Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

pedalen monteren

sonicboy007
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2012 18:33

sonicboy007 27 sep 2012 12:44

Hoi,
Ik zou nieuwe shimano pedalen monteren op mijn fiets. Nu vroeg ik me af of je effectief speciale montagepasta dient te gebruiken of dat gewoon (wit) vet ook volstaat?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 sep 2012 12:48

Het beste is montagepasta op de schroefdraad. Is dit niet voorhanden kan gewoon vet ook. Loslopen zullen ze immers niet snel aangezien je de schroefdraad vast trapt.

sonicboy007
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2012 18:33

sonicboy007 27 sep 2012 12:52

ja, montagepasta kost nogal veel (12.5 euro op futurumshop, is wel van shimano). Bestaan er ook goedkopere merken?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 sep 2012 12:56

Je krijgt dan wel een idioot grote pot waar je enorm lang mee vooruit kunt. Andere merken genoeg: Finish Line, Tacx, Pedros, etc, etc.

Ik zou meteen een pasta kopen die ook geschikt is voor carbon, zoals die van Tacx. Die van Shimano mag je niet op carbon gebruiken.

http://www.bikeparts4u.nl/gereedschapon ... ntagepasta" onclick="window.open(this.href);return false;

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 27 sep 2012 13:13

gereedschap (valt vet ook onder) is nooit weggegooid geld... die witte met korrels van shimano is super. heb 5 jaar geleden een pot gekocht en nog steeds plezier van. en ik sleutel veel en ben niet zuinig met vet.

pedalen niet te vast zetten. krijg je ze ook makkelijk weer los. succes!

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 27 sep 2012 22:59

skimons schreef: pedalen niet te vast zetten. krijg je ze ook makkelijk weer los. succes!
Je kan ze gewoon goed vastzetten. Als je ze elk jaar even demonteert en van nieuw vet voorziet vóór montage, dan krijg je ze altijd weer los.
Overigens trap je pedalen niet vast (zoals ik hierboven las) maar juist 'los' als je fietst.....maar deze discussie is al een keer geslecht in een ander topic ;)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2012 08:55

Nee, je trapt ze juist vast.

Als je trapt draaien ze naar achteren maar daardoor 'rolt' de pedaalas juist naar voren in de crank en zet hij zich vast.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2012 09:13

Pedal Threading
Direction
The right pedal has a normal thread, but the left pedal has a left (reverse) thread.
The reason for this is not obvious: The force from bearing friction would, in fact, tend to unscrew pedals threaded in this manner. It is not the bearing friction that makes pedals unscrew themselves, but a phenomenon called "precession".

You can demonstrate this to yourself by performing a simple experiment. Hold a pencil loosely in one fist, and move the end of it in a circle. You will see that the pencil, as it rubs against the inside of your fist, rotates in the opposite direction.

Ignorant people outside the bicycle industry sometimes make the astonishing discovery that the way it has been done for 100 years is "wrong." "Look at these fools, they go to the trouble of using a left thread on one pedal, then the bozos go and put the left thread on the wrong side! Shows that bicycle designers have no idea what they are doing..."

Another popular theory of armchair engineers is that the threads are done this way so that, if the pedal bearing locks up, the pedal will unscrew itself instead of breaking the rider's ankle.

The left-threaded left pedal was not the result of armchair theorizing, it was a solution to a real problem: people's left pedals kept unscrewing! I have read that this was invented by the Wright brothers, but I am not sure of this.

Note! The precession effect doesn't substitute for screwing your pedals in good and tight. It is very important to do so. The threads (like almost all threads on a bicycle) should be lubricated with grease, or at least with oil.
Bron: Sheldon
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

tungsten
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 28 sep 2012 20:24

[quoteOverigens trap je pedalen niet vast (zoals ik hierboven las) maar juist 'los' als je fietst.....maar deze discussie is al een keer geslecht in een ander topic ][/quote]

Ik kan me die vorige discussie herinneren en was ook verbaasd. Maar het klopt inderdaad, dat je hem los fiets.
We nemen het linker pedaal. We gaan fietsen. De trapperas maakt dan een rondraaiende beweging tegen de klok in. Naar links dus.
Door de kracht die wordt uitgeoefend op de trapper, probeer je als het ware die ronddraaiende trapperas tegen te houden.
(wat uiteraard bij lange na niet lukt). Er ontstaat dan een wrijvingskracht, die de naar links draaiende trapperas naar rechts wil duwen. Een losdraaiende kracht, die wel veel minder is, dan de naar links draaiende kracht door het fietsen.

De verklaring hiervoor was, dat een trapper in theorie zou kunnen blokkeren (vast lopend lager o.i.d) en in dat geval
moet om ongelukken te voorkomen de trapperas los gaan draaien van de cranck.

tungsten
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 28 sep 2012 21:51

Nog even over na lopen denken. Met een simpel testje kan je het zo controleren.
Schroef de linker trapper los (uiteraard naar rechts draaien ivm links schroefdraad).
Haal de trapper helemaal uit elkaar, zodat alleen de trapper as over blijft.
Schroef deze een weer een klein stukje in de cranck. Hij zit dan dus nog los.
Pak de trapperas beet met een waterpomp tang o.i.d. en maak nu een fiets beweging. Tang horizontaal houden.
Je zult zien, dat na een paar rondraaiingen de trapperas uit de cranck rolt. Bewijs geleverd.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 28 sep 2012 21:57

scepticus schreef:Nee, je trapt ze juist vast.

Als je trapt draaien ze naar achteren maar daardoor 'rolt' de pedaalas juist naar voren in de crank en zet hij zich vast.
't is wel misbruik van dit topic....sorry, maar toch. Het eerste deel van je zin klopt; je trapper draait naar achteren, dus linksom op je rechtercranck. Diezelfde rotatiekracht wordt dus óók overgebracht op je pedaalas. Dat je pedaalas dan naar voren rolt (rechtsom) kan dan natuurlijk onmogelijk.
Doordat je trapper gelagerd is op je pedaalas, is de krachtoverbrenging van je pedaal op je pedaalas (de linksom draaiende beweging) uiteraard minimaal en daardoor zal het pedaal ook niet los komen tijdens het fietsen
Probeer maar eens om een los pedaal bij de pedaalas vast te houden en dan deze in je cranck te draaien terwijl je de voortwaartse trapbeweging nabootst; dat gaat niet. Als je je crancks achterwaarts draait lukt het wél!

Edit: Ik was wat snel met reageren op Scepticus, maar lees nu net de posts van Tungsten. Helemaal juist en inderdaad een leuke test als bewijs!

Edit 2: Goed bezig ben ik.....Ik lees nu pas de toelichting van Scepticus met de uitleg van Sheldon Brown. Ahum, zat ik er dus toch naast blijkbaar :oops:
Het is dus een andere kracht die ook nog meewerkt bij het vastdraaien van een pedaal tijdens het fietsen. Thnx voor de toelichting
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

rick8245
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 12 jan 2010 19:46

rick8245 29 sep 2012 10:08

Ik heb nog nooit montagepasta gebruikt en het is ook niet nodig.
Hooguit een klein beetje vet en verder trap je de pedalen (zoals in de eerdere reacties al vermeld) VASTER
Pinarello Veneto, Pinarello FP2 en Pinarello Montello FM1

Plaats reactie