Allen,
Ik zit met een irritant tingelend geluid in het voorwiel van mijn Ksyrium SL setje. Het is een zacht, bijna muzikaal, geluid dat tijdens het rijden duidelijk te horen is. Het lijkt alsof er een ijzerdraadje langs de spaken loopt, maar dit is uiteraard niet het geval. Het geluid is alleen hoorbaar als ik rijdt, dus als er druk op het voorwiel wordt uitgeoefend. Als ik het wiel vrij rond laat draaien is er niets te horen.
De naaf heb ik uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet. De naaf staat goed afgesteld en er is geen speling. De spaaknippels heb ik, onder het mom baat het niet dan schaadt het niet, een klein drupje brunox gegeven. De spaakgaten van de naaf hebben ook wat Brunox gekregen. Dat hielp niets.
Er zit geen (hoogte)slag in het wiel, maar het geluid is zodanig dat het lijkt alsof er werking in het wiel zit. Dat zou dan te maken hebben met spanningsverschillen tussen de spaken (denk ik), maar dan zou er m.i. ook een slag in het wiel moeten zitten!
Het setje is afgelopen zomer aangeschaft en heeft ongeveer 2000 km gelopen. Het geluid is zo'n twee weken geleden plotseling opgekomen. Ik onderhoud mijn fiets zeer goed. Viezigheid wordt na vrijwel iedere rit afgeborsteld/weggewassen. Ik heb met deze set weinig in de regen gereden, maar gebruik bij het schoonmaken ruim water en sop. Daarna worden alle lopende delen weer gesmeerd.
Heeft iemand een vergelijkbaar probleem aan de hand gehad en is er met basiskennis en basis (fiets)gereedschappen van af te komen?
Dank voor het meedenken!
Mvg Daan
Muzikaal getingel in voorwiel Ksyrium SL 2012
Heb ik ook aan gedacht, maar dat is het niet.
Ik heb zojuist de banden verwijderd en zachtjes de spaken naar elkaar toe geknepen. Bij sommige spaken hoorde ik hetzelfde geluidje. Het lijkt er dus op dat er toch werking in zit. Dat kan ik niet zelf oplossen en ik laat een expert de boel nalopen.
Ik heb zojuist de banden verwijderd en zachtjes de spaken naar elkaar toe geknepen. Bij sommige spaken hoorde ik hetzelfde geluidje. Het lijkt er dus op dat er toch werking in zit. Dat kan ik niet zelf oplossen en ik laat een expert de boel nalopen.
Heeft toch met de nippels te maken waarschijnlijk.