Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Rondje Rotterdam in het donker

jop
Forum-lid

jop 29 okt 2010 17:20

Wie kan mij helpen met het samenstellen van een fietsrondje in of rond Rotterdam. Het rondje moet geschikt zijn om in het donker te fietsen, in de donkere maanden na het werk.
Een voorwaarde is dat de route over verlichte fietspaden gaat.
Een wens is dat er geen verkeerslichten in voorkomen.
Een wens is dat er geen (of zo min mogelijk) kruisingen met wegen zijn.

Mijn idee is dat ik dit rondje dan doordeweeks na mijn werk 's avonds een aantal malen kan fietsen, zodat ik kilometers kan maken, zonder dat ik door het duister moet fietsen.

Goed bedoelde adviezen dat ik met goede verlichting prima over onverlichte paden kan gaan, zijn vriendelijk, maar niet mijn bedoeling.

Zelf heb ik mijn Rotterdamse fietspaden kennis uiteraard ook al aan het werk gezet en ik kwam tot het volgende:

- Rondje Kralingse plas met de klok mee via Bosdreef, Boszoom, Kralingse weg en Kralingse Plaslaan. Deze route kent volgens mij 3 verkeerslichten en verder weinig kruisingen met verkeer. Dit rondje is verlicht en circa 7 kilometer.

- Om de verkeerslichten te ontwijken kan je bij de kruising bosdreef/boszoom het fietspad door het Kralingse bos nemen en via de Plaszoom en de molens langs de plas naar de Kralingse Plaslaan. Ik ben niet 100% zeker dat dit stuk ook verlicht is, maar ik vermoed van wel. Dit rondje is circa 6 kilometer.

Zijn er nog mensen met leuke alternatieven of aanvullingen?
Koga Team Edition

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 29 okt 2010 17:41

[quote="jop"]Goed bedoelde adviezen dat ik met goede verlichting prima over onverlichte paden kan gaan, zijn vriendelijk, maar niet mijn bedoeling.
[/quote]

ondanks niet de bedoeling denk ik niet dat je dat advies in de wind moet slaan.... al staan er om de 50m grote breedstralers, geen licht op de fiets voeren is erg gevaarlijk, je wordt zo nog steeds zomaar over het hoofd gezien, of ga je van die kleine afkliklampjes voeren voor je zichtbaarheid?

je kunt natuurlijk eens een keer in de avond een stukje rijden en zien waar goeie verlichting is... wat ik nog wel eens deed is via de site van futurum ( http://fietstijden.futurumshop.nl/route/afstandmeten )een route uittekenen om zo ook het aantal kms te berekenen.
Afbeelding

jop
Forum-lid

jop 29 okt 2010 17:46

Jeroen, ik bedoelde niet te zeggen dat ik helemaal geen verlichting voer in het donker.
Ik heb wel degelijk goede verlichting, alleen vind ik dit nog altijd te weinig verlichting om over onverlichte wegen te rijden.

sommige mensen zouden dan kunnen adviseren meer of betere verlichting te nemen. Dat advies is aardig maar niet mijn bedoeling. Ik wil graag over verlichte fietspaden rijden, met uiteraard eigen verlichting voor de zichtbaarheid.
Koga Team Edition

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 29 okt 2010 17:49

duidelijk! :) vond het ook al wat onverantwoord, en aangezien het nergens vermeld stond..

succes met het vinden van een passende route, ik zit ook te dubben wat ik in de wintermaanden moet doen, wordt denk ik alleen wat hardlopen en atben in het weekeind...
Afbeelding

jop
Forum-lid

jop 29 okt 2010 17:51

Fryslan is prachtig fietsen, maar denk dat verlichte fietspaden daar een zeldzaamheid zijn buiten de dorpen en steden.
Koga Team Edition

danny1407
Forum-lid

danny1407 29 okt 2010 17:55

Ik weet niet waar je in Rotterdam vandaan komt, maar op zuid kan je een mooi rondje zuiderpark pakken.
Rondom Ahoy zeg maar.
1 kruisinkje met stoplicht naar de parkeerplaats Ahoy, die je nagenoeg altijd mee hebt als er niks te beleven valt in het sportpaleis.

Het rondje is 4,8 km en voor zover ik weet compleet verlicht.

Enige nadeel is enkele inritten naar voetbalverenigingen, die weleens roet in het eten kunnen gooien.

FacebookS3RSSite

jop
Forum-lid

jop 29 okt 2010 17:59

woonachtig in Noord. Maar ik zal altijd naar de locatie van het rondje toe moeten fietsen. Dus in die zin is Zuid geen probleem.
Koga Team Edition

richard1974
Forum-lid

Gebruikersavatar richard1974 29 okt 2010 18:24

Je kan ook even doorrijden richting de Waalhaven-Zuidzijde en dan het fietspad langs de Vondelingenweg pakken, vanaf daar kun je desnoods doorfietsen (verlicht) tot aan de Maasvlakte. Dat lijkt me ver genoeg op een gure avond in December :) Maar je kan ook een rondje maken door de Beneluxtunnel om weer 'op Noord' uit te komen. Er zijn genoeg mogelijkheden maar je zal zelf even wat moeite moeten doen om uit te vinden wat voor jou het beste uitkomt

jop
Forum-lid

jop 29 okt 2010 18:27

uiteraard schuw ik eigen onderzoek niet, maar wat forum inspiratie is welkom.
Bedankt richard voor de tip.

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=pplfyzppqlqjnvlf

20 km. 2 bruggen 2 verkeerslichten 4 x kruising met een drukke weg.
Koga Team Edition

Plaats reactie