Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Fiets een Look of een Rose

jeroenbiking
Forum-lid

jeroenbiking 18 nov 2012 18:56

Hallo,

Ik zit te twijfelen tussen 2 fietsen. Mijn huidig frame van de Cube peloton (105 uit 2008) is afgeschreven na een aanrijding met een scooter.
Dit was mijn eerste renfiets die ik 2e hands gekocht had en waar ik 1,5 jaar met veel plezier op gefietst heb.
Ik zie het niet zitten om deze oude (versleten) onderdelen over te zetten op een nieuw frame.
Dus heb ik besloten een nieuwe fiets aan te schaffen.

Deze LBS heeft een Look 566 (met wit frame) te koop voor €1549 (inclusief €150 cadeauxbon)
http://www.johnknoops.nl/najaarsopruiming/" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze Look 566 heeft een wit carbon frame met shimano volledig 105-groep triple afmontage met Mavic Aksium wielen. Volgens mij wel een aluminium stuur, stuurpen en zadelpen. De fiets weegt ongeveer 8,6 kg incl pedalen.

De andere fiets is een aluminium fiets met ultegra triple afmontage van Rose, de Pro RS 3000.
http://www.rose.nl/artikel/rose-pro-rs- ... aid:541215" onclick="window.open(this.href);return false;
DT Swiss RS1550 wielen
Carbon zadelpen en 3t stuur(pen)
Gewicht ongeveer 7,6 kg incl pedalen.

Dus de Look 566 is van Carbon en heeft een 105 afmontage en iets mindere wielen dan de Rose en te koop bij een LBS.
De Rose PRO RS 3000 is van aluminium en volledig ultegra afgemonteerd. Met de in mijn ogen betere DT Swiss RS1550 wielen en ongeveer een kilo lichter.
Ik moet wel 100km rijden om bij Rose te komen.

Hierdoor zit ik in dubio. Lokaal een Carbon fiets met 105 of 100km rijden een alu met ultegra en een kg lichter.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt,

Jeroen
JeroenBiking
(Hoe lichter, hoe sneller...... je zult toch zelf moeten trappen!!!!!)

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 18 nov 2012 19:01

Look, maar ja ik ben niet objectief.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 nov 2012 20:43

Look!

De Rose weegt 7,6 kg maar is dat ook echt waar. Het staat op hun site maar wie zegt dat geen maatje S was zonder pedalen.
Het verschil in 105 en Ultegra zit hem vooral in gewicht. 105 schakelt niets minder dan Ultegra maar weegt gewoon een paar gram meer.
De wielen van de Look zijn duidelijk wat minder. Maar die kan je over 2 jaar ook vervangen door ene betere set.
En last but not least. Uitstraling van carbon en comfort van carbon geven zeker de doorslag
Live fast; die young. mijn blog

marcelb
Forum-lid

marcelb 18 nov 2012 20:52

Het zijn beide goede fietsen. Ik heb ook getwijfeld tussen een Look (586) en een Rose (Xeon RS of CRS). Omdat ik bij mijn fiets geen concessies wilde doen bij de afmontage, is de Look afgevallen (was voor mij niet betaalbaar om 'm op een voor mij acceptabel niveau afgemonteerd te krijgen). Het is uiteindelijk een Rose Xeon RS 5000 met Zonda's geworden. De Xeon CRS had volgens de verkoper onvoldoende meerwaarde ten opzichte van de RS. Hier komt nog bij dat de RS in de Duitse wielerbladen (Tour en Roadbike) bij verschillende tests comfortabeler is gebleken dan de CRS. In de praktijk vind ik de Rose Xeon RS een dijk van een fiets: strak en comfortabel! Misschien kun je de Xeon RS 3000 ook in je overweging betrekken (model 2012 is nu in de aanbieding)? Tot slot wil ik nog wel kwijt, dat ik Look fietsen ontzettend mooie fietsen blijf vinden!
Real men wear blûk!!! Marcel

marcelb
Forum-lid

marcelb 18 nov 2012 20:54

Is het gewicht van de Look dan wel correct?

jeroenbiking
Forum-lid

jeroenbiking 18 nov 2012 21:02

Hoi Rob 74, bedankt voor je input.

