tacx en alpe d huez
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 02 jul 2012 22:19
ik ben ingeloot om 6 x de alpe dhuez te beklimmen voor het kwf. zit inmiddels flink in de training. ik heb een vraag.
ik heb een taxc booster. deze heeft een weerstand tot 1050 watt. op de website staat een tabel waarbij het wattage wordt genoemd in relatie tot de versnelling waarin ik de taxc zet.
maar........... hoeveel watt moet ik de trainer zetten als ik gemiddeld 8% wil klimmen??
ik heb een taxc booster. deze heeft een weerstand tot 1050 watt. op de website staat een tabel waarbij het wattage wordt genoemd in relatie tot de versnelling waarin ik de taxc zet.
maar........... hoeveel watt moet ik de trainer zetten als ik gemiddeld 8% wil klimmen??
Hoe zwaar ben je en hoe oud? Wat is je getraindheid? Heb je ooit al eens een berg beklommen? Iets meer info graag En de zoekfunctie in dit forum doet ook wonderen...
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Hangt van jouw gewicht en het gewicht van de fiets af.
De simpelste benadering is
P = m*g*v*helling, waarbij m de massa in kilo's is (fiets + berijder + accesoires), g de valversnelling (9.8 m/s^2), v je snelheid in m/s ( v(km/h)/3.6 ) en helling, de helling in decimalen (dus 8% = 0.08).
Dit geeft voor een totaal gewicht van 90 kg en een snelheid van 10km/h (2.78 m/s) een vermogen van 196W.
Betere modellen vind je op:
http://www.fietsica.be/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.analyticcycling.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De simpelste benadering is
P = m*g*v*helling, waarbij m de massa in kilo's is (fiets + berijder + accesoires), g de valversnelling (9.8 m/s^2), v je snelheid in m/s ( v(km/h)/3.6 ) en helling, de helling in decimalen (dus 8% = 0.08).
Dit geeft voor een totaal gewicht van 90 kg en een snelheid van 10km/h (2.78 m/s) een vermogen van 196W.
Betere modellen vind je op:
http://www.fietsica.be/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.analyticcycling.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 02 jul 2012 22:19
ik ben 85 kg. dit gaat nog flink naar beneden. ben geen fietser. doe het nu 4 mnd. ben na een blessure gaan fietsen. loop per jaar meerdere marathons. het fietsen gaat me prima af. kan moeilijk inschatten maar ben denk ik geen beginner. tochtje van 120 km gaat in ongeveer 35km/u. heb 1 x geklommen en ging helemaal stuk. merk nu met trainen, spinnen en taxcen dat het veel beter gaat als ik in mn ritme kom.
voldoende info?
voldoende info?
Ik zou op hartslag gaan rijden ipw wattage zie topic onder deze. http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=52269" onclick="window.open(this.href);return false;
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Op Strava variëren de berekende vermogens op Alpe d'huez bij gemiddeld 10km/u in de 85kg gewichtsklasse tussen de 197 en 238 watt. De variatie komt doordat de ene net op steile stukken wat sneller rijdt en de wellicht af en toe stil staat en de ander doorrijdt. Ik kan daaraan toevoegen dat bij een klim Strava over het algemeen het vermogen te laag inschat. Als ik met mijn Powertap bergop rij dan is het gemeten vermogen vaak rond de 10% hoger dan het vermogen dat Strava berekend. Op het vlakke is het eerder andersom, ik denk dat dit komt omdat Strava wat aannames doet omdat het niet weet of je in een groep of alleen rijdt.)cheizberd schreef:Hangt van jouw gewicht en het gewicht van de fiets af.
De simpelste benadering is
P = m*g*v*helling, waarbij m de massa in kilo's is (fiets + berijder + accesoires), g de valversnelling (9.8 m/s^2), v je snelheid in m/s ( v(km/h)/3.6 ) en helling, de helling in decimalen (dus 8% = 0.08).
Dit geeft voor een totaal gewicht van 90 kg en een snelheid van 10km/h (2.78 m/s) een vermogen van 196W.
Betere modellen vind je op:
http://www.fietsica.be/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.analyticcycling.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
In ieder geval denk ik dat je in de praktijk eerder rond de 225w of nog meer moet instellen.
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je (in ieder geval vanaf de 3e klim) per klim behoorlijk in vermogenscapaciteit omlaag gaat. (Ik ging tijdens la Marmotte van 290watt gemiddeld op de Glandon naar 176 watt op de Alp)
Laatst gewijzigd door ericpeters op 13 dec 2012 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39965
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Natuurtalentje......peterhoekie schreef:ik ben 85 kg. dit gaat nog flink naar beneden. ben geen fietser. doe het nu 4 mnd. ............ tochtje van 120 km gaat in ongeveer 35km/u.
Less is bore
120km met 35 in het uur in je eentje?daniel1975 schreef:Natuurtalentje......peterhoekie schreef:ik ben 85 kg. dit gaat nog flink naar beneden. ben geen fietser. doe het nu 4 mnd. ............ tochtje van 120 km gaat in ongeveer 35km/u.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Tijdrijden natuurtalentje dan
Eigen ontwerp fietskleding http://www.teamkledingbestellen.nl/inde ... =9&lang=NL
Mijn benadering geeft uiteraard het minimumvermogen wat nodig is, aangezien alleen de toename in potentiele energie (mgh) wordt gebruikt en alle vormen van wrijving worden genegeerd. Wat Strava doet met de berekende vermogens is mij niet helemaal duidelijk. Ik heb namelijk wel eens gehad dat het door Strava berekende vermogen lager uitkwam dan het mimimum gebaseerd op het verschil in hoogte over een bepaalde tijd.ericpeters schreef:
Op Strava variëren de berekende vermogens op Alpe d'huez bij gemiddeld 10km/u in de 85kg gewichtsklasse tussen de 197 en 238 watt. De variatie komt doordat de ene net op steile stukken wat sneller rijdt en de wellicht af en toe stil staat en de ander doorrijdt. Ik kan daaraan toevoegen dat bij een klim Strava over het algemeen het vermogen te laag inschat. Als ik met mijn Powertap bergop rij dan is het gemeten vermogen vaak rond de 10% hoger dan het vermogen dat Strava berekend. Op het vlakke is het eerder andersom, ik denk dat dit komt omdat Strava wat aannames doet omdat het niet weet of je in een groep of alleen rijdt.)
In ieder geval denk ik dat je in de praktijk eerder rond de 225w of nog meer moet instellen.
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je (in ieder geval vanaf de 3e klim) per klim behoorlijk in vermogenscapaciteit omlaag gaat. (Ik ging tijdens la Marmotte van 290watt gemiddeld op de Glandon naar 176 watt op de Alp)
Ff goed rekenen 85 kilo rijder en 12 kilo fiets + kleding + bidons etc.
Beklimming: 1170hm over 13.8 km
Op vlakke weg: 35km/u => 259Watt wat de Alpe overeen met 11,3 km/u gemiddeld.
10km/u de Alpe op: 225 Watt
Beklimming: 1170hm over 13.8 km
Op vlakke weg: 35km/u => 259Watt wat de Alpe overeen met 11,3 km/u gemiddeld.
10km/u de Alpe op: 225 Watt
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
En in welke hartslagzone kom je dan uit ongeveer?mrcoffee schreef:Ff goed rekenen 85 kilo rijder en 12 kilo fiets + kleding + bidons etc.
Beklimming: 1170hm over 13.8 km
Op vlakke weg: 35km/u => 259Watt wat de Alpe overeen met 11,3 km/u gemiddeld.
10km/u de Alpe op: 225 Watt
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.