Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Fietsen op het strand

PaulvdVen
Forum-lid

PaulvdVen 01 okt 2012 16:43

Vorige week heb ik een strandfiets opgebouwd en ben nu 2 keer naar het strand geweest. Ik vind het helemaal fantastisch. Mijn fiets is helemaal in orde met Schwalbe Big Apple en lage bandenspanning. Nu vraag ik me af in al mijn onervarenheid of ik ook rekening moet houden met het getij? Zijn er verder nog regels? Mag je zo maar overal op het starnd fietsen?
Wie heeft antwoorden?

groet,
Paul

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 01 okt 2012 17:58

Of je zomaar overal op het strand mag fietsen weet ik niet, maar op de momenten dat ik op het strand ben (overigens niet om te fietsen want ik houd er niet van om op het strand te fietsen) zie ik altijd fietsers.
Met het getij moet je geen rekening houden, maar lijkt mij wel zeer verstandig. Of je moet er van houden om in het zeer mulle zand te fietsen.

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 01 okt 2012 18:18

Met afgaand water (2-3 uur na vloed) is het prima fietsen op het strand. De periode dat het eb is en vloed gaat worden is het ook nog lekker :D . Bij 2 uur voor de hoogste waterstand ben ik van het strand af.
Even googlen voor de hoog- en laagwater standen voor jou plaats bij het strand en je weet wanneer je kan. Let op dat de tijden dagelijks gemiddeld 40 minuten verschuiven.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

tinn
Forum-lid

tinn 01 okt 2012 18:51

Getijvoorspellingen vind je hier: http://live.getij.nl/getij_locaties.cfm?taal=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kies de plaats die het dichtst in de buurt ligt en klik op "Haal getij informatie op"
Kies daarna de datum waarop je wilt gaan fietsen. Je krijgt dan een handig grafiekje met de waterstanden.
Het strand is het best te berijden als de lijn beneden het nulpunt is.
Afbeelding

De regels voor wel/niet fietsen op het strand verschillen per gemeente. In de plaatselijke verordening van de gemeente Bergen staat bijvoorbeeld dit:

1. Het is verboden met niet­ gemotoriseerde voertuigen, waaronder in ieder geval begrepen een zeilwagen en een blowkart of windrijder, op het strand te rijden.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt gedurende de winterperiode niet op het activiteitenstrand.
3. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor fietsen, met dien verstande dat fietsen in de zomerperiode alleen voor 10.00 uur en na 19.00 uur zijn toegestaan. 
Leef! Fiets!

PaulvdVen
Forum-lid

PaulvdVen 01 okt 2012 20:25

Bedankt voor jullie antwoorden. zal er voortaan naar kijken. Heb blijkbaar 2 keer geluk gehad.
tinn schreef:3.Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor fietsen, met dien verstande dat fietsen in de zomerperiode alleen voor 10.00 uur en na 19.00 uur zijn toegestaan. 
Je mag blijkbaar niet tussen de strandgasten door slalommen! 8-)

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 01 okt 2012 21:48

Van 1 november tot 1 april zijn fietsen op het strand toegestaan. Van 1 april tot 1 november mag dat alleen vóór 9.00 uur en na 20.00 uur.

Castricum heeft weer zijn eigen openingstijden :D
Check dus even je eigen lokatie.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

PaulvdVen
Forum-lid

PaulvdVen 02 okt 2012 22:52

Vandaag weer even op het strand geweest. Voor de wind van Noordwijk naar Zandvoort. Hoop bijgeleerd. Met Name dat je aan de plassen op het strand niet kan zien hoe diep ze zijn! :) En dat geeft met 35 km/u bijzondere effecten!!!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 okt 2012 15:25

PaulvdVen schreef:Vandaag weer even op het strand geweest. Voor de wind van Noordwijk naar Zandvoort. Hoop bijgeleerd. Met Name dat je aan de plassen op het strand niet kan zien hoe diep ze zijn! :) En dat geeft met 35 km/u bijzondere effecten!!!
LOL
Bij strandrijden moet je het starnd leren lezen. Ik heb redelijk wat MTB ervaring en bij mijn eerste strandrace kwam dat goed van pas.
De bandenspanning is wel wat persoonsgebonden. Ik heb zelf bij vloed eens op 1.0 bar gereden in het mulle zand.
Dat was opzich de snelste optie, maar op de 3km asphalt moet je dan wel weten wat je aan het doen bent.

Meestal rijd ik rond de 1.3-1.5 voor en 1.5 achter.
Leuk word het ook als het strand bevroren is en als je dan de wind vol in de rug hebt geeft dat wel een aparte dimensie. Bij Egmond peir Egmond gehad, best veel ongelukken gebeurt ook toen.
Het is leuk maar wel wat gevaarlijk, zeker omdat je echt vooruit moet kijken en geen onverwachte bewegingen moet maken. er zijn er dan altijd een paar bij die net ff voor een ijsplaat gaan remmen, niet handig.......

tosstheboss
Forum-lid

tosstheboss 04 okt 2012 21:29

Technische tip voordat je het strand opgaat, alle delen(behalve de remdelen uiteraard) zeer overvloedig inspuiten met WD40
WD40 verdrijft vocht en dus ook zeewater.
Veel plezier.
op een waterfiets kom je ook vooruit

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 okt 2012 21:47

tosstheboss schreef:Technische tip voordat je het strand opgaat, alle delen(behalve de remdelen uiteraard) zeer overvloedig inspuiten met WD40
WD40 verdrijft vocht en dus ook zeewater.
Veel plezier.
+1 doe ik ook altijd met wd40 of teflon spray, echt over heel de fiets.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 05 okt 2012 16:30

Na een rit op het strand spoel ik mijn fiets ook altijd gelijk af met de tuinslang en normaal water om al het zout en zand weg te spoelen... Zeker niet te lang wachten met schoonmaken van je fiets na een strandritje...

Idd werd er erg hard gereden tijdens de laatste editie Egmond pier Egmond... Heen wind mee over een hard en breed strand. Helaas terug schuin de wind van voren, dus iedereen reed in waaiers over de gehele breedte van het strand op te terugweg... Dat was goed voor je kijken en geen onverwachte stuurbewegingen, anders kreeg je een domino effect.

johoop
Forum-lid

johoop 09 okt 2012 18:17

Graag zouden wij{ een groepje uit Gelderland} een keer op het strand willen fietsen.
Maar helaas vanwege het zoute water kunnen we nergens een paar Mountainbike,s huren .
Of heeft iemand een tip??
Afbeelding

Plaats reactie