Beginner op souplesse
Hallo,
Ik ben net begonnen met fietsen, maar nu wil ik graag goed beginnen en mezelf het rijden op souplesse aanleren. Ik rij met een compact 50-34 en een 12-25 cassette achter.
Mijn eerste doel is om een snelheid tussen de 30 en 35 km constant vast te kunnen houden. Zover ben ik nog niet, maar daarvoor is het een doel hè. Wat is hiervoor een goede versnelling? Is het misschien aan te raden om een 39 binnenbad te monteren. Zo ja, welke combinatie moet ik dan pakken?
Ben zeer benieuwd naar het antwoord, want nog erg zoekende op de fiets.
Ik ben net begonnen met fietsen, maar nu wil ik graag goed beginnen en mezelf het rijden op souplesse aanleren. Ik rij met een compact 50-34 en een 12-25 cassette achter.
Mijn eerste doel is om een snelheid tussen de 30 en 35 km constant vast te kunnen houden. Zover ben ik nog niet, maar daarvoor is het een doel hè. Wat is hiervoor een goede versnelling? Is het misschien aan te raden om een 39 binnenbad te monteren. Zo ja, welke combinatie moet ik dan pakken?
Ben zeer benieuwd naar het antwoord, want nog erg zoekende op de fiets.
Dat sowieso.Green Al schreef: Is het misschien aan te raden om een 39 binnenbad te monteren.
En om te weten welk verzet je moet schakelen bij welke snelheid moet je ff zoeken (google of op dit forum) op cadanstabel
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Handige tabel op deze website, inclusief een tooltje onder aan de pagina: http://www.fiets.nl/techniek-en-fysiek/verzettentabel/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 sep 2012 11:40
Snelheid doet niet ter zake, intensiteit is waar het om gaat. Verder voor souplesse veel 120+ rpm trappen en spelen met verschillende cadensen.
Nog nooit positief geweest bij een controle.
@Green Al: je wilt op soeplesse gaan trappen. Dan is dat het doel en niet de snelheid. Ook is niet te zeggen welk verzet je dan moet trappen. Het verzet is het gevolg van je trainingsvorm: trainen op soeplesse (dus met een bepaalde cadans) op een bepaalde intensiteit. Je kunt natuurlijk zowel intensief (hoge hartslag) als extensief (lage hartslag) op soeplesse trainen. Verzet en snelheid zijn een gevolg.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Snelheid van ong 32 km p/u met een cadans van rond de 100 tp/m rijd je met een 50/19 verzet. In het begin is trainen op souplesse erg vermoeiend en je hebt dan snel een hogere hartslag. Gewoon blijven rijden op souplesse resulteert na een aantal ritten in een lagere hartslag en je kan het langer volhouden, net zolang totdat je het gewoon wordt. Zet in ieder geval een cadanssensor op de fiets zodat je op je teller alles af kunt lezen.( Cadans, snelheid en hartslag)
Succes.
Succes.
@scottpch: bedankt dat is een helder antwoord! Hier kan ik wel wat mee.
@lvgh: wellicht heb je gelijk dat ik eerst aan mijn souplesse moet werken en dat is doel moet hebben. Er gaat dus nog wel wat tijd over heen voordat je het beheerst. Mijn idee is dat ik straks 30 tot 35 km per uur kan rijden over langere tijd met een goed beentempo. Dus niet met een te lage tred. Ben bang dat ik dat dan daarna moeilijk afleer of daar steeds op terug val.
Ik sta helemaal aan het begin, ik hoop dat dit de juiste weg is... Train je de souplesse het best door bijvoorbeeld het verzet, zoals aangegeven door Scott aan te houden en dit net zo lang te proberen tot je het beter kan volhouden? Of zijn er andere mogelijkheden?
Wat betreft verzetten lees ik veel over het vervangen van de 34 voor een 39. Ga ik de 39 veel gebruiken of is het vooral het buitenblad?
@lvgh: wellicht heb je gelijk dat ik eerst aan mijn souplesse moet werken en dat is doel moet hebben. Er gaat dus nog wel wat tijd over heen voordat je het beheerst. Mijn idee is dat ik straks 30 tot 35 km per uur kan rijden over langere tijd met een goed beentempo. Dus niet met een te lage tred. Ben bang dat ik dat dan daarna moeilijk afleer of daar steeds op terug val.
Ik sta helemaal aan het begin, ik hoop dat dit de juiste weg is... Train je de souplesse het best door bijvoorbeeld het verzet, zoals aangegeven door Scott aan te houden en dit net zo lang te proberen tot je het beter kan volhouden? Of zijn er andere mogelijkheden?
Wat betreft verzetten lees ik veel over het vervangen van de 34 voor een 39. Ga ik de 39 veel gebruiken of is het vooral het buitenblad?
Schaf een teller met trapfrequentieteller aan. Dat samen met je hartslag is eigenlijk genoeg. Snelheid is niet belangrijk (want er zijn zoveel factoren waar je geen invloed op hebt, die wél van invloed zijn op je snelheid). Soepel trappen (frequentie) op de juiste intensiteit (hartslagzone) is the way to go. Dus wat scottpch zegt. Je kunt die 34 vervangen, maar je kunt ook gewoon eerst eens wat km's gaan trappen. Ik heb op mijn gewone racer ook compact en een cassette tot 28 (winterfiets heeft triple en triathlonfiets heeft dubbel) en ik vind het niet hinderlijk. Probeer het gewoon een tijdje en vorm je eigen oordeel. Zeker als je net begint is een licht verzet helemaal zo vervelend nog niet niet.
