Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

q-factor mountainbike vs racefiets.

dubois
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:28

dubois 31 okt 2010 22:56

Ik zit met een probleem.
Op mijn racefiets rijd ik met mijn schoenen tegen de crankarmen aan.
Dus een heel kleine q-factor omdat ik snel last krijg van mijn knieen.

Ik heb nu een mountainbike gekocht alleen dit is een triple en de pd pedalen zijn niet zo af te stellen dat ik met mijn schoenen tegen de crankarmen aan kan rijden.

Je begijpt het al na 2 keer rijden voel ik mijn knieen al weer opspelen.
Mijn vraag,
Zijn er pedalen waar ik dichter mee tegen de crank armen kan rijden
of moet ik een dubbel crankstel kopen en die monteren of gewoon direct de mtb de deur uit en een crosser kopen haha?

Als iemand mij kan helpen graag.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 okt 2010 23:26

Er bestaan speciale (custom) extra korte assen voor Crankbrothers pedalen.

Wat voor crankstel heb je trouwens? Sommige cranks zijn breder dan andere (Shimano XT is extreem breed bijvoorbeeld).
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dubois
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:28

dubois 01 nov 2010 13:47

Ik rijdt met een shimano deore xt crankstel idd. Maar ik ga eens kijken naar die crankbrothers. Mocht ik een ander crankstel moeten monteren is het dan gewoon mogelijk een compact crankstel te monteren of zijn er speciale cyclocross crankstellen/bladen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40643
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 nov 2010 13:55

Wat doe je met je ATB?
Als je niet het hooggebergte ingaat kun je toch gewoon een dubbel pakken?
Less is bore

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 01 nov 2010 15:14

Daniel1975 schreef:... gewoon een dubbel pakken?


Dat dacht ik ook, maaarrrr... grote kans dat het binnenste blad vervolgens tegen het frame aanloopt en het toch niet gaat. Ik heb zelf nog geen oplossing (anders dan een ander frame) maar vind het ook alles behalve lekker fietsen. Net alsof je de wc-pot tussen je benen hebt.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 01 nov 2010 15:15

Du Bois schreef:Ik rijdt met een shimano deore xt crankstel idd. Maar ik ga eens kijken naar die crankbrothers. Mocht ik een ander crankstel moeten monteren is het dan gewoon mogelijk een compact crankstel te monteren of zijn er speciale cyclocross crankstellen/bladen?


Je zou beter naar een MTB dubbel kijken in dat geval (waar D75 het vermoedelijk ook over heeft.)

Met een race compact blijft er niet veel over van je kettinglijn, de zwaarste kransjes op je cassette worden moeilijker bereikbaar. Bovendien zit je met de tire-clearance van MTB frames, bladen komen tegen het frame aan.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 nov 2010 17:18

En bovenal is een 34 voorblad gewoon echt te groot. Een Sram X.X crankstel zou enorm schelen in Q-factor en zo zijn er nog een aantal opties. Let wel op, niet alle dubbele crankstellen zijn smal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40643
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 nov 2010 17:57

kaj1500 schreef: Je zou beter naar een MTB dubbel kijken in dat geval (waar D75 het vermoedelijk ook over heeft.)
.


Uiteraard, we zitten hier in het mountainbike-forum ;-)
Een weg-crank gaat niet werken.
Less is bore

dubois
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:28

dubois 01 nov 2010 22:09

Ja zag alleen dat de dubbel crankstellen duurder zijn.
Weet iemand welk dubbelcrankstel de kleinste q-factor heeft.
Ik rijd op m'n racefiets met campa chorus volgens mij uit m'n hoofd
is dat 145.

rodger
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 apr 2004 23:51

rodger 01 nov 2010 23:26

Misschien kan deze site je helpen.

http://julmtb.com/index.php?menu=qfacteur

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 02 nov 2010 14:46

Rotor 3D is al vrij netjes met 163 mm, en Sram XX is bijvoorbeeld al 156 mm. Pedalen met korte asjes erbij, en je hebt zo'n beetje het smalste wat mogelijk is qua Q-factor. Er zal dus altijd een verschil in blijven zitten, maar dat zul je voor lief moeten nemen als je wil mountainbiken.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

dubois
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:28

dubois 02 nov 2010 22:42

Die Sram XX is wel een optie. Is dat competible met shimano?
En dan crankbrothers pedalen, kan alleen moeilijk op de foto's zien of die de korste pedaalas heeft.

Rijdt er al iemand met een dubbel. Welke bladen zijn in Nederland aan te raden?
Ik rijd voornamelijk rond Amerongen en af en toe limburg.

Plaats reactie