De rose weegt 7,3 zonder pedalen. Daar heb ik 0,3 bijgeteld zodat ik een eerlijk vergelijk heb qua gewicht.
Carbon lees comfort gaat in jouw ogen boven de groep upgraden. Ben zelf 1,80 en weeg nu nog 95 kg (was ruim 100).
Ik zou die cadeaubon van €150 ook mogelijk kunnen gebruiken om de wielset te upgraden.
Vind zelf het voordeel van een lokale fietsenmaker ook belangrijk.

Wat zouden dan redelijke wielen zijn voor ongeveer €350?
JeroenBiking

jeroenbiking
Forum-lid

jeroenbiking 18 nov 2012 21:03

@marcelb, Gewicht look in de winkel gewogen.
JeroenBiking

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 nov 2012 21:12

Mijn Rose zou volgens folder 8,1 kg wegen.
In de samenestelling zoals ik hem kocht (andere wielen, met pedalen en bidonhouders) zou dat 8,3 kg zijn.

In de praktijk blijk dat 8,9 kg is.

Goede wielen voor 350 euro? Campanolo Zonda of Fulcrum 3.
Live fast; die young. mijn blog

marcelb
Forum-lid

marcelb 18 nov 2012 21:23

De opmerking dat carbon comfortabeler is dan aluminium, is te algemeen. Het comfort van een fiets zit 'm niet alleen in het framemateriaal (aluminium versus carbon), maar ook in de banden (25 mm in plaats van 23 mm), in de zadelpen (dun/dik en aluminium/carbon), het type stuur en het type stuurlint, het type c.q. het juiste zadel, etcetera. Ik heb verschillende fietsen en in de praktijk doet mijn Rose Xeon RS (aluminium) qua comfort zeker niet onder voor mijn Stevens SLC (carbon). En die stevens staat over het algemeen niet te boek als een oncomfortabele fiets. Mijn Red Bull Pro 3000 (aluminium) is bijvoorbeeld weer wel een knalharde fiets waar ik met andere wielen, banden en een compact stuur de scherpste kantjes vanaf gehaald heb.

Erik
Forum-lid

Erik 18 nov 2012 22:34

Ik zou blind voor de Look gaan. Rose is goed, maar de uitstraling van een Look is in mijn ogen een stuk mooier en exclusiever. Wielen upgraden naar Ksyriums of Zonda's en je hebt een topfietsje. Het verschil tussen 105 en Ultegra zou ik me niet druk over maken, daar merk je bij toergebruik niet veel van.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 18 nov 2012 22:47

Eenvoudigste dilemma ooit: Look! Maar ik heb dan ook helemaal niets met de uitstraling van en de naam Rose. Het functionele verschil tussen 105 en Ultegra is klein. Ben benieuwd wat je moet bijbetalen voor Fulcum R3 of Zonda t.o.v. de Aksiums. Als dat lukt met de cadeaubon (wat ik eerlijk gezegd niet verwacht maar je weet nooit) heb je helemaal een mooie deal met het voordeel van een lokale fm.

buddo
Forum-lid

buddo 19 nov 2012 10:21

jeroenbiking schreef: Ik zou die cadeaubon van €150 ook mogelijk kunnen gebruiken om de wielset te upgraden.
Vind zelf het voordeel van een lokale fietsenmaker ook belangrijk.
Volgens mij geef je daar zelf al het antwoord. Het voordeel van de lokale fietsenmaker vind je maar bij één van die twee, namelijk bij de Look. Ook kun je daar de cadeaubon gebruiken om de wielen te upgraden. Volgens mij heb je daarna een fantastische fiets... mooier en exclusiever dan een Rose en de service van de lokale fietsenmaker.

Overigens zou ik zelf uberhaupt niet twijfelen met deze vraag en direct kiezen voor de Look. Puur persoonlijk, maar een Look heeft uitstraling & emotie en ik heb dan ook helemaal niets met Duitse prijs/kwaliteit toppers en het gebrek aan emotie.

Plaats reactie