Alles over vakanties op én met de fiets

Racefietsen met bagage

Lauwe
Forum-lid

Lauwe 19 nov 2012 00:07

Met wat vrienden hebben we het idee om eens met de racefiets een weekend op pad te gaan. Overnachten willen we dan in een hotel maar de grote vraag is dan hoe we het met de bagage aan willen pakken? Deze zal bestaan uit:

- Setje kleding
- Paar schoenen
- Voldoende meuslibars etc. voor 2 tot 3 dagen fietsen

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Bagage op de fiets maken in de vorm van fietstassen? Of is 150 tot 200km per dag ook goed te doen met een rugtas op? Daarnaast ben ik benieuwd naar ervaringen met de opslag van de fietsen gedurende de avond / nacht bij hotels, hoe wordt hier mee om gegaan bij verschillende hotels?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 19 nov 2012 07:29

Een ding is zeker: pakweg 4-5 kg rugzak is een kwelling bij echt lange tochten.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 19 nov 2012 11:04

Kijk eens naar de zadeltassen van Carradice. Daar past een liter of 20 met een max van 10 kilo in. Daar moet je mee vooruit kunnen. Zeker als ie gemonteerd wordt via een van de moderne ophangsystemen (vooral geschikt voor sloping frames). Mijn vaste bron voor deze tassen is http://www.sjscycles.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;

kahuna
Forum-lid

kahuna 19 nov 2012 13:35

Het ligt eraan wat je instelling en verwachting van de tochten zijn. Ik ben al regelmatig met z'n 2en op vakantie met de racefiets geweest. De ene met een rugzak en de andere met 2 fietstassen aan een tubus fly bagagedrager. En dan om de dag wisselen. Bagage voor 2 weken ongeveer 3 kilo in de rugzak en 8 kilo in de fietstassen. Dat is prima vol te houden, maar verwacht niet 2 weken achter elkaar 150 km per dag te fietsen...

Mijn ervaring van hotels is dat het geen enkel probleem is om de fietsen te stallen, zelfs op de kamer als je dit wilt. De meeste hotels hebben er begrip voor dat je voorzichtig met je fiets om wilt gaan en dat je hem veilig wilt hebben staan.

Lauwe
Forum-lid

Lauwe 19 nov 2012 15:51

Geen idee wat een setje kleding weegt maar uitgaande van 2 à 3 kilo en ter grote van een schoenendoos vind ik fietstassen nog een wat overdreven oplossing. Een smalle rugtas die goed aansluit (ski rugtas) lijkt mij vooralsnog de meest geschikte oplossing. T gaat om een weekend met 2 à 3 dagen zo'n 150 tot 200km per dag en eind van de middag / s'avonds het betreffende plaatsje in voor een hapje en een drankje.

Ik heb zelfs zitten denken om de kleding te versturen per post (van zo'n 3 à 4 man) en het hotel weer zorg te laten dragen voor t terugsturen.. Maar ik vraag me af of ik ze daar een plezier mee doe.

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 19 nov 2012 16:03

Stond laatst niet een stukje in Fiets (weet niet meer of het papier of digitaal was) mbt een bagage service die idd voor jou eea van hotel naar hotel stuurt? Kan het zo snel niet meer vinden.

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 19 nov 2012 18:56

Ik zou je vriendin lief aankijken :o :o en het plannen in de buurt van wat leuke plaatsen.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

ciclista
Forum-lid

ciclista 19 nov 2012 19:07

Leuk idee, zeker doen. Alles is beter dan een rugzak, luister vooral naar Ivo, grote zadeltas en eventueel een stuurtasje. Een bagagedragertje op je fiets monteren is overigens ook niet zo'n ramp. Vergt vaak wel wat inventiviteit, want nokjes zitten er meestal niet meer op.

