Bochtentechniek, vooraan rijden.
Beste Forumleden,
Vorig jaar een aantal koersjes gereden, maar dit jaar voor het eerst een vol jaar bezig als amateur renner. Qua kracht en conditie kan ik prima mee, maar moet nog steeds te vaak lossen. Ik heb gemerkt dat ik per bocht 2-5 meter verlies en omdat ik door mijn slechte techniek vaak achteraan rijd, is het voor mij een uur lang sprinten tot ik op ben. Vervolgens moet ik lossen. Ook heb ik een probleem om vooraan te rijden; ik laat anderen voor gaan, omdat deze simpelweg brutaler zijn. Qua capaciteiten kan ik, denk ik meedoen vooraan. Alleen door het missen van vaardigheden lukt dit mij niet. Ik heb het gevoel dat ik schrik heb(ben van nature niet bepaald een lefgozer).
Hoe denken jullie dat ik mijn techniek en het vooraan rijden kan verbeteren? Heb al gedacht aan het simpelweg veel koersen rijden, cyclocrossen(lijkt me best leuk) of bochten trainen in de polder? Enige tips?
Mvg,
Enrico
Vorig jaar een aantal koersjes gereden, maar dit jaar voor het eerst een vol jaar bezig als amateur renner. Qua kracht en conditie kan ik prima mee, maar moet nog steeds te vaak lossen. Ik heb gemerkt dat ik per bocht 2-5 meter verlies en omdat ik door mijn slechte techniek vaak achteraan rijd, is het voor mij een uur lang sprinten tot ik op ben. Vervolgens moet ik lossen. Ook heb ik een probleem om vooraan te rijden; ik laat anderen voor gaan, omdat deze simpelweg brutaler zijn. Qua capaciteiten kan ik, denk ik meedoen vooraan. Alleen door het missen van vaardigheden lukt dit mij niet. Ik heb het gevoel dat ik schrik heb(ben van nature niet bepaald een lefgozer).
Hoe denken jullie dat ik mijn techniek en het vooraan rijden kan verbeteren? Heb al gedacht aan het simpelweg veel koersen rijden, cyclocrossen(lijkt me best leuk) of bochten trainen in de polder? Enige tips?
Mvg,
Enrico
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Enkele tipsvoor ehet rijden van bochten, vanuit het motorrijden. Doe er mee wat je goed dunkt. Kijk door de bocht heen, niet voor je op de grond niet net door de bocht heen, maar ruim door de bocht heen van het begin tot het eind van de bocht, eigenlijk al vanaf net voor de bocht. Speel bewust met je druk verhouding op voor en achterwiel. Meer druk op het achterwiel zorgt vaak voor makkelijker insturen, maar ook voor eerder wegschuiven, probeer dit uit voor jezelf (Sven Nijs is groot voorstander van maximale druk op je achterwiel en minimaal op je voorwiel en die kan toch "redelijk" een bocht door. Verder altijd druk op je buitenste been in binnenste hand in een bocht. Ofwel bocht naar links druk op linkerhand en rechterbeen een vice versa. Verder gewoon veel rijden en soms eens bewust achter een goede bochtenrijder een aantal bochten nemen en gewoon proberen te kijken wat hij doet en zijn wiel te houden. Voorin rijden is idd vooral een kwestie van veel koersen en je plek afdwingen zonger gevaarlijk te rijden. Dit is voor de ene makkelijker als voor de andere. Beter leren sturen helpt je wel om ook zekerdere te worden in het gedrang.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Je moet inderdaad op je pedaal welke beneden is gaan staan. Hier dus absoluut druk op zetten, zodat je je zwaartepunt verlaagd van je zadel richting je pedaal.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik denk dat ook je conditie niet goed genoeg is, als je echt goed ben rij je vanzelf vooraan, en laat je je niet wegdrukken. Maar je zal merken dat het straks per wedstrijd beter gaat.
Gewoon veel wedstrijden rijden, en goed concentreren op een bocht en er goed doorheen kijken. Je moet kijken waar je heen wil en niet waar je rijd!!
Gewoon veel wedstrijden rijden, en goed concentreren op een bocht en er goed doorheen kijken. Je moet kijken waar je heen wil en niet waar je rijd!!
