Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Schoenplaatjes

rodger
Forum-lid

rodger 09 dec 2012 16:59

Is het waar dat er een trend is om de schoenplaatjes meer naar achter te plaatsen?Sommigen zeggen meer naar "voor" anderen meer "naar" achter.Wat zijn jullie bevindingen?

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 09 dec 2012 20:29

Laatst nieuwe plaatjes laten plaatsen door de FM waar ik de schoenen gekocht had, waarbij het midden van het plaatje direct bij de bal van de voet geplaatst is dus ter hoogte van de cranck op de fiets. Na een stukje rijden de plaatjes als de wiede weerga weer naar achter geplaatst. Vond die druk voor op mijn voorvoet niks. Maar volgens mij is de juiste positie erg persoonsbepaald.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 dec 2012 20:31

De 'standaard' richtlijn is dat de plaatjes iets achter de bal vd voet staan.
Less is bore

sinbad
Forum-lid

sinbad 09 dec 2012 20:33

Hallo rodger,
Als je geen lichamelijke klachten of blessures hebt is er volgens mij maar 1 advies : niets veranderen.
Ik heb ook al gemerkt dat er geadviseerd wordt om plaatjes meer naar achteren te zetten (richting hiel), meestal gepaard met het verlagen van de zadelhoogte.
Voor je het weet is je volledige fietspositie gewijzigd. Voelt dit beter aan : geen probleem.
Meet in ieder geval goed je uitgangspositie op, zo kun je steeds terugkeren.
E.e.a. hangt ook af van het niveau waarop je wil fietsen.
Mijn eigen ervaring is dat telkens ik nieuwe schoenen koop het steeds een ellende is om de schoenplaatjes "juist" te krijgen.

rodger
Forum-lid

rodger 10 dec 2012 08:23

Bedankt voor de toelichtingen.Het probleem is,dat men rechtervoet 0,5 cm korter is en daardoor teveel met de tenen duw en men voet geen stabiliteit heeft op de pedaal.Plaatje meer achter zou dit misschien kunnen verhelpen maar dan komt het plaatje van men linkervoet merkelijk achter de bal van de voet.

jsparie
Forum-lid

jsparie 11 dec 2012 00:30

daniel1975 schreef:De 'standaard' richtlijn is dat de plaatjes iets achter de bal vd voet staan.
hierdoor komt de bal van de voet iets voor de as.

Is dat op bepaald biomechanisch onderzoek gebaseerd? Ik vind het persoonlijk juist prettiger als de bal van mijn voet iets achter de as zit.

En voor Rodger; waarom zouden de plaatjes op een gelijke plaats moeten zitten als je lichaam niet symmetrisch is? Ik zou de positie van de plaatjes juist gebruiken om dit (enigszins) te compenseren.

Karl66
Forum-lid

Karl66 11 dec 2012 09:47

Maar dat zijn dan weer van die dingen, die je typisch niet zelf wilt doen. Het risico is dat je dan uiteindelijk nog veel slechter en schever op je fiets zit. Dat zou ik trouwens ook niet aan de locale FM overlaten, maar dan zou ik echt op zoek gaan naar iemand met verstand van zaken.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2012 11:14

En die mensen met 'verstand van zaken' zijn het ook allemaal niet met elkaar eens en 'klooien' maar wat aan volgens die theorie die ze er zelf op na houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 dec 2012 12:38

Klopt.
Maar het is natuurlijk wel zo dat bij een plaatsing van de plaatjes VOOR de bal vd voet er wel een fors grotere belasting komt op de achillespees en kuiten. Niet iedereen kan daar tegen.
Less is bore

Karl66
Forum-lid

Karl66 11 dec 2012 15:18

amclassic-fan schreef:En die mensen met 'verstand van zaken' zijn het ook allemaal niet met elkaar eens en 'klooien' maar wat aan volgens die theorie die ze er zelf op na houden.
Maar als je niet goed gaat compenseren, dan kom je alleen maar van de regen in de drup. Zelf wat met je schoenplaatjes gaan experimenteren om je scheefheid te compenseren lijkt me niet zo'n strak plan.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

jsparie
Forum-lid

jsparie 13 dec 2012 19:14

En wat denk je dat een expert gaat doen ? Ook gewoon proberen het verschil in voet of beenlengte op te vangen met het iets verder naar voren of achteren plaatsen van een van de plaatjes of het plaatsen van een opvulplaatje tussen het plaatje en de schoen.

Je moet natuurlijk wel een beetje weten wat je aan het doen bent. Maar zoals al uit een test in fiets bleek was het verschil in geadviseerde zadelhoogte tussen een groot aantal experts al zo'n 3 cm. Dan hebben we het nog maar over de basis van een juiste afstelling. Wat is dan waar ? Het zal zich toch allemaal in de praktijk moeten bewijzen.

rodger
Forum-lid

rodger 13 dec 2012 20:17

Op een franse site een heel interessant artikel gevonden.Die geven referentie voor zadelhoogte de volgende formule en deze heb ik dan ook eens toegepast.Wonder bij wonder dit gaf mij een heel goed gevoel.Het gevolg was dat ik b 2cm te hoog zat en daardoor teveel met men tenen moest duwen.Hier de formule.

Binnenbeenlengte-cranklengte+voetlengte/5=zadelhoogte van midden trapas tot laagste punt zadel.

Voor mij betekent dit 81 cm-17 cm +5.5=69.5

Als ik dit vergelijk met 81x0.885=71.68 dan zat ik 2 cm te hoog

Plaats reactie