Pagina 1 van 2

waarom overstappen

Geplaatst: 04 dec 2012 18:41
door huibm
Wie heeft zich ook laten gek maken om een 29er te kopen. Ik ben bijna zover, de snelheid enz is overtuigend, maar als het gewoon gaat om fun, hoe nodig is overstappen dan?

Re: waarom overstappen

Geplaatst: 04 dec 2012 19:29
door wm
Op naar een 650B dus :mrgreen:

Re: waarom overstappen

Geplaatst: 05 dec 2012 09:11
door huibm
wie heeft er al een (650) en wat zijn de ervaringen?

Re: waarom overstappen

Geplaatst: 05 dec 2012 09:16
door wm
Binnenkort kan ik je mijn ervaringen meedelen! Zie voor de nodige informatie omtrent 650B het forum van onze buren:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8#p1401469" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: waarom overstappen

Geplaatst: 08 dec 2012 12:13
door robby72
Voor alleen de fun niet doen. Als je aan iets nieuws toe bent en je hebt de lengte zou ik het zeker overwegen. Rijd wel meer dan 1 testritje. Dan kun je een betere afweging maken. Na jaren kleine wielen overgegaan op grote en bevalt super. Wat ga je met de fiets doen? Afhankelijk van het type gebruik zou ik persoonlijk de afweging maken van de wielmaat. Als je alleen en NL fietst zou 29" wellicht volstaan, voor All-Mountainbike gebruik zou ik bijvoorbeeld eerder neigen naar 650B.

Re: waarom overstappen

Geplaatst: 08 dec 2012 12:22
door fietsvriend
In Mountainbike Plus stond dit najaar een uitgebreide test over 26, 27,5 (650B) en 29 inch wielen. Daaruit bleek (kort door de bocht) dat de voordelen (rolt makkelijker) van 650 niet opwegen tegen de nadelen (gewicht). Pas bij 29 inch zijn die voordelen wel duidelijk merkbaar. Was een super uitgebreide test en wat mij betreft erg duidelijk: als je gaat voor grote wielen, ga dan voor de grootste, 29 inch.

Als je een nieuwe mtb koopt, zou ik zeker voor 29 inch gaan. Fietsvrienden die op zondag op grote wielen rijden, zijn lovend. Ben het met robby72 eens: maak vooral een proefrit!!

Re: waarom overstappen

Geplaatst: 08 dec 2012 13:23
door MartijnPinarello
Ik heb net geïnvesteerd in een Canyon 29er. Tot nu toe naar volle tevredenheid.....

Re: waarom overstappen

Geplaatst: 08 dec 2012 17:38
door amclassic-fan
fietsvriend schreef:In Mountainbike Plus stond dit najaar een uitgebreide test over 26, 27,5 (650B) en 29 inch wielen. Daaruit bleek (kort door de bocht) dat de voordelen (rolt makkelijker) van 650 niet opwegen tegen de nadelen (gewicht). Pas bij 29 inch zijn die voordelen wel duidelijk merkbaar. Was een super uitgebreide test en wat mij betreft erg duidelijk: als je gaat voor grote wielen, ga dan voor de grootste, 29 inch.

Als je een nieuwe mtb koopt, zou ik zeker voor 29 inch gaan. Fietsvrienden die op zondag op grote wielen rijden, zijn lovend. Ben het met robby72 eens: maak vooral een proefrit!!
Zonder de test gelezen te hebben klinkt de conclusie me wel erg simplistisch. Wat de optimale wielmaat is hangt niet alleen van je lengte af, maar ook van bijv de ondergrond waar je rijdt.

Re: waarom overstappen

Geplaatst: 08 dec 2012 21:23
door Sebo
amclassic-fan schreef: Zonder de test gelezen te hebben klinkt de conclusie me wel erg simplistisch. Wat de optimale wielmaat is hangt niet alleen van je lengte af, maar ook van bijv de ondergrond waar je rijdt.
Klopt helemaal.

Toen mijn lief haar oude Giant "economisch total loss" werd verklaard, kon ze een goeie deal maken met onze lfm voor een overjarige Gary Fisher X-caliber.

Aangezien hier in het Oost-Groningse vlakke land veel zompige maaipaden langs sloten moeten worden genomen om van het ene naar het andere bosperceel te komen; zag ik het voordeel van zo'n "Hummer" al heel rap.
Waar ik anders op mijn slofjes met haar mee reed, terwijl zij alle zeilen moest bijzetten om de gang er in te houden; was ik opeens degene die aan de bak moest :lol: .

