Bestaan er goede frames met triple?
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17 mar 2008 17:46
Vorige week vroeg ik wat het zou moeten kosten om de TCR Composite 2 (2012) om te bouwen naar Triple. In de eerste plaats blijkt dat frame niet meer zo makkelijk verkrijgbaar (jammer, ik vind 'm echt heel mooi), in de tweede plaats blijkt een winkel als Salden er een euro of 300 voor te vragen. Dat vind ik een beetje jammer.
Daarom: bestaan er ook frames die het niveau halen van de TCR Composite (ik begrijp uit testen dat dat voor het geld een heel goed frame is) die met triple worden geleverd? Ik heb wel de Stevens Xenon gezien, maar die test juist weer niet zo goed, en vind ik ook niet zo mooi. Verder heb je de Specialized Roubaix, maar als je die met een Ultegra-groep wil hebben (en dat heeft mijn voorkeur) ga je toch ruim over de 3000 euro heen.
Voor een goed frame met full Ultegra triple en goedkope wielen (Aksium o.i.d.) wil ik maximaal 1500 uitgeven, als er goede wielen in zitten wil ik tot max. 2000 gaan.
Ik kan natuurlijk ook een los frame laten opbouwen, maar dat is relatief toch duur.
En voordat mensen gaan vragen waarom ik een triple wil: ik ben niet goed genoeg om met 39-27 met een beetje normale trapfrequentie de Galibier op te rijden, en vind een compact vreselijk vervelend, omdat dat niet handig is voor snelheden tussen de 32 en 35, terwijl ik dat in training heel vaak rijd.
Daarom: bestaan er ook frames die het niveau halen van de TCR Composite (ik begrijp uit testen dat dat voor het geld een heel goed frame is) die met triple worden geleverd? Ik heb wel de Stevens Xenon gezien, maar die test juist weer niet zo goed, en vind ik ook niet zo mooi. Verder heb je de Specialized Roubaix, maar als je die met een Ultegra-groep wil hebben (en dat heeft mijn voorkeur) ga je toch ruim over de 3000 euro heen.
Voor een goed frame met full Ultegra triple en goedkope wielen (Aksium o.i.d.) wil ik maximaal 1500 uitgeven, als er goede wielen in zitten wil ik tot max. 2000 gaan.
Ik kan natuurlijk ook een los frame laten opbouwen, maar dat is relatief toch duur.
En voordat mensen gaan vragen waarom ik een triple wil: ik ben niet goed genoeg om met 39-27 met een beetje normale trapfrequentie de Galibier op te rijden, en vind een compact vreselijk vervelend, omdat dat niet handig is voor snelheden tussen de 32 en 35, terwijl ik dat in training heel vaak rijd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zoiets een optie: http://www.rose.nl/artikel/rose-carbon- ... aid:540326" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij Rose hebben ze nog een heel aantal opties.
Bij Rose hebben ze nog een heel aantal opties.
compact is juist heel handig, ik rijd hele dagen tussen 32 en 35 op 50 x 19, 18 en 17 en dat 'altijd' met trapfrequenties tussen 85 en 100
een 18 op een 13-25 kassette zit redelijk in het midden van de kassette zodat je meest nog een mooie kettinglijn hebt
een 18 op een 13-25 kassette zit redelijk in het midden van de kassette zodat je meest nog een mooie kettinglijn hebt
De Cube Agree GTC Pro of Race? Verder staan er bij Salden nog Pro Races, Ridleys en een enkele Carrera met Ultegra triple. Het is natuurlijk de vraag of iemand die zelf aangeeft niet de allersterkste te zijn, het een must is om het aller stijfste frame te kopen binnen zijn budget. Een paar 100 gram meer of minder zal ook niet zo veel uitmaken. Ik denk dat een ideale geometrie, een mooi uiterlijk en veel waar voor je geld minstens zo belangrijk zijn.
Campagnolo Ultra Dork
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Maar niet iedereen is 't zelfde. In de winter is een kruissnelheid van 32-35 voor de meeste aan de hoge kant of als iemand met een iets hoger beentempo wil rijden, dan ben je weer heen en weer aan het schakelen tussen de 34 en de 50. Een triple is voor veel mensen gewoon de betere oplossing, meestal worden ze tegenwoordig met een 50 buitenblad geleverd, dus dan kan je in jouw geval gewoon op 't buitenblad blijven rijden in Nederland.gt56 schreef:compact is juist heel handig, ik rijd hele dagen tussen 32 en 35 op 50 x 19, 18 en 17 en dat 'altijd' met trapfrequenties tussen 85 en 100
een 18 op een 13-25 kassette zit redelijk in het midden van de kassette zodat je meest nog een mooie kettinglijn hebt
Veel Cannondales zijn ook leverbaar als triple, onder meer de Caad10. Weliswaar een alu frame, maar een héle goede.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40201
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Met de juiste cassette is een compact ook weer niet zo'n drama hoor.
Ik rij met een 11-23 en dat gaat prima. In de winter rij je dan heel veel op de 14-15-16 wat ook een prima kettinglijn geeft. Een 39 is net nog wat prettiger, maar echt missen doe ik hem niet.
Ik zou de keuze van mijn fiets dus ook niet volledig van het wel of niet mogelijk zijn van een tripel af laten hangen.
Ik rij met een 11-23 en dat gaat prima. In de winter rij je dan heel veel op de 14-15-16 wat ook een prima kettinglijn geeft. Een 39 is net nog wat prettiger, maar echt missen doe ik hem niet.
Ik zou de keuze van mijn fiets dus ook niet volledig van het wel of niet mogelijk zijn van een tripel af laten hangen.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Met dat laatste ben ik het eens, maar dan meer omdat ik de 34 van een compact om zou wisselen voor een 39 op het vlakke.daniel1975 schreef:Met de juiste cassette is een compact ook weer niet zo'n drama hoor.
Ik rij met een 11-23 en dat gaat prima. In de winter rij je dan heel veel op de 14-15-16 wat ook een prima kettinglijn geeft. Een 39 is net nog wat prettiger, maar echt missen doe ik hem niet.
Ik zou de keuze van mijn fiets dus ook niet volledig van het wel of niet mogelijk zijn van een tripel af laten hangen.
Over het kiezen van de juiste cassette; 34/14 bij 100 omwentelingen per minuut levert 30.5 km/h op. Bij hogere snelheden zul je dus naar het buitenblad moeten, waardoor je alsnog veel loopt te schakelen tussen binnen- en buitenblad. Bij een lager aantal omwentelingen (bijv. 90) per minuut is het probleem nog groter. En zeker in de winter/het vroege voorjaar zijn de snelheidsverschillen tussen wind tegen en wind mee nogal groot, waardoor je onvermijdelijk heen en weer loopt te flipperen tussen je voorbladen. Bij een 39 is dat probleem veel minder groot.
Zullen de triple versus compact discussie lekker in het daarvoor bestemde topic houden? De TS vraagt naar een fiets met een triple, simpel zat.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40201
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik moet zeggen dat dat echt enorm meevalt. Maar ik rij wel met een hoge trapfreq, dat scheelt in dit geval wel iets. 99-101 gemiddeld volgens fietscompu.
Edit: havana heeft gelijk!
Edit: havana heeft gelijk!
Less is bore