten maken, daaruit kan o.m. blijken of je arthrose (heel algemeen en veel voorkomend: slijtage in plat nederlands) hebt, dat dan weer leidt tot ruimte in de wervelkolom en daardoor op die cruciale plaatsen onderaan tot verschuivingen. Overigens: rust roest. Blijven bewegen! Het dringende en terugkerende advies van elke medische adviseur die ik de laatste 8 jaar bezocht heb.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1539
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 02 aug 2012 19:25

Klachten zijn inderdaad specifiek voor problemen in het bekken. Ostheopaat of chiropractor, zou ook mijn eerste optie zijn.
prj

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5807
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 aug 2012 20:45

misschien niet echt de oplossing voor je probleem maar wel een hulpmiddel voor minder pijn bij het fietsen te hebben: ik heb een tweetal jaren last gehad tijdens het fietsen achteraan het bovenbeen en de bil. Nu heb ik over een maand mijn zadelpunt iets naar beneden gericht en is de pijn bij het fietsen verdwenen. ( druk op bil en bovenbeen daardoor wschlk vermindert?).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 02 aug 2012 20:50

eelcoz schreef:
Overigens moest ik gelijk aan het topic van Lien denken toen ik hier last van kreeg....

Alvast bedankt!
Ik kan na de twee behandelingen die ik nu bij de manueel therapeut heb gehad nog niet zeggen of er al verbetering in zit. Wat ik wel heel fijn vind, is dat er verder wordt gekeken dan alleen naar de plek waar de pijn zit. De manueel therapeut heeft bij mij naar het hele lijf gekeken en alles gecontroleerd, waardoor er ook andere mogelijke oorzaken uitgesloten kunnen worden.

eelcoz

eelcoz 02 aug 2012 21:04

edit
Laatst gewijzigd door eelcoz op 06 sep 2012 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 02 aug 2012 21:13

Therapeut vertelde dat het bij mij waarschijnlijk een aangeboren 'afwijking' is. Ik heb vanaf m'n achtste op hoog niveau geschaatst (en zat ook scheef), maar had daar tot nu toe ook nooit last van.

mattiman
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2012 22:08

mattiman 02 aug 2012 21:56

Eventueel eerst paar dagen rusten om te kijken of het dan al over gaat/minder wordt. Kan natuurlijk klein spierscheurtje oid zijn. Maar zou daarna (als het niet over is/minder wordt) even naar de sportarts/huisarts gaan.

eelcoz

eelcoz 02 aug 2012 22:26

edit
Laatst gewijzigd door eelcoz op 06 sep 2012 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 02 aug 2012 22:34

eelcoz schreef:Al nadenkende over het probleem, bedenk ik me nog iets anders. Sinds een paar weken heb ik af en toe last van irritatie in m'n linkerlies tijdens het fietsen. Ik heb t gevoel dat de zeem van beide broeken die ik draag versleten is. De irritatie is nogal vervelend dus (onbewust) probeer ik net even anders te gaan zitten. Hierdoor heb ik misschien een paar keer in een 'rare' houding op de fiets gezeten wat de klachten veroorzaakt kan hebben. Klinkt dit plausibel?
Ik denk even aan een zekere Rabo-renner die na een flinke valpartij in de zwaarste etappe-koers ter wereld doorfietst, maar niet meer tot zijn normale prestatieniveau kan komen door onwillige spieren...misschien ging hij ook iets anders op z'n fiets zitten? De nodige vierkante cm's vel minder en kneuzingen komen wellicht wel in de buurt van irritatie door slijtage van een zeem... :mrgreen: ;)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 aug 2012 23:24

eelcoz schreef:
lien schreef:
eelcoz schreef:
Overigens moest ik gelijk aan het topic van Lien denken toen ik hier last van kreeg....

Alvast bedankt!
Ik kan na de twee behandelingen die ik nu bij de manueel therapeut heb gehad nog niet zeggen of er al verbetering in zit. Wat ik wel heel fijn vind, is dat er verder wordt gekeken dan alleen naar de plek waar de pijn zit. De manueel therapeut heeft bij mij naar het hele lijf gekeken en alles gecontroleerd, waardoor er ook andere mogelijke oorzaken uitgesloten kunnen worden.
Nu ik er over nadenk, een sportarts heeft me 2 jaar terug wel verteld dat ik een lichte scoliose heb. Hier heb ik echter nooit last van gehad.
Scoliose heb je vanaf je geboorte en in elk geval na de groei overgehouden. Deze kromming(en) leiden op latere leeftijd tot meer slijtage en mogelijk dan ook tot verschuivingen, zoals in mijn eerste bericht al geschreven. Overigens is doet een manueel therapeut hetzelfde als een osteopaat, hetzij dan dat een osteopaat ook de buikholte kan/mag behandelen, maar dat is hier niet relevant lijkt me. Een manueel therapeut kan je ook een beeld geven van wat er aan de hand is of niet.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 03 aug 2012 07:16

eelcoz schreef:Sinds afgelopen zondag heb ik tijdens het fietsen (op de racefiets, niet op de stadsfiets) een pijnlijk gevoel in m'n rechterbil. Ik vind het moeilijk te omschrijven welke spier dit precies is, maar het is ongeveer op de plaats waar het bovenbeen overgaat in de bil. De pijn wordt erger naarmate ik meer kracht moet zetten (harder ga fietsen) en straalt dan ook enigszins uit naar de rest van m'n been. Gisteren was het zo heftig dat ik nauwelijks harder dan 24 km/u kon fietsen zonder veel pijn. Vreemd genoeg voelde ik de pijn afgelopen nacht ook tijdens het liggen op de bewuste plek, en als ik er nu op druk is het ook (lichtjes) pijnlijk. Alsof er een blauwe plek zit.

Ik heb de afgelopen weken/maanden niets veranderd aan de afstelling van m'n fiets (bijv. zadelhoogte) en ik ben ook niet ineens meer of intensiever gaan fietsen. Heeft iemand enig idee waar dit mee te maken zou kunnen hebben en of een bezoek aan de huisarts zinvol zou kunnen zijn, of dat ik beter een paar weekjes rust kan nemen?

Overigens moest ik gelijk aan het topic van Lien denken toen ik hier last van kreeg....

Alvast bedankt!
Dat topic van Lien werd een beetje vervelend ;)

Bij een langdurig bestaande scoliose/scheefstand etc verwacht je niet acute klachten zoals jij beschrijft of er moet een duidelijke oorzaak voor zijn. Echt geen dingen gedaan die je normaal niet doet of juist meer?

Klinkt een beetje als een aanhechting: drukpijn, bij racefiets (meer op rek) wel klachten en bij stadsfiets (minder rek) niet. In dit soort gevallen kun je ook uitstraling hebben vanaf de aangedane plek.

Zou zeggen doe het nog een paar dagen rustig aan en als het niet vermindert, laat er even naar kijken.
~live fast, die young ~

Plaats reactie