Hallo,
Ik heb net een nieuwe groep gemonteerd en hoor tijdens het rijden af en toe een tik. Soms zachter maar af en toe lijkt het wel alsof er een spaak knapt. Dit gebeurt willekeurig. Het geluid lijkt vanuit het cranckstel afkomstig maar dit kan niet zijn door de lagers of iets dergelijks want dat loopt prima verder.
Zou het kunnen dat de ketting en kettingbladen nog op elkaar moeten inlopen?
Heeft iemand een ander idee?
Alvast bedankt
Willekeurige tik
-
- Forum-lid
Heb je de nieuwe groep dan gemonteerd met een oudere ketting? Ik gok dat de tik juist regelmatig zou moeten zijn wanneer dit inlopen de reden zou zijn.
Ik heb ook ooit eens een regelmatige tik gehad. dacht zelf ook dat het uit het crankstel kwam.
Maar dit bleek de ketting te zijn. Na de derailleur bijgesteld te hebben, was de tik verdwenen.
Maar dit bleek de ketting te zijn. Na de derailleur bijgesteld te hebben, was de tik verdwenen.
Idd het zou je cassette kunnen zijn. Heb je problemen met schakelen ? Vb dat je niet helemaal lekker op- of afschakelt ?
haal je achterwiel er even uit. En controleer ook of je cassette geen speling heeft. er hoeft maar een paar tiende millimeter speling in te zitten om zo'n tik te veroorzaken.
het zou kunnen zijn dat je sluitmoer niet goed vast zit (was door lostrillen bij mij het geval) of dat je hele cassette heel en weer kan bewegen. Dan zou je er een ring bij moeten plaatsen.
haal je achterwiel er even uit. En controleer ook of je cassette geen speling heeft. er hoeft maar een paar tiende millimeter speling in te zitten om zo'n tik te veroorzaken.
het zou kunnen zijn dat je sluitmoer niet goed vast zit (was door lostrillen bij mij het geval) of dat je hele cassette heel en weer kan bewegen. Dan zou je er een ring bij moeten plaatsen.
Koga Miyata Roadracer 2007, ultegra, triple
Koga Miyata Lightrunner 2008, deore LX
Koga Miyata Lightrunner 2008, deore LX
Madhill schreef: Ik heb net een nieuwe groep gemonteerd en hoor tijdens het rijden af en toe een tik.
Definieer af en toe.
Elke wielomwenteling? Elke pedaalomwentelin? Elke omwenteling van de ketting? Als je kracht zet? Als je zittend op het zadel over een hobbel rijdt? Als je staand over een hobbel rijdt?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"