Ketting loopt niet goed met achteruit trappen
Ik ben gisteren naar mijn FM geweest voor de eerste beurt na de aanschaf van mijn fiets. Vandaag heb ik de ketting nog maar eens schoon gemaakt omdat ze het bij de FM leuk vonden er een smeermiddel op te doen waardoor mij ketting weer vol zand/stof zat.
Hierbij merkte ik op de de ketting niet lekker over de cassette heen loopt als ik de trappen achteruit draai. Elke x aantal schakels springt er één weer recht op de cassette lijkt het op. Voor de beurt bij de FM had ik hier geen last van. Bij gewoon trappen hoor ik ook een afwijkend geluid maar is er geen verschuiving van de ketting te zien.
Ik heb er een video van gemaakt, te zien/horen bij bijv. 8 en 26 sec. (let niet op het vet zijn van de ketting want deze had ik net behandeld met Ice Wax en nog niet weer schoon geveegd)
http://www.youtube.com/watch?v=qHE8dVpxDPo" onclick="window.open(this.href);return false;
Aangezien de FM niet bij mij in de stad zit wil ik even kijken of ik zoiets zelf kan oplossen. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Anders rest mij niets dan weer naar de FM te gaan om ernaar te laten kijken.
Het gaat om een Bulls Desert Falcon 2 met Ultegra 6700.
Hierbij merkte ik op de de ketting niet lekker over de cassette heen loopt als ik de trappen achteruit draai. Elke x aantal schakels springt er één weer recht op de cassette lijkt het op. Voor de beurt bij de FM had ik hier geen last van. Bij gewoon trappen hoor ik ook een afwijkend geluid maar is er geen verschuiving van de ketting te zien.
Ik heb er een video van gemaakt, te zien/horen bij bijv. 8 en 26 sec. (let niet op het vet zijn van de ketting want deze had ik net behandeld met Ice Wax en nog niet weer schoon geveegd)
http://www.youtube.com/watch?v=qHE8dVpxDPo" onclick="window.open(this.href);return false;
Aangezien de FM niet bij mij in de stad zit wil ik even kijken of ik zoiets zelf kan oplossen. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Anders rest mij niets dan weer naar de FM te gaan om ernaar te laten kijken.
Het gaat om een Bulls Desert Falcon 2 met Ultegra 6700.
Of scheefstand derailleur. Allebei eigenlijk onmogelijk na een eerste beurt door de fm.
Een stijve ketting schakel lijkt me eigenlijk onmogelijk gezien de leeftijd en het feit dat ik de afgelopen tijd niet met nat weer heb gefietst (dat doe ik alleen als het me overkomt). Of kan dat ook aan andere dingen liggen?
Als ik heel goed kijk zit de ketting ook iets meer naar het volgende tandwiel en schiet dan terug. Kan dit komen door een scheefstand van de derailleur? De FM kan natuurlijk ook fouten maken en deze niet goed hebben afgesteld.
Als ik heel goed kijk zit de ketting ook iets meer naar het volgende tandwiel en schiet dan terug. Kan dit komen door een scheefstand van de derailleur? De FM kan natuurlijk ook fouten maken en deze niet goed hebben afgesteld.
Derailleur heeft hier volgens mij niets mee te maken aangezien je achteruit trapt.
De kettinglijn wordt hier bepaald door het kettingblad en de cassette.
De kroontjes hebben om de x aantal tanden een speciale schakeltand en ik vermoed dat de ketting daar telkens even verspringt.
Als je de ketting op een kleiner kroontje legt (kettinglijn is dan rechter) doet ie het dan ook?
Volgens mij heeft dit inderdaad te maken met de stijfheid van de ketting... Heb je dit probleem NADAT je met die wax gesmeerd hebt?
Wax maakt de ketting stijver. Waarschijnlijk gaat het probleem vanzelf weg na enkele km fietsen als de ketting weer wat soepeler is.
De kettinglijn wordt hier bepaald door het kettingblad en de cassette.
De kroontjes hebben om de x aantal tanden een speciale schakeltand en ik vermoed dat de ketting daar telkens even verspringt.
Als je de ketting op een kleiner kroontje legt (kettinglijn is dan rechter) doet ie het dan ook?
