Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campa 11s indexerings verschillen?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 sep 2012 00:44

Ik rij in principe met 2 verschillende cassettes, beide 11-speed Chorus waarbij de rest van de groep van de 1e generatie super record is. Ik heb normaal een 11-25 cassette en als ik naar bergen gaan monteer ik een 12-29 cassette.
Het valt mij op dat ik de 12-29 slecht afgesteld krijg terwijl ik bij de 11-25 nooit problemen heb.
Om te beginnen lijkt het erop dat de 12-29 ietsjes verder naar buiten staat maar wat ik erger vind is dat volgens mij de indexering (afstanden tussen de kransjes) anders is. Ik heb al tig keer de tussen ringetjes gecontroleerd op dikte maar kan niets vinden. Ik zit bij die 12-29 altijd te pielen en de afstelling is dusdanig dat het nooit goed schakelt op alle kransjes.
Ik weet dat er in 2011 een nieuwe versie is gekomen van de 11 speed groepen maar ik dacht dat dit alleen betrekking had op de combinatie tussen ergopower handel en de derailleur, ik ging ervan uit dat de cassettes niet gewijzigd waren.

Kan het zijn dat er verschil zit tussen de kransjes? Mis ik iets anders?
Afbeelding

buddo
Forum-lid
Berichten: 1984
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 07 sep 2012 09:04

ericpeters schreef: Om te beginnen lijkt het erop dat de 12-29 ietsjes verder naar buiten staat maar wat ik erger vind is dat volgens mij de indexering (afstanden tussen de kransjes) anders is.
Kan het zijn dat er verschil zit tussen de kransjes? Mis ik iets anders?
Volgens mij is er iets anders aan de hand, al weet ik zo snel niet wat. De indexering zou volgens mij echt gelijk moeten zijn. Het klinkt alsof de 12-29 cassette anders op de body valt, meer naar buiten, maar dan zou je dat ook moeten merken bij de sluitring. Gaat die wel goed dicht?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 sep 2012 12:33

Als je 1e generatie hebt, dan zit er verschil in de linker shifter vlgs. mijn LBS t.o.v. de jaren erna.
Heb je twee of drie klikjes op je linker shifter?
Bij drie klikjes (=4 standen) heb je dus trim op je binnen- en buitenblad, wat het instellen van je achterderrie anders maakt (volgens hem moeilijker).
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9219
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 sep 2012 12:43

loos schreef:Als je 1e generatie hebt, dan zit er verschil in de linker shifter vlgs. mijn LBS t.o.v. de jaren erna.
Heb je twee of drie klikjes op je linker shifter?
Bij drie klikjes (=4 standen) heb je dus trim op je binnen- en buitenblad, wat het instellen van je achterderrie anders maakt (volgens hem moeilijker).
Dat heeft toch niets te maken met zijn cassette?
@TS: vergelijk anders gewoon met een schuifmaat de dikte van de tussenringen(?) Ook bij de tech docs op de campa website kan je de volgorde en de dikte van de tussenringen terugvinden. Ook van eerdere jaren.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 sep 2012 14:07

53x11 schreef:[
Dat heeft toch niets te maken met zijn cassette?
@TS: vergelijk anders gewoon met een schuifmaat de dikte van de tussenringen(?) Ook bij de tech docs op de campa website kan je de volgorde en de dikte van de tussenringen terugvinden. Ook van eerdere jaren.
De tussenringen heeft hij al bekeken volgens mij, dus dat had ik uitgesloten.
Misschien ver gezocht, maar 11 speed afstellen komt vrij precies, zeker bij de 1e generatie dus vlgs. mijn LBS.

