Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

In het wiel

psycho71
Forum-lid

psycho71 14 aug 2012 14:06

Hoi, de laatste tijd valt het me op dat mensen onaangekondigd in mn wiel gaan rijden, nou vind ik het niet erg dat ze in mn wiel gaan rijden, ik rij toch mijn eigen tempo als ik alleen fiets, maar vind het wel fijn om dat ook te weten.
Zelf stop ik altijd voor rode verkeerslichten, maar ik weet ook dat velen dat niet doen, als ik niet weet dat er iemand in mn wiel zit hou ik daar ook geen rekening mee, evenals obstakels die ik ontwijk en ik wel zie, maar wie in mijn wiel zit niet, ik weet niet hoeveel ik met dit berichtje bereik, maar hoop wel dat fietsers vaker aangeven dat ze in iemands wiel fietsen, voor ieders veilgheid

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 aug 2012 14:13

Ik zal er rekening mee houden als ik je tegenkom!

matthijsk
Forum-lid

matthijsk 14 aug 2012 17:38

Ja of je komt er achter op het moment dat je de bocht omgaat, en die neem ik over het algemeen vrij haaks :p
Al een aantal keer gehad dat ze onopgemerkt bij mij in het wiel gaan zitten en als ik dan t stuur omgooi merk je t pas...

En helemaal fijn is, is dat wanneer je het wel weet, je bewust extra tempo maakt maar ze niet het fatsoen hebben om over te nemen, dan ben ik er wel weer klaar mee en zet ik gewoon vol aan...
Maar ben het helemaal met je eens, laat het in elk geval ff merken als je bij iemand in t wiel gaat hangen...

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 aug 2012 17:44

Ik haalde gisteren 3 man in op de Gooimeerdijk. Net toen ik er overheen wilde gaan, gingen ze weer hard rijden. Ik dacht, ik sluit even aan meer de derde man had moeite het tempo van 40 kmh te houden. Hij slingerde nogal en moest af en toe lossen. Zijn tempo was dus ook niet stabiel. Ik knalde bijna zijn achterwiel. Daarna ben ik direct afgehaakt. Ik ga niet in het wiel rijden bij iemand die ik niet kan vertrouwen.
Live fast; die young. mijn blog

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 aug 2012 17:47

Ik snap toch echt niet dat sommige zich zo druk maken tijdens 't fietsen. Al gaat er iemand op een stadsfiets achter me rijden, het zal me een zorg zijn. Als iemand achter me zit te slapen en daardoor valt is dat voor mij even vervelend, maar die ander zal er toch meer mee zitten. Het ergste wat kan gebeuren is dat de persoon achterin me rijdt en m'n derailleur eraf tikt, maar die kans is toch niet echt groot.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 14 aug 2012 18:04

amclassic-fan schreef:Ik snap toch echt niet dat sommige zich zo druk maken tijdens 't fietsen. Al gaat er iemand op een stadsfiets achter me rijden, het zal me een zorg zijn. Als iemand achter me zit te slapen en daardoor valt is dat voor mij even vervelend, maar die ander zal er toch meer mee zitten. Het ergste wat kan gebeuren is dat de persoon achterin me rijdt en m'n derailleur eraf tikt, maar die kans is toch niet echt groot.
Inderdaad, vorig jaar reed ik met een clubgenootje, we hadden er al vier uur opzitten en ik was wel klaar, dus we reden met een slakkengangetje terug naar huis. Komt er een gewone fietser achter ons rijden. Zegt het clubgenootje: "Kom we moeten doorrijden ik ga niet met mijn wedstrijdkleding en een gewone fietser in mijn wiel rondrijden."
En ik dacht echt: joh we hebben de hele ochtend al gefietst, boeit jou het wie erbij komt rijden, maak een praatje met de man, wellicht vind hij het leuk om onze fietsen te checken.
Soms ontstaat er iets leuks als er iemand in je wiel komt, dan neemt ie over en voor je het weet ben je kop over kop aan het rijden en kan je een stukje knallen. Dat geeft een heel bevredigend gevoel, dan heb je met een totale vreemde zonder overleg samengewerkt. dat vind ik leuk, een verrijking van mijn trainingsrondje.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 15 aug 2012 09:55

matthijsk schreef:En helemaal fijn is, is dat wanneer je het wel weet, je bewust extra tempo maakt maar ze niet het fatsoen hebben om over te nemen, dan ben ik er wel weer klaar mee en zet ik gewoon vol aan...
De enkele keer dat ik het zelf doe, dan gebeurt het als ik alleen aan het rijden ben en ik word ingehaald. Ik denk dan, goh dat tempo kan ik zelf (alleen) niet maken, maar in het wiel kan ik het wel volgen. Heb wel zin in even hard rijden, dus ik lift een stukje in het wiel mee. Dan wordt het al moeilijk om over te nemen, en als jij dan ook nog eens bewust extra tempo maakt, gaat het natuurlijk al helemaal niet meer....