Volgens mij heeft dit inderdaad te maken met de stijfheid van de ketting... Heb je dit probleem NADAT je met die wax gesmeerd hebt?
Wax maakt de ketting stijver. Waarschijnlijk gaat het probleem vanzelf weg na enkele km fietsen als de ketting weer wat soepeler is.
Laatst gewijzigd door slomo op 03 sep 2012 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik je filmpje bekijk en je verhaal lees: het lijkt erop alsof er teveel wax op bepaalde schakels zit. Dit kan een oorzaak zijn dat de ketting later wel 'in' de cassette valt. Andere oorzaak kan zijn dat je wax nog niet droog, lees uitgehard is.
Door teveel wax en/of niet uitgeharde wax wordt de 'ideale combinatie' van ketting en tandwielen/cassette belemmerd. Tijdje fietsen, wax laten slijten en ik vermoed dat er niks aan de hand is
Door teveel wax en/of niet uitgeharde wax wordt de 'ideale combinatie' van ketting en tandwielen/cassette belemmerd. Tijdje fietsen, wax laten slijten en ik vermoed dat er niks aan de hand is
Addict R1
Volgens mij een schakel die zwaar draait. Waarschijnlijk de schakel die bij de FM open is geweest. De schakel even opzoeken en de ketting daar een beetje proberen te "buigen" in de horizontale richting (de kant die de ketting niet buigen kan). Door de druk op de schakel wordt die wat ruimer en loopt hij weer soepel.
Bij een eerste beurt moet een ketting normaal gezien niet open gemaakt....
Een vaste/stijve schakel merk je onmiddellijk als je vooruit trapt.
Die schakel "springt" dan telkens op de derailleurwieltjes.
Had ik nog vergeten te vragen: staat het wiel wel recht in het frame?
Een vaste/stijve schakel merk je onmiddellijk als je vooruit trapt.
Die schakel "springt" dan telkens op de derailleurwieltjes.
Had ik nog vergeten te vragen: staat het wiel wel recht in het frame?
@slomo: Ik heb een aantal tandwielen geprobeerd en daar is het probleem ook aanwezig. Op bijna het zwaarste verzet en als de ketting dus wat rechter ligt dan is het wel minder. Het probleem deed zich al voor voordat ik de ketting smeerde. Dat het wiel misschien niet recht zit had ik al aan gedacht. Ik heb het wiel eruit gehad en hem opnieuw in het frame gezet. Geen verbetering merkbaar.
@jansen01: zie hierboven, het probleem was er al voordat ik de ketting smeerde.
@vw: Ik ga dit vanavond even nakijken of dit het geval is.
@jansen01: zie hierboven, het probleem was er al voordat ik de ketting smeerde.
@vw: Ik ga dit vanavond even nakijken of dit het geval is.
Is ook mijn eerste gedachte. Zo'n probleem heb ik in het verleden ook gehad.vw schreef:Volgens mij een schakel die zwaar draait. Waarschijnlijk de schakel die bij de FM open is geweest. De schakel even opzoeken en de ketting daar een beetje proberen te "buigen" in de horizontale richting (de kant die de ketting niet buigen kan). Door de druk op de schakel wordt die wat ruimer en loopt hij weer soepel.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Ik weet niet of de ketting eraf is geweest, maar dit kan ik natuurlijk altijd navragen. Ik weet niet of een Ultegra ketting één kant op gemonteerd kan worden?
Ik heb de schakels gecontroleerd die het geluid maken, maar deze zijn net zo soepel als de andere schakels.
Net nog wel even verder onderzoek gedaan naar wat er precies gebeurd. Met beter licht is het duidelijker te zien. De ketting valt met de zijkant van de schakel (zie onderstaande afbeelding) bijna recht op het tandje van het tandwiel. Hier schiet hij dus overheen wat het geluid geeft.
Ik heb de schakels gecontroleerd die het geluid maken, maar deze zijn net zo soepel als de andere schakels.
Net nog wel even verder onderzoek gedaan naar wat er precies gebeurd. Met beter licht is het duidelijker te zien. De ketting valt met de zijkant van de schakel (zie onderstaande afbeelding) bijna recht op het tandje van het tandwiel. Hier schiet hij dus overheen wat het geluid geeft.