Welk Cannondale frame is dit?
Ik gok dat het ergens uit 1999/2000 komt. Maar het lijkt me geen F300 of F800. Sowieso lijkt het niet op een mountainbikie frame... Mijn F800SL uit 1998. (Omdat het maatje S was ziet hij eruit als een Killer V, want maatje M had gewoon 1 rechte bovenbuis). Achterbrug van jou frame heeft veel weg van de achterbrug op mijn F800. Aan de Cannondale letters te zien is het frame iets nieuwer dan 1998.Dus 1999 of 2000. Maar het kan ook zijn dat het frame is overgespoten en er andere letters op zijn gemaakt...
Maar jouw frame lijkt meer op een cyclocrosser of crosshybride frame. Er zitten namelijk nokken op de onderbuis voor shifters (als op oudere racefietsen). En er is in het verleden veel getest bij voorvering bij cyclocrossers. Rock Shox deed het ook, dus ik neem aan dat Cannondale cyclocrossers hebben gemaakt met hun Headshok...
Op de foto zie je niet echt op het een 26" of 28" frame is... Indien het 28" is, zou er best een fijne strandracer met V-brakes van kunnen maken (wat je waarschijnlijk wil doen, gezien je post in een ander topic... ). Mits zo'n brede Super Moto of Big Apple in je frame past. 28" of 29er maat is qua velgmaat in diameter principe hetzelfde.
Maar jouw frame lijkt meer op een cyclocrosser of crosshybride frame. Er zitten namelijk nokken op de onderbuis voor shifters (als op oudere racefietsen). En er is in het verleden veel getest bij voorvering bij cyclocrossers. Rock Shox deed het ook, dus ik neem aan dat Cannondale cyclocrossers hebben gemaakt met hun Headshok...
Op de foto zie je niet echt op het een 26" of 28" frame is... Indien het 28" is, zou er best een fijne strandracer met V-brakes van kunnen maken (wat je waarschijnlijk wil doen, gezien je post in een ander topic... ). Mits zo'n brede Super Moto of Big Apple in je frame past. 28" of 29er maat is qua velgmaat in diameter principe hetzelfde.
Bedankt voor de info! Ik krijg vandaag foto's van de andere kant binnen, dus dan weet ik hopelijk meer! Ik gok toch dat het een 26'er is. ik ben al op het zoeken op http://www.vintagecannondale.com/" onclick="window.open(this.href);return false;, maar helaas nog niets gevonden. de derailleurnokjes wijzen idd op een hybride of een cyclocrosser. De C op de zadelbuis wijst op 2000 of later als bouwjaar. Ik ga vrijdag maar eens kijken of het wat is, ik maak me vooral zorgen over de staat van de voorvork, volgens mij is hij nogal ondeskundig gedemonteerd...
Meet de afstand tussen cantilevernokken op de achtervork tot montagepunt voor achteras. Als dit 26-27 cm is, dan is het frame voor 559 banden. Indien ruim 3 cm meer, dan voor 622 banden. Kan ook op voorvork.
Hoezo niet? Het is geen fiets uit 2012, maar een "old-school" fiets met vering... Er zijn zelfs race-fietsen geweest met voorvering (voor o.a. Parijs-Roubaix)...kaj1500 schreef:Dit is een MTB,
zulke brede vorken zie je niet op een hybride of cx-er
Als je kijkt naar een Cannondale XS800 uit 1998 of 1999 lijkt het frame daar toch verdacht veel op. Kabelloop op bovenbuis en nog wat details. Het lijkt er daarom ook op dat het frame is overgespoten, want het type stond bij Cannondale altijd op de bovenbuis... Net als dat er zo'n decal op hoort met zo'n Amerikaans vlaggetje... .
Dat alles zo breed is, is alleen maar gunstig voor brede strandbanden... En is hij best in te zetten als een soort 29er met velgrem... . Voor lijken brede banden daarom wel te passen. Achter zou je op moeten meten of daar een 2.35" band tussen past...