Super om te zien wat voor snelheid zij kon maken met dat "bakbeest".

Tijdens wat leuke ritjes door het schone Drenthe met klimmetjes, zeer bochtige singletrackjes en andere technische trails bleek echter dat zij wel aan haar nieuwe ros moest wennen, want qua wendbaarheid was er wel een wereld van verschil ( na een gewenningsperiode is dit ook allemaal wel weer goed gekomen, maar voordeel heeft zij hier zeker NIET van die big wheels ;) ).

Het rijdt anders op grote wielen; maar zaligmakend? neh......

Zoals het orakel al opmerkte: "ieder nadeel hep se voordeel"

Qua looks zou ik mijn fiets niet voor een 29-er willen ruilen. En dat vind IK ( iemand anders wellicht niet ) doorslaggevend.


Sebo

Re: waarom overstappen

Geplaatst: 09 dec 2012 07:41
door fietsvriend
Klopt, ik zei al dat het een kort-door-de-bochtconclusie was. In het blad werd het uitgebreid onderbouwd met meetgegevens. Maar het viel me op hoe positief de test uitpakte voor 29'er. Qua uiterlijk valt er inderdaad over te twisten. Sommige 29'ers zien er in mijn ogen superstrak uit, anderen net erg lomp.

Re: waarom overstappen

Geplaatst: 04 mar 2013 20:12
door Marcelti
fietsvriend schreef:Klopt, ik zei al dat het een kort-door-de-bochtconclusie was. In het blad werd het uitgebreid onderbouwd met meetgegevens. Maar het viel me op hoe positief de test uitpakte voor 29'er. Qua uiterlijk valt er inderdaad over te twisten. Sommige 29'ers zien er in mijn ogen superstrak uit, anderen net erg lomp.
Idd, er rijden inmiddels heel wat 29'ers rond en vaak kan ik een glimlach niet onderdrukken. Of het nu wel of niet beter fietst, als je onder de 1m90 bent ziet het er niet uit. Als een kind op een op de groei gekochte fiets.

In mijn fiets zitten sinds kort 650b velgen, en om heel eerlijk te zijn merk ik het verschil niet zo met de "oude" 26" velgen. Beetje lomper, minder speels misschien maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. De rondetijden zijn meer gerelateerd aan mijn winterslaap dus lijken nog nergens op.

Gr. Marcel

Re: waarom overstappen

Geplaatst: 21 okt 2013 22:10
door Colnago-cyclist
Ongetwijfeld heb je al een keuze gemaakt, maar toch de volgende overweging....

Laat ik voorop stellen dat iedereen zijn eigen fiets natuurlijk "fantastisch" vindt.... Met dit in gedachte, kan ik je melden dat ik de overstap heb gemaakt van 29 naar 27,5. De reden lag niet in het idee dat 29 opeens niet goed meer is. Het is gewoon een kwestie waar je wilt gaan fietsen en wat je er dus mee wilt gaan doen. Enkel stampen op "veredelde" veldrit parcoursen dan is een 29-er waanzinnig. Niemand houd je bij en obstakels neem je heel simpel. Voor het technische werk, snel optrekken en het klimwerk is mijn ervaring met 27,5 geweldig. Wel goed om te realiseren dat ik vooral in Zuid-Limburg rijd en al snel aan ruim 1.000 hm zit per rondje van 50km en ook nog eens veel in technische bochtjes mijn weg moet vinden.
Ook hoor ik nog wel eens dat een 29-er niet zou passen bij wat kleinere rijders. Je moet in mijn beleving wel erg klein zijn om hier mee te maken te hebben. Dit is puur een esthetisch aspect, want als je een goede techniek hebt, moet je er mee uit de voeten kunnen.
Advies: Bepaal eerst waar je wilt rijden, bedenk dan wat voor soort rijder jij bent en kijk vooral ook naar het budget wat je wilt uitgeven.....

Tot slot is het volgende wel handig te realiseren. Wie nu een 26" koopt zal de fiets over een paar jaar voor zeer weinig geld nog van de hand kunnen doen. Vele merken maken nu al geen 26" meer (behalve dan wellicht een paar instapmodellen). Lijkt me ook handig om mee te nemen in een overweging. Als je nu nog een "waardevolle" 26" hebt is het wellicht een idee deze nu nog in te ruilen voor 27,5. Nu krijg je er nog geld voor.....