Bedankt voor de tips! Ga hier zeker wat mee doen!
Hoe staat men tegenover cyclocrossen, wordt je hier aanzienlijk beter van? (neem aan dat je controle wel verbetert). Het probleem is denk ik, dat ik te veel rem omdat ik totale controle wil hebben.
Hoe zorg je daat men je ertussen laat? Als ik eenmaal een plaats heb, zijn er nog altijd mensen die gewoon insturen en knijp dan zelf in de remmen, hoe kan ik in die situatie mijn plaats behouden? gewoon niet afwijken?
Hoe staat men tegenover cyclocrossen, wordt je hier aanzienlijk beter van? (neem aan dat je controle wel verbetert). Het probleem is denk ik, dat ik te veel rem omdat ik totale controle wil hebben.
Hoe zorg je daat men je ertussen laat? Als ik eenmaal een plaats heb, zijn er nog altijd mensen die gewoon insturen en knijp dan zelf in de remmen, hoe kan ik in die situatie mijn plaats behouden? gewoon niet afwijken?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Goed aansluiten bij je voorganger, en laten zien dat je niet van plan ben weg te gaan. Maar soms moet je toch echt in de remmen en iemand er tussen laten.
Maar zoals ik al tikte, komt dat vanzelf.
Maar zoals ik al tikte, komt dat vanzelf.
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 07 sep 2011 15:50
Ik heb wel eens dat als ik vanuit de bocht kom dat ik, om aan te sluiten, even aanzet en dat m'n achterwiel dan wegslipt/stuitert. Is daar iets aan te doen?
Enrico92 schreef:Bedankt voor de tips! Ga hier zeker wat mee doen!
Hoe staat men tegenover cyclocrossen, wordt je hier aanzienlijk beter van? (neem aan dat je controle wel verbetert). Het probleem is denk ik, dat ik te veel rem omdat ik totale controle wil hebben.
Hoe zorg je daat men je ertussen laat? Als ik eenmaal een plaats heb, zijn er nog altijd mensen die gewoon insturen en knijp dan zelf in de remmen, hoe kan ik in die situatie mijn plaats behouden? gewoon niet afwijken?
Door het crossen ben ik wel veel beter bochten gaan rijden, ondanks dat ik nog steeds die vingers niet bij de remmen weg krijg in de bocht.
Met de ploeg trainen we meerdere malen op het rijden van bochten en merk dat dit ook een zeer goede bijdrage geeft.....
Tijdens het wedstrijdrijden zie je heel snel aan hoe iemand stuurt en op de fiets zit of je de fiets er tussen kan parkeren of niet, en soms is het gokken.
Ik ga er vanuit dat je hierbij uit je zadel komt. Probeer niet te ver naar voren te buigen, maar blijf zoveel als mogelijk boven je zadel. En pomp je banden ook niet te hard op, max 8 bar is zat.simondepimon schreef:Ik heb wel eens dat als ik vanuit de bocht kom dat ik, om aan te sluiten, even aanzet en dat m'n achterwiel dan wegslipt/stuitert. Is daar iets aan te doen?
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 07 sep 2011 15:50
@marsman: Dank, ik zal er eens op letten. Bandenspanning zit meestal rond de 8 bar, dus misschien hang ik te ver naar voren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 26 jan 2012 21:03
Ik heb altijd max 7 bar in mijn banden. Ik rijd voornamelijk criteriums maar jij denk ook aangezien je bij de amateurs rijd net als ik. Gewoon tussen 6,5 en 7 bar houden dan heb je minder last van weg glippen. Welke buitenbanden gebruik? Misschien voor een zachter type kiezen.
Ik rij geen koers, maar als ik deelneem aan een groepstraining rij ik mijn bochten als volgt: Bij het aansnijden van de bocht laat ik steeds een 2-tal meters ruimte met mijn voorganger (kan je jezelf goed in de bocht piloteren) halfweg de bocht of ten laatste na 3/4 bocht trap ik bij en kom zo steeds in het wiel van mijn voorganger uit de bocht omdat anderen later beginnen met het acceleren.