Maargoed het zou idd ook een Silk Path 300, 500, 700 of 900 kunnen zijn uit 1998, nu ik die catalogi zojuist heb bekeken... Dus wel een soort cross-hybride. Alleen hebben die geen nokken voor shifters op de onderbuis. En geen idee wel maat band daar op zat. Zou ik even checken zoals eerder genoemd hier...
Verder nog even een opmerling. Als je hem geared zou willen maken zou ik er even opletten of het het plaatje erbij zit waarmee je schakelkabels onder worden geleid. Lijkt er namelijk op dat het niet op zit. Maar als je hem toch van plan was hem singlespeed te gaan rijden maakt dat natuurlijk niet uit... .
Verder vraag ik me af of niet onnodig veel geld moet investeren in het frame. Vork zal niet al te best zijn, dus als je daar voor een andere starre vork wil gaan, zul je een andere headset moeten monteren. Reducer headsets kunnen er wel in natuurlijk... (heb ik ook gedaan in mijn oude F800). Want die maat de maat van balhoofdbuis zal 1.5" (1 1/2") zijn... Alleen kan je de originele vork dan niet gebruiken....
Verder vraag ik me af of niet onnodig veel geld moet investeren in het frame. Vork zal niet al te best zijn, dus als je daar voor een andere starre vork wil gaan, zul je een andere headset moeten monteren. Reducer headsets kunnen er wel in natuurlijk... (heb ik ook gedaan in mijn oude F800). Want die maat de maat van balhoofdbuis zal 1.5" (1 1/2") zijn... Alleen kan je de originele vork dan niet gebruiken....
Goede vraag, de liggende achtervork van geen enkele hybride is geschikt voor 60-622 BA, vooral niet in de breedte. Overigens zijn banden zo breed als ze hoog zijn. Ik heb het niet over oldtimers.
Er zijn ook maar weinig hybrides geschikt voor 50-622 BA. Reken op een hoogte van 48mm, breedte 47-48mm, bij 622X19 velg.
edit: dus de liggende achtervork moet op het punt dat 340mm van de achteras ligt minstens 55 mm inwendig breed zijn voor de 50-622 BA.
Er zijn ook maar weinig hybrides geschikt voor 50-622 BA. Reken op een hoogte van 48mm, breedte 47-48mm, bij 622X19 velg.
edit: dus de liggende achtervork moet op het punt dat 340mm van de achteras ligt minstens 55 mm inwendig breed zijn voor de 50-622 BA.
Als het niet past kan je natuurlijk ook een andere smallere band monteren... Maar als het een XS800 is, lijkt er nog wel wat ruimte te zijn op deze foto... Die spatborden nemen toch wat ruimte in, dus naar boven zou er dan nog wel iets ruimte moeten zijn. Misschien is het wel krap, maar het kan misschien wel...w0uter schreef:Super dat iedereen zo mee denkt! Wat ik dan wel afvraag: als het inderdaad een 28 hybride is, gaat een 622 band dan wel passen? Een big apple in natuurlijk niet alleen behoorlijk breed, maar ook erg hoog natuurlijk...
Met de afgelopen Rabo Beach Challenge heb ik overigens ook diverse hybrides zien rijden op het strand bij de recreanten. Die hadden ook smallere banden. Zolang het strand hard is, is dat evengoed wel te doen... Breed en zacht gaat natuurlijk beter, maar vroeger ging ik ook gewoon op het strand fietsen me 1.95 bandejes...
Maar misschien is het toch beter om naar een ander frame te zoeken met wat minder complicaties... Ik dacht in eerste instantie dat je het frame in je bezit had... Maar dat is dus niet zo. Verder rijdt een 26er nou ook weer niet zo slecht op het strand, en ze rijden er nog steeds genoeg. Daar is veel meer keuze in.
Laatst gewijzigd door Suntoro op 27 nov 2012 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Grrrrrw0uter schreef:... kost niet zo duur ....
What makes the boat go faster?