In den beginne trapte ik nog met een lage cadans, eenvoudigweg omdat ik dat zo gewend was van jarenlang stadfietsen.
Op het grote blad nota bene.
Maar na m'n besluit de ketting als basis op het kleine blad te houden en oefeningen op de hometrainer 's winters in de slaapkamer van mijn vriendin te houden door de beentjes te laten tollen als een electrische koffiemolen ben ik op de fiets sneller gaan pedaleren.
Met een 39 voorblad en cassette 11-23 trappel ik iets van +/- 95 tr/m. Op kransje 14 en13 ga ik dan 28-36 km/h.
Ik zorg dat ik ongeveer dezelfde cadans houd, dus bv tegen de wind in, bij vermoeidheid, enz., gebruik ik dan vaak ook kransje 15 en 16.
En ik schakel veel, ook als ik een stoplicht nader zo'n drie-vier kransjes terug om vervolgens weer vlot weg te kunnen rijden zonder stoempend op de pedalen te moeten staan.
Op het grote blad nota bene.
Maar na m'n besluit de ketting als basis op het kleine blad te houden en oefeningen op de hometrainer 's winters in de slaapkamer van mijn vriendin te houden door de beentjes te laten tollen als een electrische koffiemolen ben ik op de fiets sneller gaan pedaleren.
Met een 39 voorblad en cassette 11-23 trappel ik iets van +/- 95 tr/m. Op kransje 14 en13 ga ik dan 28-36 km/h.
Ik zorg dat ik ongeveer dezelfde cadans houd, dus bv tegen de wind in, bij vermoeidheid, enz., gebruik ik dan vaak ook kransje 15 en 16.
En ik schakel veel, ook als ik een stoplicht nader zo'n drie-vier kransjes terug om vervolgens weer vlot weg te kunnen rijden zonder stoempend op de pedalen te moeten staan.
Laatst gewijzigd door henpaden op 26 sep 2012 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Je kan souplesse op elke gewenste snelheid trainen, een 39 steken is niet noodzakelijk. Bij 50/19 ligt je ketting niet al te schuin, ga je echter naar 50/21 of 50/23 dan ligt je ketting te schuin met veel wrijving/slijtage als gevolg.
Wil je op lagere snelheid je souplesse trainen, dan zou een 39 wel wenselijk zijn. Ga eerst maar eens fietsen met deze configuratie.
Ik heb zelf ook een 39 blad liggen en rijdt ook ong 32 p/u. Met een 39 voorblad ga je achter naar kransje 16 of 15, dan ligt je ketting ook weer wat schuiner, een 41 of 42 blad zou eigenlijk beter zijn( voor mij). Daarom laat ik het 34 blad gewoon zitten en rijd 50/19 of 50/18.
Wil je op lagere snelheid je souplesse trainen, dan zou een 39 wel wenselijk zijn. Ga eerst maar eens fietsen met deze configuratie.
Ik heb zelf ook een 39 blad liggen en rijdt ook ong 32 p/u. Met een 39 voorblad ga je achter naar kransje 16 of 15, dan ligt je ketting ook weer wat schuiner, een 41 of 42 blad zou eigenlijk beter zijn( voor mij). Daarom laat ik het 34 blad gewoon zitten en rijd 50/19 of 50/18.
Ik heb er ongeveer 2,5 jaar over gedaan om nu 90 à 95 vlot te trappen, ik kom dan ook van een ritme van ong. 72 omwentelingen. 50/19 geeft bij 90 rpm 30/km/h. Ik begin steeds op een 50/21 om dan halfweg op de 50/19 of 18 over te schakelen
Ik heb de volgende methode bedacht om mijn cadans te verhogen:
- Ik begin eerst te rijden op een constante snelheid (Hierbij is het handig als je in een groep kan rijden want dan zorgen de voorrijders voor het vasthouden van het tempo)
- Vervolgens schakel ik steeds een kransje lichter en moet ik dus sneller gaan trappen om dezelfde snelheid vast te houden
- Op een gegeven moment kom ik op een verzet waarbij ik zo snel moet trappen dat ik begin the stuiteren op het zadel
- Dan schakel ik weer 1 verzet zwaarder zodat ik niet meer stuiter en dit verzet houd ik aan
- Naar mate de souplesse toeneemt zal het 'stuiterpunt' bij een hogere cadans liggen
Met deze methode ben ik van 30Km/h @50x12/13 naar 30Km/h @50x17/19 gegaan.
- Ik begin eerst te rijden op een constante snelheid (Hierbij is het handig als je in een groep kan rijden want dan zorgen de voorrijders voor het vasthouden van het tempo)
- Vervolgens schakel ik steeds een kransje lichter en moet ik dus sneller gaan trappen om dezelfde snelheid vast te houden
- Op een gegeven moment kom ik op een verzet waarbij ik zo snel moet trappen dat ik begin the stuiteren op het zadel
- Dan schakel ik weer 1 verzet zwaarder zodat ik niet meer stuiter en dit verzet houd ik aan
- Naar mate de souplesse toeneemt zal het 'stuiterpunt' bij een hogere cadans liggen
Met deze methode ben ik van 30Km/h @50x12/13 naar 30Km/h @50x17/19 gegaan.