Iets anders: het eerste jaar was er nog geen 12-29 cassette, en het tweede jaar (toen dus de 12-29 aan het gamma toegevoegd werd) is de achterderrie toch licht gewijzigd?
Althans, Hopmans vertelde mij dat voor een 2009 derrie het afwachten was of e.e.a. goed ging werken.
Ik heb ook een 2009 Record achterderrie, maar deze werkt bij mij probleemloos met de 12-29.
@53*11: kan het zijn dat het kritisch wordt bij de 12-29 cassette en dat de lengte van de achterpat mede bepalend is of dit lekker gaat lopen of niet?
Of is alleen de lengte van de derde schroef gewijzigd vanaf 2010?
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 sep 2012 21:53

Volgens mij is de achterderrie voor het seizoen 2011 gewijzigd. De 12/29 is van 2011 en de 11-25 heb ik gekocht in 2012, maar kan natuurlijk old stock zijn geweest.
De sluitring past goed en de diktes van de tussenringen staan op de ring geschreven ( ik heb ze niet nagemeten )
Ik heb net toevallig na 3 weken klimverzet weer de 11/25 gemonteerd en eigenlijk is het afstellen helemaal niet zo kritisch. Wel heb ik het laatste stukje kabel opnieuw ingevet maar dat zou dan ook bij beide cassettes problemen moeten geven.
Wat me verder nog als verschil opvalt is de sluitring, die heeft bij de 12/29 en extra bladveertje zitten en bij de 11/25 niet maar volgens de handleiding moet dat er altijd opzitten.
Afbeelding

asdfghjkl
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 okt 2005 18:52

asdfghjkl 08 sep 2012 09:49

Er is een update geweest van de achterderailleur: http://www.youtube.com/watch?v=2NPNfy-fiWE" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen voor sommige frames nodig om het bovenste derailleurwieltje vrij te laten lopen op de 29.

De middelste spacer van de cassettes is 2.3 mm terwijl de rest 2.2 mm is.
Afbeelding
Dit was in de 2009 cassettes niet het geval. Ik weet niet precies wanneer ze ermee zijn begonnen, maar het maakt dat het net wat beter loopt. Ook is, in dacht ik 2011, de veer van de achterderailleur sterker geworden. Hierdoor is het afschakelen wat beter geworden.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 sep 2012 23:48

Mijn 12-29 cassette is in ieder geval die op bovenste plaatje, die "G" ring zit trouwens vast aan de 17/19/21 dus je kunt hem eigenlijk niet op de verkeerde plaats zetten.

Dat filmpje is zeer interessant, ik begrijp eigenlijk niet wat er gewisseld wordt ik kan ook nergens zo snel meer vinden over deze update of waar je dat onderdeel kunt kopen. Vreemd genoeg heb ik eigenlijk geen problemen op de 29 maar meer met het schakelen in het middengebied en op de 12.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 sep 2012 07:10

Ook die ring is los, zit alleen een beetje geklemd, maar je kunt hem idd niet op de verkeerde plaats zetten. ;)

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 09 sep 2012 07:59

ericpeters schreef:Mijn 12-29 cassette is in ieder geval die op bovenste plaatje, die "G" ring zit trouwens vast aan de 17/19/21 dus je kunt hem eigenlijk niet op de verkeerde plaats zetten.

Dat filmpje is zeer interessant, ik begrijp eigenlijk niet wat er gewisseld wordt ik kan ook nergens zo snel meer vinden over deze update of waar je dat onderdeel kunt kopen. Vreemd genoeg heb ik eigenlijk geen problemen op de 29 maar meer met het schakelen in het middengebied en op de 12.
Ik zou dan ook denken aan het richten van het pad.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

thido
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2010 20:48

thido 09 sep 2012 08:29

Gebruik je bij beide cassette's een eigen ketting of die je met één ketting?
Als je een reeds gebruikte ketting met een andere cassette gaat gebruiken wil dat nog wel eens moeilijk schakelen.

asdfghjkl
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 okt 2005 18:52

asdfghjkl 10 sep 2012 11:13

Mijn ervaring is ook dat nog niet op elkaar ingesleten kettingen en cassettes niet altijd even lekker lopen en zelfs schakelen. Na een tijdje loopt het dan een stuk mooier (paar ritjes)
Dat je in het midden van je cassette problemen hebt kan dit verklaren, want daar treedt over het algemeen de meeste slijtage op.

Als de 29 cassette iets verder van de spaken afstaat zit de 12 dus ook iets verder naar buiten (dat zei je in de eerste post). Misschien moet je dan ook even de limiet schroefjes controleren? Dat kan verklaren waarom de 12 niet lekker loopt.

Plaats reactie