lengte/type shimano bracketas
-
- Forum-lid
Het triple dura ace crankstel (van 9 speed groep) dat ik wil monteren is octalink. Daarin heb je meen ik twee types bracketas:
I en II. Welke heb ik nodig?
Het crankstel kwam met een as met italiaanse draad, moet bsa zijn, dus ik moet een andere as. Het is een oeroud stalen gazelleframe waar het cankstel aan moet komen. WElke aslengte? Die ita-draad was 109,5 mm, maar die heeft er nooit ingezeten...
I en II. Welke heb ik nodig?
Het crankstel kwam met een as met italiaanse draad, moet bsa zijn, dus ik moet een andere as. Het is een oeroud stalen gazelleframe waar het cankstel aan moet komen. WElke aslengte? Die ita-draad was 109,5 mm, maar die heeft er nooit ingezeten...
Je moet op zoek naar een Octalink-as van 118 mm, type BB-7700 BSA. Omdat het om een triple crankstel gaat, heb je een langere as nodig dan de 109,5, die is voor dubbel crankstellen. Je kunt ook een type BB-6500 of 5500 nemen (Ultegra, 105). Goedkoper en monteert makkelijker.
-
- Forum-lid
Bij de 9-speed variant heb je waarschijnlijk Octalink V1, te herkennen aan de kortere uitsparingen vergeleken met V2.
Zo uit mijn hoofd ong. 3mm voor V1 tegen 5 voor de V2. Ik zou dit overigens controleren aan de hand van het crankstel,
omdat deze bracketas nooit i.c.m. deze triple gebruikt zal zijn.
Zo uit mijn hoofd ong. 3mm voor V1 tegen 5 voor de V2. Ik zou dit overigens controleren aan de hand van het crankstel,
omdat deze bracketas nooit i.c.m. deze triple gebruikt zal zijn.
De octalink van Tiagra is van het type V2, met de langere splines en ook andere maten van de splines, 105, Ultegra en DA hebben V1, zoals Edwin zegt.
-
- Forum-lid
De Dura Ace bracketas voor de 9 speed triple heeft zelfs nr BB7703 en is net als de 6500 en 5500 een sealed cartridg,e in tegenstelling tot de BB7700 (die mag/moet je afstellen en kun je servicen).
Op ebay op MP kom je de 7700 wel tegen, 7703 wat minder. BB5500 is het best verkrijgbare goedkope alternatief.
Op ebay op MP kom je de 7700 wel tegen, 7703 wat minder. BB5500 is het best verkrijgbare goedkope alternatief.
-
- Forum-lid
@ klimmer: dus is als ik het goed begrijp de octalink V2 altijd de Tiagra-uitvoering en niet de logische opvolger van de V1?
En hebben we in alle andere groepen altijd te maken met de laatstgenoemde? Ondanks de wetenschap dat des Shimano's wegen ondoorgrondelijk zijn, doet dit bij mij toch de vraag van het grote waarom rijzen.
En hebben we in alle andere groepen altijd te maken met de laatstgenoemde? Ondanks de wetenschap dat des Shimano's wegen ondoorgrondelijk zijn, doet dit bij mij toch de vraag van het grote waarom rijzen.
Het grote waarom is dat V1 de eerste versie was, bestemd voor de top-weggroepen en XTR. Alle andere groepen moesten (gelukkig) wachten, want de interface van de V1 was wel erg krapjes bemeten en ging kraken, bewegen, verslijten enz. De overige groepen, waaronder Tiagra, profiteerden dus van de harde praktijklessen van de V1 versies. Vandaar de langere en dikkere splines in V2, met meer contactvlak. Dura Ace c.s hebben dus nooit Octalink V2 gekend. Toen werd snel Hollowtech 2 op de markt gebracht met de buitenboordlagers. Het patent daarvan was immers beschikbaar gekomen voor iedereen, omdat de eigenaar (Cannondale) niet meer voor het patentrecht betaalde, ze hadden immers inmiddels een veel betere standaard beschikbaar: BB30, hoewel destijds onder de naam Hollowgram SI.papsnoetn01 schreef:@ klimmer: dus is als ik het goed begrijp de octalink V2 altijd de Tiagra-uitvoering en niet de logische opvolger van de V1?
-
- Forum-lid
@ klimmer: dank, weer wat geleerd! Mijn reactie was gebaseerd op ervaringen met octalink V1 op een 105 crankstel van zo'n 10 jaar terug, en mijn veronderstelling dat V2 de doorontwikkeling daarvan was. De opkomst van de buitenboordlagers heeft dit dus doorkruist, en er voor gezorgd dat de technisch betere V2-variant voorbehouden is gebleven aan de mindere groepen.
Nu even weer on topic: die 109,5 mm lange as kan toch nooit dienst hebben gedaan met dit DA-crankstel?
Nu even weer on topic: die 109,5 mm lange as kan toch nooit dienst hebben gedaan met dit DA-crankstel?
-
- Forum-lid
marktplaatsdingetje: as met crankstel van 25 euro, crankstel was wat ik wilde hebben, dus die as kan in een vitrine of zoiets. Ik heb eeb bb5500 bsa gevonden van 118 mm en dat komt wel goed.
Bedankt voor jullie adviezen!
Bedankt voor jullie adviezen!