Van dit soort uitspraken krijg ik altijd het idee dat mensen vinden dat er misbruik van hen wordt gemaakt als ze iemand in het wiel krijgen. Bekijk het eens zo: Als die persoon niet in je wiel was gaan zitten, had je daar alleen gereden en had je zelf ook al het "kopwerk" moeten doen. Bovendien heeft degene op kop ook een (klein) voordeel als er iemand in het wiel zit...
mattijsk schreef:Maar ben het helemaal met je eens, laat het in elk geval ff merken als je bij iemand in t wiel gaat hangen...
Hoe moet ik dat dan doen als de bewuste persoon niet even omkijkt? Hard gaan schreeuwen of zo? Ik roep in ieder geval wel altijd "Bedankt" op het moment dat onze routes uiteen gaan.

Overigens merk ik niet zo veel van negatieve reacties als ik een enkele keer een wieltje meepik. Wellicht is de tolerantie wat groter als het een vrouw betreft... ;)

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 aug 2012 10:21

klopt, dan vinden ze het wel stoer dat we het kunnen
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

bve
Forum-lid

bve 15 aug 2012 13:30

matthijsk schreef:Ja of je komt er achter op het moment dat je de bocht omgaat, en die neem ik over het algemeen vrij haaks :p
Al een aantal keer gehad dat ze onopgemerkt bij mij in het wiel gaan zitten en als ik dan t stuur omgooi merk je t pas...

En helemaal fijn is, is dat wanneer je het wel weet, je bewust extra tempo maakt maar ze niet het fatsoen hebben om over te nemen, dan ben ik er wel weer klaar mee en zet ik gewoon vol aan...
Maar ben het helemaal met je eens, laat het in elk geval ff merken als je bij iemand in t wiel gaat hangen...
Ik heb meestal het fatsoen om niet over te nemen tenzij degene op kop duidelijk maakt dat hij het wil. Dan vind ik het hartstikke leuk om samen te fietsen.
Je gaat toch niet iemand in zijn zeer zorgvuldig geplande training storen door zomaar over te nemen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 aug 2012 14:29

Ik stel voor dat jullie allemaal naar Groningen verhuizen. Ik denk dat ik hier per seizoen (typisch rond de 10.000 km) ongeveer één of twee keer iemand in m'n wiel heb hangen. Ga ik eens bij m'n schoonouders in Zeist op training, heb ik meestal na 15 km al een heel peloton strontvliegen in m'n wiel hangen.

jeroenr
Forum-lid

jeroenr 15 aug 2012 17:02

Zoals Amclassic-fan al zegt; waar maakt men zich druk om. Iedereen traint toch voor zichzelf dus al zit de hele wereld in je wiel, zolang de hartslag maar in de juiste zone blijft ben je lekker aan het trainen. Bovendien kun je altijd een gesprekje beginnen met iemand en hem vragen waarom hij bepaalde dingen die jij graag zou willen dat hij doet niet doet. Daar schiet je veel meer mee op dan achteraf gefrustreerd raken dat iemand niet overneemt en even iemand uit het wiel weg knallen past meestal niet in je oorspronkelijke trainingsplan dus eigenlijk heb je daar alleen jezelf mee ;-).
Cervélo & Cannondale

Twiks
Forum-lid

Gebruikersavatar Twiks 16 aug 2012 16:23

Hier ook geen enkel probleem met wielhangers. Soms merk je niet eens dat ze er zitten en zie je het pas als je een bochtje maakt. Meestal ga ik vanaf dan wel ff seinen als er iets aankomt voor de duidelijkheid. Soms zit ik ook nog lekker te seinen en blijken ze al afgehaakt te zijn. Toevallig laatst nog, reed ik lekker op lage hartslag net wat harder dan fietser voor me, haalde hem in en hij bleef lekker plakken. Geen probleem, ik ga er geen watt harder of zachter van trappen.

Plaats reactie