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 19 nov 2012 19:42

Voor wat betreft een bagagedrager op een racefiets, zondernokken/ogen daarvoor...
Onlangs heeft er hier een stukkie gestaan over een bagagedrager wat hiervoor speciaal ontwikkeld is. Je klemt het op de achtervork dmv klemmen die om de buizen gaan. Naam en merk weet ik zo niet meer, maar zou te zoeken moeten zijn.
Zijn ook zat bagagedragers die je op een zadelpen kunt klemmen, mits je geen carbon pen hebt natuurlijk.

Verder heb ik zelf nog nooit problemen gehad met het op de kamer stallen van de racert. Let er ook wel op hoe ik het neer zet, zodat er geen zwarte vegen op de muren oid komen, maar ik rijd de fiets meestal zo de lift in en naar mijn kamer. Nooit problemen mee gehad.
Laatst gewijzigd door uninvitedguest op 19 nov 2012 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 nov 2012 19:48

zo'n ding:
http://www.bike-components.de/products/ ... eger-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Live fast; die young. mijn blog

Cervino
Forum-lid

Cervino 19 nov 2012 21:35

reset
Laatst gewijzigd door Cervino op 25 nov 2012 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.cima-lux.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 20 nov 2012 16:21

Lauwe schreef:Met wat vrienden hebben we het idee om eens met de racefiets een weekend op pad te gaan. Overnachten willen we dan in een hotel maar de grote vraag is dan hoe we het met de bagage aan willen pakken? Deze zal bestaan uit:

- Setje kleding
- Paar schoenen
- Voldoende meuslibars etc. voor 2 tot 3 dagen fietsen

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Bagage op de fiets maken in de vorm van fietstassen? Of is 150 tot 200km per dag ook goed te doen met een rugtas op?
Ik fiets lange tochten met een goed rugzakje (met ijzeren frame die je rug vrijhoud), dat is prima te doen, zolang het gewicht laag genoeg is. Ik zou mikken op max 1 kg (maar minder is beter, dus niet gaan bijvullen tot dat gewicht). Ik neem aan dat je in een warme periode gaat fietsen (waarbij het in de avond/ochtend ook voldoende warm is), dan kun je toe met het volgende:

- Slippers, sneakers of Crocs (door het schuim zijn die maar 160 gr per paar)
- Licht T-shirt (het gewicht kan zo de helft schelen vergeleken met een zwaar shirt)
- Lichte trainingsbroek (of korte broek)
- Dunne, korte sokken (1 paar voor elke fietstocht die niet thuis eindigt)
- Mobieltje
- Geld (pinpas/creditcard + papiergeld)
- Een aantal binnenbandjes voor de hele groep (liefst < 1 pp), 1 setje bandenlichters, 1 of 2 pompjes, 1 multitool
- Eten voor op de fiets voor 1 dag
- 1 of 2 camera's voor de hele groep
- Tandenborstel + kleine tube tandpasta
- 1 spuitbus deo voor de groep

Als je het een beetje slim doet moet je prima beneden de kilo kunnen blijven. Ik zou het zo plannen dat je na je fietstocht op zaterdag (en vrijdag?) nog even snel gaat winkelen. Voor een groep is dat handiger dan alles mee te slepen. Een supermarkt is vaak tot laat in de avond open, dus kun je na het avondeten nog even bananen, krentenbollen & mueslirepen inslaan. Het is handig om wat boterhamzakjes mee te nemen om bijvoorbeeld de krentenbollen in te doen. Wat ik voor mijn vakanties ook doe is per geplande fietstocht een boterhamzakje vullen met oplospoeder. Die gooi ik 's ochtends dan leeg in 1 van de 2 bidons, water erbij en klaar. Alle boterhamzakjes met poeder doe ik dan in een stevige kleine plastic zak om te voorkomen dat ze stuk gaan in de rugzak.

Een voordeel van een goed rugzakje is dat je hem sneller opnieuw gebruikt. Zo'n dragertje voor de zadelpen is nuttig voor lange tochten, maar lijkt me een beetje overkill voor een weekendje. Bovendien is zo'n drager zelf al snel een halve tot een hele kilo zwaar.
Laatst gewijzigd door aapje op 21 nov 2012 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie