Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Schade verhalen

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 31 okt 2010 14:34

Hoi allemaal,

Gisteren deed ik een trainingsrondje over de Utrechtse heuvelrug, het was slechter weer dan ik dacht, maar het ging toch nog best aardig.
Het ging helaas mis in driebergen.
Een auto die uit tegengestelde richting kwam moest naar het benzinestation rechts voor mij. Een auto die dezelfde richting op reed als ik stopte om haar voorrang te geven, maar ik zag alleen een stilstaande auto. De tegenliggende auto besloot voorrang te nemen, en reed zo het fietspad op. Daar kwam ik dus net aan. Ik ben denk ik met ongeveer 35 km/u recht op de zijkant van haar auto geklapt. Van de crash zelf herinner ik me niets meer, ik weet alleen dat die auto ineens voor me stond en ik ineens op de grond lag.
Even later ben ik met een ambulance afgevoerd, gelukkig niets ernstigs (lang leve de fietshelm), alleen twee hechtingen in mijn kin, een zere schouder, een sneetje in mijn oor van mijn oordopje en spierpijn aan de hele linker kant van mijn lichaam.

Straks ga ik mijn fiets ophalen bij hele aardige mensen die hem in hun schuurtje hebben gezet. Gisteren kon ik net een blik op mijn fiets werpen voordat ik werd afgevoerd, en ik ben bang dat het vrij ernstig is. Op zich is het best wel een dure fiets, dus ik wil wel graag dat alles weer in orde komt.
Hoe moet ik dit aanpakken kwa verzekeringen enzo? werkt een europees schade formulier?
moet ik een proces verbaal aanvragen? (de politie was ook nog terplekke)
hoeveel onzichtbare schade kan je fiets oplopen bij zo een crash? hoe zorg ik dat dat ook gerepareerd wordt?

iemand evaring met dit soort ongein?

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 31 okt 2010 14:40

Je moet hem aansprakelijk stellen voor de directe schade EN de eventuele vervolgschade.

Als het carbon is, zou ik ook eisen dat een scan van het frame vergoed wordt, zelfs al zie je geen schade, want de gevolgen bij een framebreuk kunnen ernstig zijn. Daarom is die vervolgschade ook belangrijk.

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Ik heb er 1 met o.a. een module verkeer.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 okt 2010 14:40

volgens mij is de procedure in deze:

Schade bedrag laten bepalen door een expert (je lokale FM dus)
De vrouw aanpsrakelijk stellen voor de geleden schade
Je schrijft de vrouw dus rechtstreeks aan; zij moet dan zorgen dat haar WA verzekering dit vergoedt
Live fast; die young. mijn blog

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 31 okt 2010 14:42

Volgens mij kan jouw verzekering haar verzekering aansprakelijk stellen. Ik zou even met mijn eigen verzekering bellen om te zien welke weg je moet volgen.
Velgenfluisteraar

Florezido

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 31 okt 2010 15:33

rob74 schreef:volgens mij is de procedure in deze:

Schade bedrag laten bepalen door een expert (je lokale FM dus)
De vrouw aanpsrakelijk stellen voor de geleden schade
Je schrijft de vrouw dus rechtstreeks aan; zij moet dan zorgen dat haar WA verzekering dit vergoedt


Net die vrouw aan de lijn gehad, het is even de vraag wel formulier ingevuld moet worden; WA verzekering of auto-verzekering?

peter1973
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 jun 2007 21:01

peter1973 31 okt 2010 15:40

Je moet even je eigen verzekering in kennis stellen van het feit dat je een aanrijding hebt gehad (meldingsplicht). Daarna zorg je dat je met de vrouw in kwestie een europees schadeformulier invult. Een neemt het origineel mee en de andere de blauwdruk. Daarna vult ieder voor zich de achterzijde in waarna je deze opstuurt naar je verzekeringsmaatschappij. Deze neemt vervolgens contact op met de verzekeringsmaatschappij van de andere partij waarna zij de schade onderling zullen regelen. Je verzekeringsmaatschappij kan een eventuele registratieset (door politie opgemaakt) van het ongeval opvragen. Succes met herstel !!!

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 31 okt 2010 16:09

Mevrouw vroeg of ik eerst de schade op wil laten nemen door een fietsenmaker, om dan eventueel gewoon te betalen zonder haar no-claim te verstieren.... goed idee?

klinkt wel makkelijker.....

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 31 okt 2010 16:17

Da's wel een goede vraag ja. Maar wat als jij nu zoveel maanden na dato eens fysiek last krijgt en dat blijkt het gevolg van dit ongeval?
Is er dan verschil over het nu afgewikkeld wordt of niet (met dan wel zonder te melden aan verzekering)? Of ben je uberhaupt verplicht dit te melden zoals Peter1973 al opmerkte en mag je het dus niet 'handje klap' afhandelen.

Ben benieuwd wat beter ingewijden in het verzekeringsverhaal daarover weten?

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

eelcoz

eelcoz 31 okt 2010 16:34

Is het echt zo dat je verplicht bent om je eigen verzekering in te lichten over een aanrijding? Stel dat ik morgen tegen een paaltje op m'n oprit aanrijdt, en ik niet de behoefte heb om de schade aan m'n auto te laten herstellen, dan hoef ik m'n verzekering toch niet in te lichten?

Overigens heeft Zorro wel een punt met z'n eerste opmerking, ik vraag me alleen af of je sowieso verplicht bent dit te melden.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 okt 2010 16:38

Officieel zal je 't vast op moeten geven, maar soms gaan zaken een stuk makkelijker zonder burocratie. Scheelt vooral een hoop tijd als je het onderling op lost, met een verzekering duurt het op z'n minst 2 maanden en als 't tegen zit 1,5 jaar.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 31 okt 2010 16:51

Amclassic-fan schreef:Officieel zal je 't vast op moeten geven, maar soms gaan zaken een stuk makkelijker zonder burocratie. Scheelt vooral een hoop tijd als je het onderling op lost, met een verzekering duurt het op z'n minst 2 maanden en als 't tegen zit 1,5 jaar.


Ja, dat begrijp ik maar hoe zit het met de eventuele schade die pas later aan het licht komt dan? Kan zowel fysiek alsmede materieel zijn.

Een FM kan natuurlijk een schatting maken maar wat als het frame idd carbon was? Zal de fiets toch echt door een scan moeten om zeker te zijn dat er later geen nadelige gevolgen optreden als gevolg van deze klap.

Lijkt me dat je toch beter de zaak officieel aan kan melden. Dat de tegenparij daar niet blij mee is kan en zal best maar om eventuele latere problemen ....

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 31 okt 2010 17:07

Als men zelf de rekening wil betalen hoeft die partij het niet bij haar verzekering aan te melden. Een autoverzekering is verplicht, melden van schade niet.

Alleen als je echt zeker weet geen lichamelijk letsel te hebben wat behandeld moet worden kan je het onderling regelen. Die mevrouw kan echter ook zelf met haar verzekering regelen dat ze het zelf betaald.

Een fietsenmaker is geen schadeexpert. Een schadeexpert word door de verzekeringsmaatschappij gestuurd, die bepaalt de schade.

Verschillende autoverzekeringen bieden klanten de mogelijkheid de schade zelf te betalen zodat het ze geen noclaim kost.


Normale procedure is:
- Fiets brengen bij een fm, die een richtbedrag van de schade kan geven.
- Vrouw schriftelijk aansprakelijk stellen.
- Wachten op bericht van haar verzekering
- Afspraak afwachten met expert die de fiets zal komen bekijken. (in de regel is dat bij de fm)
Afbeelding

Plaats reactie