Pagina 1 van 1
Pinion of Rohloff
Geplaatst: 09 sep 2012 22:38
door simen
Heeft Pinion een voordeel op Rohloff omdat de eerste centraal op de fiets tussen de voeten zit waar een Rohloff in het achterwiel geplaatst is?
http://pinion.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pinion of Rohloff
Geplaatst: 09 sep 2012 22:48
door Livio Livius
Gewichtsverdeling, commentaar bij Rohloff naaf is vaak het extra gewicht op achterwiel tov klassieke versnellingen waardoor je minder snel accelereert. Wel een aardig systeem, wel een apart frame / bracket nodig zo te zien.
Re: Pinion of Rohloff
Geplaatst: 10 sep 2012 21:03
door simen
Nog even wat verder gezocht en een eerste rij indruk gevonden.
Heeft toch wel potentieel lijkt het.
http://www.mtb-news.de/news/2011/08/23/ ... -getriebe/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pinion of Rohloff
Geplaatst: 11 sep 2012 10:37
door amclassic-fan
Ik zou me vooral zorgen maken om het rendement en het gewicht. Dit soort systemen worden al enkele jaren gemaakt, maar die zijn/waren vooral gericht op DH/Freeride. Als ik de folder goed begrijp weegt dit geval 2.7 kg, dan wordt je fiets wel snel erg zwaar.
Dat het gewicht van Rohloff naaf in 't wiel zit, maakt praktisch niet uit voor 't acceleren. Dat het gewicht achteraan de fiets zit is een veel groter nadeel.
Re: Pinion of Rohloff
Geplaatst: 11 sep 2012 12:32
door toontje68
Wat mij een beetje tegen valt van de Rohloff is dat de versnellingen wat ver uit elkaar liggen, dwz te grote stappen. Heb met zo'n naaf even proef gereden in Limburg, maar viel mij een beetje tegen.. Dit was wel een paar jaar geleden, dus weet niet wat hoe ze nu zullen zijn. Moet ik wel zeggen dat ik normaal met een vrij kleine en vlakke pignon rij.. Met een standaard MTB pignon zal het verschil wel een stuk minder zijn. Gewoon eens testen is mijn advies. Wat ze al aan gaven is het gewicht wel behoorlijk tov een normale naaf...
Re: Pinion of Rohloff
Geplaatst: 13 sep 2012 09:51
door thestudent
Het ding heeft toch wel 18 versnellingen wat mij toch genoeg lijkt om een mooie verdeling voor alle terreinen te hebben. Hun grootste probleem is dat je eigenlijk een custom/speciaal frame moet hebben om het te kunnen installeren. Dit lijkt mij dan ook niet echt haalbaar. Want zo te zien maken ze zelf die frames dan weer niet... en wie maakt die dan wel? 2.7kg is zwaar, maar verder hoef je dan ook alleen nog maar een lichte set schijfremmen te installeren. De grootste voordelen, zijn dan natuurlijk weinig onderhoud en weinig slijtage onderdelen.
Re: Pinion of Rohloff
Geplaatst: 13 sep 2012 10:45
door ercmrj
Ik rij ondertussen al een paar jaar met een rohloffnaaf en hij heeft voor en nadelen. Nadeel is gewicht en rendement. Bij de hogere snelheden (versnelling 7-14) valt het verlies wel mee daar merk je niet veel van bij het klimwerk gebruik je de versnellingen 1-7 dan voel je meer wrijving doordat er een setje tandwielen meer mee gaat draaien om de gewenste overbrenging te krijgen, dan heb je zo'n 10% meer wrijvingsverlies schat ik.
Onder modderige omstandigheden is hij ideaal en blijft hetzelfde schakelen als onder droge omstandigheden. Ook kan je heel snel en onder stilstand schakelen naar elke gewenste versnelling wat weer een voordeel is als je plots geconfronteerd wordt met een steile helling of een noodstop gemaakt heb.
Ik vind zelf het wel mee valt dat de versnellingen ver uit elkaar liggen.
Op internet is ook veel te vinden oa hier
http://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/rohloff-naaf/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pinion of Rohloff
Geplaatst: 13 sep 2012 21:10
door simen
Bij een korte testrit ervaring met Rohloff in een hardtail viel me op dat het gewicht van de naaf achteraan het frame duidelijk voelbaar is.
Meer voelbaar dan het extra gewicht dat meedraait.
Met achteraan geveerde fietsen neemt het onafgeveerde gewicht met een Pinion dus duidelijk af.
Ook de kransjes zijn dan op 1 na verdwenen samen met de achterderrie.
Verder verdwijnt er vooraan een derallieur een blad,of twee en aan het stuur een kabel en een versteller.
De ketting wat korter.
En de trapas zit in de constructie van de gearbox.
Trek dat allemaal van die 2.7 kg af en het gewicht ziet er al een stuk rooskleuriger uit.
Ook omdat het gewicht naar het meest gunstige punt op de fiets verschuift en het pas de eerste produktieversie is.
Blijft over de interne weerstand van de tandwielen.