Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Seizoenskleding keuze

C.A.R.
Forum-lid

C.A.R. 15 okt 2012 19:12

Momenteel gebruik ik nog beenstukken in combinatie met raceschoenen. Deze schoenen ga ik omwisselen naar de Northwave Celsius GTX schoenen.
Ook moet ik nog een lange broek gaan halen. Nu vraag ik me af wat verstandiger is, een broek met bandjes onder de voet door, of een exemplaar met een “normale” pijp die op de enkel eindigt. Omdat ik de sokken van Sealskinz te duur vind, zou ik willen weten welke ik als alternatief zou kunnen gebruiken. Kies ik voor sokken met een grote sokhoogte of sokken met een normale sokhoogte? Waterdicht en/ of winddicht of toch standaard?
Waar zou ik op moeten letten bij het kiezen van deze kledingstukken?

Alvast bedankt voor de input.

buddo
Forum-lid

buddo 19 okt 2012 14:55

Kleding kan veel over geschreven worden, ieder zo zijn ervaring en gevoel, hierbij mijn ervaring / mening:
Broek met bandjes onder de voet kruipt niet op en loopt over algemeen iets langer door, maar verschil zal niet groot zijn vermoed ik. Ik heb beide, in lengte weinig verschil en opkruipen doet die zonder bandjes niet bij mij. Meer van belang is of de broek is voorzien van windstopper, nu nog niet nodig, maar als het echt koud is wel prettig. Eigenlijk moet je dus beide hebben, beenstukken of normale lange broek voor als het te koud is voor de korte broek en een broek met extra windstopper of isolatie voor als het echt koud wordt.
Sokhoogte vind ik niet zo interessant (mits het geen enkelsokjes zijn). In de herfst kun je vaak nog gewone sportsokken gebruiken, zijn vaak ook in zwart verkrijgbaar, in combinatie met je lange broek of beenstukken. Ook heb ik een paar paar (ha, grappig) Ultima climate control sokken die het goed doen in de herfst. In de winter, ook bij temperaturen onder 0, gebruik ik wintersokken van Prorace.
Wind of waterdicht bij de sokken vind ik niet belangrijk, de wind en/of het water hou je tegen met je overschoenen. Twee setjes halen helpt; dunne voor wind en regen en dikke die ook isoleren voor ook nog de kou (en daarbij ook nog wind en regen).
Wat ook schijnt te helpen maar niet getest door mij: boterhamzakjes over de sokken doen tegen de (koude) wind.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 19 okt 2012 15:12

Ik zou overschoentjes nemen, en je gewone schoenen houden (tenzij je onder het vriespunt wilt rijden).
Er bestaan tegenwoordig overschoentjes tot ca. -5 graden.
Merino sokken (tussen 10 en 15 euro) scheelt ook al behoorlijk.
Als het nog kouder wordt (zeg tussen 0 en 5 graden): aluminium folie tussen schoenen en overschoentjes.

V.w.b. de broek: bandjes onder de voet door is niet echt nodig als je overschoentjes draagt.
Ik heb zowel een gewone winterbroek (Castelli Sorpasso), als een broek die tegen water bestand is (Castelli Fluido), en daarmee kom ik uit in de winter tot mijn wenkbrouwen bevriezen (door de rijp op zondagmorgen ;))

Als het nog kouder wordt ga ik schaatsen, steek na afloop de open haard aan en neem een wijntje :mrgreen:
Afbeelding

Plaats reactie