Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kettinglengte en hoogte voorderailleur bij wisselen crankset

hugoscherff
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2008 17:46

hugoscherff 20 okt 2012 14:26

Als ik bij mijn fiets twee crankstellen neem, namelijk een double en een compact, kan ik die dan wisselen zonder de hoogte van de voorderailleur en de kettinglengte aan te passen? Het schijnt dat het wisselen van een crankset tamelijk eenvoudig is (klopt dat?), maar als je ook elke keer je voorderailleur moet opschuiven en je ketting moet wisselen, wordt het toch een lastiger verhaal. En: maakt het voor de techniek nog wat uit of ik op de double voor een 50 of een 52 kies?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 20 okt 2012 15:45

Theoretisch moet je de voorderailleur iets verschuiven. In de praktijk werkt het prima als je de kooi bij een regulier crankstel gewoon heel strak net 1 a 1,5 mm boven het grote blad afstelt. Let wel op dat de hoogte van de tanden iets kan verschillen. Afstellen op de grootste tanden.

Bij een compact wordt de afstand dan wat groter, maar werkt het nog steeds prima. En als je voor de dubbel net als bij de compact voor het grote blad een 50 gebruikt maakt het natuurlijk helemaal niets uit. 50compact=50dubbel=dezelfde positie voorderailleur. Met name een shimano crankstel is relatief eenvoudig te verwisselen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 okt 2012 15:49

Maar waarom niet gewoon een groter binnenblad (en eventueel buitenblad) voor je compact kopen?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 okt 2012 16:02

Aanvulling: voor de ketting maakt het allemaal niets uit. Ik zou ook kiezen voor de optie van Ernie C.: 50/34 en 50/39 of 50/40 of zelfs 50/42. Keuze helemaal passend bij jouw behoefte!

hugoscherff
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2008 17:46

hugoscherff 20 okt 2012 16:36

Tja, dat had ik hier al bediscussieerd:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=51842
Het punt is dat ik een nieuw Giant TCR Composite 1 wil kopen, en mijn fietsenmaker blijft zeggen dat het niet kan, behalve als je ook het buitenblad vervangt, en dat ziet er niet uit (de conclusie van het bovenstaande forumbericht was overigens dat het wel kan, maar bijvoorbeeld Mantel zegt ook dat het niet kan).
Hij kan mij wel naast de fiets nog een Ultegra Double crankstel leveren voor 160 euro, en dat lijkt me best een aantrekkelijke optie (die tandwielen moet ik toch wel een keer vervangen, en die kosten bij elkaar alleen al tegen de 100 euro). Maar als het te lastig zou zijn, doe ik het niet.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 okt 2012 16:44

Kettingbladen nieuw (TA Zephyr) kosten voor 50t, 39t en 34t samen €106,00. (Salden) Correctie: bij bike2build €94,00
het is inderdaad aanbevolen beide kettingbladen van hetzelfde merk te monteren.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 21 okt 2012 09:49

hugoscherff schreef:Tja, dat had ik hier al bediscussieerd:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=51842
Het punt is dat ik een nieuw Giant TCR Composite 1 wil kopen, en mijn fietsenmaker blijft zeggen dat het niet kan, behalve als je ook het buitenblad vervangt, en dat ziet er niet uit (de conclusie van het bovenstaande forumbericht was overigens dat het wel kan, maar bijvoorbeeld Mantel zegt ook dat het niet kan).
Hij kan mij wel naast de fiets nog een Ultegra Double crankstel leveren voor 160 euro, en dat lijkt me best een aantrekkelijke optie (die tandwielen moet ik toch wel een keer vervangen, en die kosten bij elkaar alleen al tegen de 100 euro). Maar als het te lastig zou zijn, doe ik het niet.
Ik begrijp de fietsenmakers wel. Het grote blad is bij shimano, meer dan bij andere merken, zodanig schuin vormgegeven dat dat de ketting van het grote naar het bijpassende kleine blad wordt geleid. Bij een 39 binnenblad op een shimano compact kan de ketting klem komen te zitten tussen het grote en het kleine blad omdat de afstand tussen de bladen dan te groot wordt, en de ketting door de schuine vorm aan de binnenkant van het grote blad niet goed begeleid wordt naar het grotere 39 binnenblad. In de praktijk gaat het meestal aardig goed, maar die fietsenmaker wil natuurlijk niet de schuld krijgen als het toch een keer mis gaat en de hele boel vast slaat. Hoe kleiner het blad hoe kleiner de kans dat het mis gaat. Bij een 38 of 36 is de kans al weer veel kleiner.

Volgens mij ben je er met twee crankstellen toch ? Het is echt heel eenvoudig te vervangen en als je er van uitgaat dat je de bladen toch een keer gaat vervangen zijn de meerkosten gering. Ik vind zelfs dat het crankstel vervangen sneller en en eenvoudiger gaat dan de kettingbladen vervangen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 okt 2012 15:54

Je moet alleen ook je pedalen omwisselen, als je de crank gaat wisselen. Uiteindelijk maakt het volgens mij niet zoveel uit qua tijd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 22 okt 2012 21:19

Misschien toch een triple aanschaffen, dan heb je altijd alles bij en hoef je niet te sleutelen? O sorry, dat is een ander topic ...
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

krokie
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 23 okt 2012 11:09

amclassic-fan schreef:Je moet alleen ook je pedalen omwisselen, als je de crank gaat wisselen. Uiteindelijk maakt het volgens mij niet zoveel uit qua tijd.
Haha hoe herkenbaar, daar zat ik met 2 cranks en 1 stel pedalen (heb maar even een goedkoop extra setje pedals bijbesteld-moest toch plaatjes hebben, en ook een extra 50 voor de bcd 130, dan hoef je de klem niet te verzetten). Duur grapje al met al maar ja (oog wil ook wat).
Vervangen gaat idd super snel (heb dan wel SRAM crank..)
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Plaats reactie