Hoi
sind kort rij ik met de cyclofiets, en heb op het internet leuke buitenbandjes van challenge zien staan
edoch, met al die benamingen kom ik er niet uit
ik gebruik dus binnenbandjes voor cyclofietsen, moet ik dan tubes, opentubes of tubular buitenbandjes kiezen ?
het gaat over deze bandjes overigens: kan ik daar dus met normale binnenbandjes mee rijden ?
http://shop4cross.com/bereifung/faltrei ... white.html
tube, opentube en tubular ?
Tubes is nederlands, tubulars is engels. Opentubes is waarschijnlijk een verzinsel van iemand die gewoon banden met hieldraad bedoelt, in het engels en frans clincher en in het nederlands draadbanden/vouwbanden.
Als je tube-velgen hebt, zul je echt wel weten wat je nodig hebt, toch?
de link gaat over draadbanden, met binnenbanden dus.
Als je tube-velgen hebt, zul je echt wel weten wat je nodig hebt, toch?
de link gaat over draadbanden, met binnenbanden dus.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
buitenbanden = banden. Hier moet nog een binnenband in. Je hebt 2 soorten buitenbanden: vouwbanden en draadbanden. Functioneel gelijk, maar de vouwbanden hebben geen hieldraad en zijn vaak lichter/meer op racefiets gebouwd. Open tubulars zijn bijna altijd vouwbanden, dus zonder hieldraad. (open tubulars = soepele buitenbanden die de eigenschappen van tubes dicht benaderen, term gebruikt door Vittoria, Challenge,...)
tubes = worst waar reeds binnenband inzit.
En dat is het dan.
Nog even verder breien op wat je nog allemaal hebt neergepoot maar eigenlijk niet relevant is (dus enkel voor de terminologie/verduidelijking):
tubular buitenbandjes = contradictio in terminis: het is het ene (tubes, tubular, schlauchreifen), of het andere (buitenbandjes/clinchers/faltreifen)
Een cyclofiets is een rare naam die kan duiden op een fiets waarmee je cyclo's (= langere uitgestippelde ritten over asfalt) rijdt.
Een cyclocross fiets of veldritfiets is eentje die jij waarschijnlijk hebt. Je rijdt eigenlijk best op tubewielen + tubes op zo een fiets, wegens beter bij lage bandenspanning, wegligging.
tubes = worst waar reeds binnenband inzit.
En dat is het dan.
Nog even verder breien op wat je nog allemaal hebt neergepoot maar eigenlijk niet relevant is (dus enkel voor de terminologie/verduidelijking):
tubular buitenbandjes = contradictio in terminis: het is het ene (tubes, tubular, schlauchreifen), of het andere (buitenbandjes/clinchers/faltreifen)
Een cyclofiets is een rare naam die kan duiden op een fiets waarmee je cyclo's (= langere uitgestippelde ritten over asfalt) rijdt.
Een cyclocross fiets of veldritfiets is eentje die jij waarschijnlijk hebt. Je rijdt eigenlijk best op tubewielen + tubes op zo een fiets, wegens beter bij lage bandenspanning, wegligging.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
vouwbanden hebben wel degelijk een hieldraad, maar niet van staaldraad, maar van Kevlar of andere high tech kunststof vezel.de zwarten schreef:buitenbanden = banden. Hier moet nog een binnenband in. Je hebt 2 soorten buitenbanden: vouwbanden en draadbanden. Functioneel gelijk, maar de vouwbanden hebben geen hieldraad en zijn vaak lichter/meer op racefiets gebouwd. Open tubulars zijn bijna altijd vouwbanden, dus zonder hieldraad.
Klimmer heeft gelijk.
"Open tubulars" komt overigens van het Italiaanse "open tubolari".
Het door Belgen en Nederlanders gebruikte woord "tube" komt dus niet, zoals veel mensen denken, uit het Frans; in het Frans heten tubes "boyaux"; denk aan de beroemde tubes van FMB; dat staat voor Francois Marie Boyaux.
De term "open tubolari" wordt in Italië gebruikt voor de draadbandversie van een tube. Dat zie je het duidelijkst bij merken als Challenge en Vittoria. De Vittoria Open Corsa CX bij voorbeeld is de draadbandversie van de Vittoria Corsa CX, een tube. De Corsa en de Open Corsa hebben dus hetzelfde karkas en loopvlak en verschillen enkel in de afwerking: tube (dus dicht, buisvormig en met ingenaaide biba) of draadband (dus met hieldraad en alleen te gebruiken met een losse biba).
En ja, open tubolari/open tubulars zijn meestal heel soepele draadbandjes, omdat ze een heel soepel karkas (basis meestal van katoen) met een hoog tpi-getal (zo tussen de 290 en 320) hebben.
Tubes niet te verwarren met "tubeless" banden, maar dat weet iedereen dacht ik wel.
"Open tubulars" komt overigens van het Italiaanse "open tubolari".
Het door Belgen en Nederlanders gebruikte woord "tube" komt dus niet, zoals veel mensen denken, uit het Frans; in het Frans heten tubes "boyaux"; denk aan de beroemde tubes van FMB; dat staat voor Francois Marie Boyaux.
De term "open tubolari" wordt in Italië gebruikt voor de draadbandversie van een tube. Dat zie je het duidelijkst bij merken als Challenge en Vittoria. De Vittoria Open Corsa CX bij voorbeeld is de draadbandversie van de Vittoria Corsa CX, een tube. De Corsa en de Open Corsa hebben dus hetzelfde karkas en loopvlak en verschillen enkel in de afwerking: tube (dus dicht, buisvormig en met ingenaaide biba) of draadband (dus met hieldraad en alleen te gebruiken met een losse biba).
En ja, open tubolari/open tubulars zijn meestal heel soepele draadbandjes, omdat ze een heel soepel karkas (basis meestal van katoen) met een hoog tpi-getal (zo tussen de 290 en 320) hebben.
Tubes niet te verwarren met "tubeless" banden, maar dat weet iedereen dacht ik wel.