Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bij Shimano bekende problemen met linkershifters

flexodder
Forum-lid

Gebruikersavatar flexodder 30 aug 2012 10:23

Mijn racefiest staat op het moment al een hele tijd bij de FM te wachten op een nieuwe linkershifter van Shimano. Het betreft een 105 (triple).
De fietsenmaker heeft de grootste problemen om bij de distributeur een dergelijke shifter vandaan te halen. Het blijkt dat er veel problemen zijn met de huidige linkershifters (vergelijkbaar met de problemen die de Ultegra ook gehad schijnt te hebben) én dat deze momenteel niet meer worden uitgeleverd totdat de benodigde verbeteringen zijn doorgevoerd.

Mijn oude shifter is opgestuurd naar Shimano en is kapot....een nieuwe krijgt de FM niet opgestuurd en heeft deze niet op voorraad in de winkel. Ik ben overtuigd van de goede bedoelingen van de FM maar inmiddels ben ik wel al weken zonder fiets en begin daar een beetje van te balen. Er is nog geen definitieve leveringsdatum te geven van de verbeterde versie en tot die tijd hangt mijn Eclypsje dus fijn in de touwen van de werkplaats.

Ik hoef jullie niet te vertellen dat ik hier een minder fijn gevoel bij heb. Zeker gezien het feit dat het nu nog lekker weer blijft om te fietsen.... Straks is het weer herfst....
Heeft iemand een idee waar ik deze shifters (tweedehands) kan krijgen om tijdelijk op de fiets te plaatsen? En waren jullie op de hoogte van de problemen met de linkershifter van zowel de 105-serie als de Ultegra-serie?
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

wielertje
Forum-lid

wielertje 30 aug 2012 12:31

wat is precies het probleem van de linker shifter dan?
ik rijd ook 105 triple, maar nog geen problemen.
voor een andere set kun je marktplaats eens proberen, ik heb er wel eens wat setjes zien staan

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 30 aug 2012 15:45

Ik heb nog een 105 triple shifter liggen, die is vervangen na een ongeluk, is wel het 'oude' model met waslijnen, en met wat krassen er op.
Die zou je eventueel wel een tijdje mogen lenen.

jsparie
Forum-lid

jsparie 30 aug 2012 16:05

De fietsenmaker kan ook de voorderailleur met de stelschroefjes op het middelste (of indien gewenst grote) blad afstellen. Dan kun je voorlopig weer lekker fietsen in afwachting van de nieuwe shifter. Is echt een fluitje van een cent.

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 30 aug 2012 18:41

jsparie schreef:De fietsenmaker kan ook de voorderailleur met de stelschroefjes op het middelste (of indien gewenst grote) blad afstellen. Dan kun je voorlopig weer lekker fietsen in afwachting van de nieuwe shifter. Is echt een fluitje van een cent.
Maar als de shifter niet meer op het stuur zit, heb je dus ook geen voorrem....

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 30 aug 2012 21:39

Een fm die niet eens voor nood linker 2 speed shfter heeft liggen (desnoods van campa of sram) dan ben je echt top bezig! Dat de klant zijn triple niet kan gebruiken is tot daar aan toe maar dit kun je onmogelijk nog service noemen......

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 31 aug 2012 10:07

Toen mijn shifters vervangen moesten worden kreeg de fietsenmaker de verkeerde shifters (dubbel ipv. triple) geleverd. Toen heeft hij gewoon een triple shifter van een van de fietsen in de etalage afgehaald. Misschien moet je dat even aan je fietsenmaker voorstellen.

flexodder
Forum-lid

Gebruikersavatar flexodder 31 aug 2012 19:26

@vermeulen: bedankt voor het aanbod. Ik heb inmiddels een tijdelijke fiets welke ik kan gebruiken. Prima opgelost door de FM.
De problemen kan ik niet exact aangeven. De FM was nogal verbolgen over het feit dat Shimano zo slecht communiceert over de problemen. De Ultegra serie blijkt last te hebben gehad van soortgelijke problemen. Shimano moet een aanpassing in de fabricage doorvoeren. Niet alle shifters hoeven er overigens last van te hebbe

@sharkman: dat was ook een beetje mijn reactie. Uitleg die ik kreeg is dat de shifters amper kapot gaan (ahum) of vervangen hoeven te worden. Het is een klein winkeltje met beperkte ruimte en er moeten blijkbaar keuzes gemaakt worden. Maar zoals gezegd: probleem is met andere fiets verholpen.
Nu maar afwachten wat de termijn is tot de nieuwe geleverd worden. Ik rij liever niet op een leenfiets door weer en wind. Hij wil m nog wel verkopen een keer lijkt me ;-)
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 02 sep 2012 12:42

Raar verhaal. Ik had ook een probleem met de linker shifter. Binnen een week had k een andere.

NoChain
Forum-lid

NoChain 02 sep 2012 13:14

StefanJ schreef:Raar verhaal. Ik had ook een probleem met de linker shifter. Binnen een week had k een andere.
En wanneer was dat??

Er is een palletje dat afbreekt in de linkershifter. Wij zijn inmiddels ook al enkele weken aan het wachten op linkershifters, productiefout en er worden enkel nog shifters uitgeleverd met de nieuwe palletjes. Tot voor kort stuurden ze gewoon weer de shifters de deur uit waar de palletjes (mogelijks) van afbreken. Dan was je inderdaad snel gesteld voor zolang het duurt.

De 6700 en 5700 zijn gewoon van de slechte groepen dat shimano de laatste jaren gemaakt heeft, de stap naar kabels onder het stuurlint hebben ze totaal niet verteerd.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 02 sep 2012 21:40

trjero schreef:Je moet ook geen triple gebruiken.
Ben je weer onder je steen vandaan gekropen?

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 03 sep 2012 14:30

NoChain schreef:
StefanJ schreef:Raar verhaal. Ik had ook een probleem met de linker shifter. Binnen een week had k een andere.
En wanneer was dat??

Er is een palletje dat afbreekt in de linkershifter. Wij zijn inmiddels ook al enkele weken aan het wachten op linkershifters, productiefout en er worden enkel nog shifters uitgeleverd met de nieuwe palletjes. Tot voor kort stuurden ze gewoon weer de shifters de deur uit waar de palletjes (mogelijks) van afbreken. Dan was je inderdaad snel gesteld voor zolang het duurt.

De 6700 en 5700 zijn gewoon van de slechte groepen dat shimano de laatste jaren gemaakt heeft, de stap naar kabels onder het stuurlint hebben ze totaal niet verteerd.
Enig idee hoe het komt dat dat palletje afbreekt? Is er een beweging die je niet moet maken oid?

Plaats reactie