Pagina 1 van 2

Vraag: Rigida dp18

Geplaatst: 01 nov 2010 21:35
door fisk
Ik wil een rigida dp18 wielset kopen voor een oude racefiets(rond 1980). Er zit een 8 speed cassette (merk onbekend) op de rigida's. Kan ik problemen krijgen als ik ze op een oude racefiets zet? of wil dit sowieso niet? En zit er ook verschil tussen nieuwere en oudere dp18's? Verschil in velghoogte bijvoorbeeld.

Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 01 nov 2010 22:29
door kees0251
Met die velgen krijg je geen problemen, de wielmaat is nog steeds als toen....
Velghoogte heeft verder nergens gevolgen voor, tenzij voor ventiellengte van de binnenband
Wel met achterasbreedte, destijds was dat 126mm en met 8 speed werd dat 130mm.
Laat de fietsenmaker de achtervork wat uitbuigen, met staal gaat dat probleemloos, op Seldon Brown staat daar ook iets over zelfdoen.

Geplaatst: 01 nov 2010 23:31
door fisk
Kees0251 schreef:Met die velgen krijg je geen problemen, de wielmaat is nog steeds als toen....
Velghoogte heeft verder nergens gevolgen voor, tenzij voor ventiellengte van de binnenband
Wel met achterasbreedte, destijds was dat 126mm en met 8 speed werd dat 130mm.
Laat de fietsenmaker de achtervork wat uitbuigen, met staal gaat dat probleemloos, op Seldon Brown staat daar ook iets over zelfdoen.


Bedankt voor de informatie. Alleen heeft het achterwiel dan ook geen problemen met een oudere derailleur?

Geplaatst: 02 nov 2010 00:03
door gaisdergerman
Als je van 6 speed naar 8 speed gaat dan zal je minimaal je shifters moeten vervangen. Soms werkt het derailleur nog wel maar dat zal ook niet ideaal zijn.

Geplaatst: 02 nov 2010 00:52
door kees0251
Fisk schreef:
Kees0251 schreef:Met die velgen krijg je geen problemen, de wielmaat is nog steeds als toen....
Velghoogte heeft verder nergens gevolgen voor, tenzij voor ventiellengte van de binnenband
Wel met achterasbreedte, destijds was dat 126mm en met 8 speed werd dat 130mm.
Laat de fietsenmaker de achtervork wat uitbuigen, met staal gaat dat probleemloos, op Seldon Brown staat daar ook iets over zelfdoen.


Bedankt voor de informatie. Alleen heeft het achterwiel dan ook geen problemen met een oudere derailleur?


Hangt ervanaf, de meeste derailleurs kunnen de 8 speed wel aan, Campagnolo's zeker.
Buiscommandeurs kunnen veel aan.....

Geplaatst: 02 nov 2010 08:53
door flex
Maar dan heb je misschien de beperking van de breedte van je achtervork, is idd 130 mm vanaf 8 speed. Als er minder dan 8 speed in zat, dan is je achtervork in de breedte te smal.

Geplaatst: 02 nov 2010 10:22
door dickygiovanni
Waarschijnlijk is het een stalen frame, en die kun je gewoon wat uitbuigen bij een te smalle achterbrug..

Geplaatst: 02 nov 2010 17:19
door fisk
Kees0251 schreef:
Fisk schreef:
Kees0251 schreef:Met die velgen krijg je geen problemen, de wielmaat is nog steeds als toen....
Velghoogte heeft verder nergens gevolgen voor, tenzij voor ventiellengte van de binnenband
Wel met achterasbreedte, destijds was dat 126mm en met 8 speed werd dat 130mm.
Laat de fietsenmaker de achtervork wat uitbuigen, met staal gaat dat probleemloos, op Seldon Brown staat daar ook iets over zelfdoen.


Bedankt voor de informatie. Alleen heeft het achterwiel dan ook geen problemen met een oudere derailleur?


Hangt ervanaf, de meeste derailleurs kunnen de 8 speed wel aan, Campagnolo's zeker.
Buiscommandeurs kunnen veel aan.....


Ik ga geen shifters aan het stuur gebruiken, dus dat lijkt me geen probleem. Dan moet ik zelf maar even kijken of het lukt, met een oude derailleur. Ik heb een campagnolo derailleur op de fiets die ik nu heb. nogmaals bedankt voor de info!

Geplaatst: 02 nov 2010 17:35
door kees0251
Fisk schreef: Ik ga geen shifters aan het stuur gebruiken, dus dat lijkt me geen probleem. Dan moet ik zelf maar even kijken of het lukt, met een oude derailleur. Ik heb een campagnolo derailleur op de fiets die ik nu heb. nogmaals bedankt voor de info!


Alle, zowel oudere als nieuwere Campagnolo derailleurs kunnen 8 speed schakelen.
Gaat gewoon om de slag die ze kunnen maken.....

Geplaatst: 02 nov 2010 18:51
door jaapieo
Je moet trouwens wel je spaken mee vervangen als je een nieuwe velg neemt, gebruikte spaken hebben al heel wat moeten doorstaan en moet je gewoon met je velgen mee vervangen, het hoeft uiteraard niet maar het is wel een stuk beter!

Geplaatst: 02 nov 2010 19:10
door kees0251
Even zitten slapen?
Het ging om een complete wielset.....

Geplaatst: 02 nov 2010 19:45
door fisk
Ik had nog een laatste vraag: is het de moeite waard om je fiets thuis zelf uit te buigen? Of gewoon naar de FM gaan? iemand ervaring?