Pagina 1 van 1

Continental SportContact 26 x 1.3

Geplaatst: 06 nov 2012 09:12
door pontius
Nu mijn noppenbanden op mijn oude en goedkope Giant Rock bijna overleden zijn, vraag ik me af of een setje slicks (Continental SportContact 26 x 1.3) op elke mtb velg past?

Re: Continental SportContact 26 x 1.3

Geplaatst: 06 nov 2012 18:47
door klimmer
Ja, die past, maar die banden kan ik je niet adviseren. Ze zijn in feite slechts 28mm breed (de maat is overigens 32-559; "26" is geen maat, is slechts een nominale aanduiding) en slechts 26mm hoog, dus ze hebben een platter dan rond profiel en geven dus een verhoogde rolweerstand. Bovendien zijn het geen vouwbanden en zijn ze bijna onmogelijk om de velg te krijgen. Dus heb je lek onderweg, dan betekent dat minstens 3 bandenlichters meenemen en een half uur extra voor de demontage en montage van de buitenband. Neem de Schwalbe Kojaks 35-559. Zijn vouwbanden, veel lichter en soepeler en zijn in werkelijkheid 32mm breed. Ook nog goede grip. Wel wat duurder.

Re: Continental SportContact 26 x 1.3

Geplaatst: 06 nov 2012 19:29
door daniel1975
Niet weeeeeeeer die discussie; bij mountainbikes hebben we het in dit geval gewoon over 26". Met dat gedoe over die niet-kloppende maatvoering maak je het alleen maar ingewikkeld.

Re: Continental SportContact 26 x 1.3

Geplaatst: 06 nov 2012 19:57
door pontius
klimmer schreef:Ja, die past, maar die banden kan ik je niet adviseren. Ze zijn in feite slechts 28mm breed (de maat is overigens 32-559; "26" is geen maat, is slechts een nominale aanduiding) en slechts 26mm hoog, dus ze hebben een platter dan rond profiel en geven dus een verhoogde rolweerstand. Bovendien zijn het geen vouwbanden en zijn ze bijna onmogelijk om de velg te krijgen. Dus heb je lek onderweg, dan betekent dat minstens 3 bandenlichters meenemen en een half uur extra voor de demontage en montage van de buitenband. Neem de Schwalbe Kojaks 35-559. Zijn vouwbanden, veel lichter en soepeler en zijn in werkelijkheid 32mm breed. Ook nog goede grip. Wel wat duurder.
De 35-559 komt dus overeen met de 26 x 1.35 begrijp ik? De Kojaks zijn er ook in draadversie, waarom toch de voorkeur voor vouw? Ik heb op mijn racefiets beiden gehad, qua montage weinig verschil, waar zit het verschil dan wel?

Re: Continental SportContact 26 x 1.3

Geplaatst: 06 nov 2012 20:05
door daniel1975
Vouwbanden zijn soepeler.

Re: Continental SportContact 26 x 1.3

Geplaatst: 06 nov 2012 21:00
door klimmer
35-559 is de maat, terwijl de inchnotatie nog niet bij benadering erop lijkt. Er zijn in west-europa 4 verschillende maten die tot de 26"klasse werden gerekend. Het werd een maat genoemd vóór 1980, althans in de angelsaksische traditie. Dat is twee en dertig jaar geleden! Hoewel mountainbikes toen niet bestonden. Laat die conservatieve traditie toch varen! Vouwbanden zijn soepeler en lichter.

Re: Continental SportContact 26 x 1.3

Geplaatst: 06 nov 2012 21:13
door daniel1975
Die discussie is al eerder geweest: als je naar een 26" atb band vraagt krijg je de goede, als je naar een 35-559 vraagt in de meeste gevallen slechts een paar vragende ogen.... 26" is gewoon de naam die algemeen gebruikt wordt.

Re: Continental SportContact 26 x 1.3

Geplaatst: 06 nov 2012 21:16
door pontius
Bedankt heren! :)

Re: Continental SportContact 26 x 1.3

Geplaatst: 06 nov 2012 21:28
door pontius
Zijn de smallere binnenbanden (Schwalbe SV12A) eigenlijk wel nodig? Is dit advies een goed advies of een verkooptruc?

Re: Continental SportContact 26 x 1.3

Geplaatst: 07 nov 2012 09:08
door klimmer
Geen truc, is de passende band. De SV14 (of 14A) is dun qua materiaal, maar breed en zit bij de montage behoorlijk in de weg, resp klem onder de buitenband (en dat is erger).

Re: Continental SportContact 26 x 1.3

Geplaatst: 07 nov 2012 19:52
door klimmer
daniel1975 schreef:Niet weeeeeeeer die discussie; bij mountainbikes hebben we het in dit geval gewoon over 26". Met dat gedoe over die niet-kloppende maatvoering maak je het alleen maar ingewikkeld.
Toch wel :) . Ingewikkeld en onduidelijk maken zij het die ETRTO maat 584 (is 26" volgens de angelsaksische maatvoering) nu ineens 27,5 inch noemen, of diegenen met iets meer historisch besef 650B. De eerste benaming slaat nergens op, terwijl de franse maateenheid 650B absoluut niet klopt. Die banden zijn in Frankrijk heel courant, hangen ook bij de SuperU, maar zijn slechts 44mm breed. Immers bestemd voor de franse stadsfietsen. Met dezelfde status als de omafiets in Nederland. Overigens zijn ze bij de SuperU ook aangeduid als ETRTO 44-584. Onduidelijk en niet eenduidig zijn alle verouderde nationale aanduidingen. Het uniforme systeem van ETRTO is eenduidig en duidelijk, want gewoon na te meten. Het terugvallen op de nationale aanduidingen maakt het net ingewikkeld en niet het hanteren van de uniforme maat. De maten staan sinds 1980 op alle banden.
En de rest is conservatisme, of als je dat liever hoort: intellectuele luiheid.