Omzetten BB30 naar BB86
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Ik begin de weg een beetje kwijt te raken in de verschillende BB types. Volgend seizoen rij ik op een Canyon en deze wordt (volgens mij) geleverd met BB86(?). Ik wil echter mijn BB30 Cannondale SI SL crank overzetten. Weet iemand wat ik nodig heb, welke spindle?
What makes the boat go faster?
Voor een BB30 crank heb je een binnendiameter van de brackethuls nodig van 42.00mm (of 46.00mm voor Pressfit30). BB86 (ook wel Shimano Pressfit genoemd) heeft een binnendiameter van 41.00mm. Dat gaat dus niet. Andersom wel, met een adapter.
In je Cannondale crank past geen andere as (spindle zo je wilt) dan de 30mm as.
In je Cannondale crank past geen andere as (spindle zo je wilt) dan de 30mm as.
http://weightweenies.starbike.com/forum ... =3&t=83392" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Havana, thks met Rotor Press fit 4130mm BB86 converter moet het dus gaan.
What makes the boat go faster?
schematisch:
http://www.rotorbike.com/nueva/infotecn ... %20ENG.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rotorbike.com/nueva/infotecn ... %20ENG.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Besef wel dat in een kogellager van 41mm buiten ø en 30mm binnen ø de kogeltjes inderdaad kogeltjes zijn, met aftrek van binnen en buitenmantel. Misschien net 3 mm, meer zal het niet zijn. Dat is iets voor een balhoofd, maar voor een crankstel......? Ik hoef niet te vertellen wat dat voor de levensduur betekent.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Maar Rotor kits zijn er toch voor gemaakt dus waarom impact op levensduur?
What makes the boat go faster?
Het is niet verboden om dingen te maken waar behoefte aan is, ook jouw behoefte. Ik heb alleen aandacht gevraagd voor de mechanische eigenschappen van kleine kogeltjes in een construktie waar grote krachten (koppel dus) op worden uitgeoefend. In de oude BSA assen (de as slechts 16mm ø) zaten 1/4" kogels, 6,35 mm, ruim twee keer zo groot. En waarom was dat, denk je?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het verschil in diameter tussen BB30 en BB86 is slechts 1 mm, dat verschil is niet onoverkomelijk. Het probleem is alleen de breedte van de BB86. Je moet een veel langere as monteren, daar gaat je kettinglijn en Q-factor.
Rotor maakt de 3D+, die heeft een 30 mm as net als andere BB30 cranks. De as is echter net zo lang als bij bijv een HT2 crankstel, daarom past dat ding ook in een BSA en BB86 bracket (al is het met vrij kleine lagers). Door de constructie maakt deze Rotor crank niet optimaal gebruik van de BB30 standaard, de spider moet nu namelijk weer krom zijn om een fatsoenlijke kettinglijn te krijgen.
Ander frame uitzoeken of een andere crank monteren.
Rotor maakt de 3D+, die heeft een 30 mm as net als andere BB30 cranks. De as is echter net zo lang als bij bijv een HT2 crankstel, daarom past dat ding ook in een BSA en BB86 bracket (al is het met vrij kleine lagers). Door de constructie maakt deze Rotor crank niet optimaal gebruik van de BB30 standaard, de spider moet nu namelijk weer krom zijn om een fatsoenlijke kettinglijn te krijgen.
Ander frame uitzoeken of een andere crank monteren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Je hebt gelijk, wat ben ik blij dat ik nog een fiets heb met een vierkante as. Waarom is dat allemaal niet hetzelfde gebleven .klimmer schreef:Het is niet verboden om dingen te maken waar behoefte aan is, ook jouw behoefte. Ik heb alleen aandacht gevraagd voor de mechanische eigenschappen van kleine kogeltjes in een construktie waar grote krachten (koppel dus) op worden uitgeoefend. In de oude BSA assen (de as slechts 16mm ø) zaten 1/4" kogels, 6,35 mm, ruim twee keer zo groot. En waarom was dat, denk je?
Andere crank dus wss Ultegra (budfet technisch) beste oplossing.amclassic-fan schreef:Het verschil in diameter tussen BB30 en BB86 is slechts 1 mm, dat verschil is niet onoverkomelijk. Het probleem is alleen de breedte van de BB86. Je moet een veel langere as monteren, daar gaat je kettinglijn en Q-factor.
Rotor maakt de 3D+, die heeft een 30 mm as net als andere BB30 cranks. De as is echter net zo lang als bij bijv een HT2 crankstel, daarom past dat ding ook in een BSA en BB86 bracket (al is het met vrij kleine lagers). Door de constructie maakt deze Rotor crank niet optimaal gebruik van de BB30 standaard, de spider moet nu namelijk weer krom zijn om een fatsoenlijke kettinglijn te krijgen.
Ander frame uitzoeken of een andere crank monteren.
What makes the boat go faster?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40216
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik zie het lichte sarcasme in je opmerking, maar ikvind toch dat er een grote kern van waarheid in zit. Hoe eenvoudig was het met BSA en ITA? En voor 99% van de fietsers voldoende stijf. Nu is het een rommeltje en gaan fabrikanten allemaal zelf iets bedenken. Waarom niet allemaal de BB30 overgenomen? Dit is echt heel lastig nu.liviolivius schreef:
Je hebt gelijk, wat ben ik blij dat ik nog een fiets heb met een vierkante as. Waarom is dat allemaal niet hetzelfde gebleven .
.
Less is bore
inderdaad, al het andere is en blijft geimproviseerliviolivius schreef:Je hebt gelijk, wat ben ik blij dat ik nog een fiets heb met een vierkante as. Waarom is dat allemaal niet hetzelfde gebleven .klimmer schreef:Het is niet verboden om dingen te maken waar behoefte aan is, ook jouw behoefte. Ik heb alleen aandacht gevraagd voor de mechanische eigenschappen van kleine kogeltjes in een construktie waar grote krachten (koppel dus) op worden uitgeoefend. In de oude BSA assen (de as slechts 16mm ø) zaten 1/4" kogels, 6,35 mm, ruim twee keer zo groot. En waarom was dat, denk je?
Andere crank dus wss Ultegra (budfet technisch) beste oplossing.amclassic-fan schreef:Het verschil in diameter tussen BB30 en BB86 is slechts 1 mm, dat verschil is niet onoverkomelijk. Het probleem is alleen de breedte van de BB86. Je moet een veel langere as monteren, daar gaat je kettinglijn en Q-factor.
Rotor maakt de 3D+, die heeft een 30 mm as net als andere BB30 cranks. De as is echter net zo lang als bij bijv een HT2 crankstel, daarom past dat ding ook in een BSA en BB86 bracket (al is het met vrij kleine lagers). Door de constructie maakt deze Rotor crank niet optimaal gebruik van de BB30 standaard, de spider moet nu namelijk weer krom zijn om een fatsoenlijke kettinglijn te krijgen.
Ander frame uitzoeken of een andere crank monteren.
wat voor komponenten komen er nog op ?