Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Terugblik 2012, doelen 2013

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 15 dec 2012 20:41

Ha,

Een jaar geleden opende ik dit topic: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... gblik+2011" onclick="window.open(this.href);return false;

en schreef ik dit:

Ha allen,

Kon zo snel niet een al geopend topic hierover terugvinden... 2011 bijna achter de rug voor mij tijd om de 'wielren' balans op te maken en de doelen voor het volgende jaar te formuleren. Ben zelf na een periode van 8 maanden nauwelijks fietsen (immigratie, vader geworden, nieuwe baan, verbouwing en verhuizing) weer op niveau teruggekomen in de maanden mei-sept. Weer zoveel plezier ervaren, pr Alp d'Huez gereden, dat ik voor 2012 maar eens hoog wilde gaan inzetten: wedstrijdlicentie aangevraagd, ingeschreven voor een aantal cyclo's, al aan het trainen geslagen mbv vermogen, met als hoofddoel 'top' klassering bij de Marmotte (top 100?). Zo, het staat zwart op wit. Wie volgt?

Greetz

Nu tijd om de balans op te maken. Voor mij was 2012 een jaar waarin ik een aantal wielren doelen ruimschoots gehaald heb, maar helaas ook diepe dalen heb gekend. Na een vlekkeloze voorbereiding (met oa de Ronde v. Vlaanderen) kon ik met de Klim Classic in mei voor het eerst eens kijken of alle harde arbeid wat uitgehaald had en tot mijn verbazing reed ik daar naar een 2e plaats in het king of the mountain klassement. Dat gaf nog meer motivatie en kon nog meer trainingsarbeid gaan verstouwen, en reed in juni naar een mooie 10e plaats in de 3 Ballons en 9e in de Eddy Merckx. Een top 100 plaats voor de Marmotte leek dus wel reëel, helaas liep ik 3 weken voor de Marmotte tegen een slijmbeurs ontsteking in mijn knie aan. Rust genomen en later naar Frankrijk vertrokken, maar het leek erop dat de knie het wel zou houden. De Marmotte leek een prachtige dag te worden en ik kon me met gemak voorin handhaven, kwam als 8e boven op de Glandon. Daar ging het gruwelijk mis toen ik in de afdaling een bocht miste en een stuk afstak. Resultaat: 5 gebroken ribben, gekneusde lever en milt. Het gekke was dat de adrenaline nog zo door mijn lichaam gierde dat ik mijn zadel recht sloeg, mijn wielen wisselde (lightweight voorwiel doormidden, auw...) en door wilde rijden. Toen kwam ik erachter dat mijn frame ook doormidden was gebroken en het dus echt ophield. De adrenaline trok weg en maakte plaats voor een nogal nare pijn en ik realiseerde me toen ook pas dat het heel anders had kunnen aflopen. Maar na 4 weken redelijke ellende kon ik weer wat fietsen, maar had besloten dat het seizoen er wel opzat. De kick van de cyclo's was zo groot dat ik besloot geen andere wedstrijden te rijden (paradoxaal genoeg omdat ik bang was te crashen in een of ander criterium en daarmee geblesseerd kon raken en dus niet meer mijn hoofddoelen zou kunnen fietsen). Met de hoogte en dieptepunten in mijn privé leven zal ik jullie niet vermoeien, maar hierbij opgeteld al met al een bewogen jaar.

Dat brengt me naar de doelen voor 2013: een tijdje getwijfeld of ik wel weer een jaar als een monnik wilde leven, maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus ben ik maar weer met de voorbereidingen voor een nieuw cyclo seizoen begonnen. Helaas nu al niet zo vlekkeloos als rond deze periode vorig jaar aangezien de knie nu al weer last aan het geven is. Een peesontsteking zorgt ervoor dat ik nog geen duurtrainingen kan doen. Ik hoop dat dit snel herstelt want ik weet van vorig jaar dat de komende 3 maanden essentieel zijn voor de zomermaanden in 2013. Afwachten dus. Maar als die knie snel herstelt zou ik voor 2013 blij zijn met de resultaten van vorig seizoen, echter moet je altijd wat hoger inzetten dus doel: podium (bij een cyclo), top 20 Marmotte!

Wie volgt...

Greetz

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 15 dec 2012 22:59

Nou, je hebt inderdaad wel wat meegemaakt op "hobbygebied". :o

Bij mij is het allemaal wat rustiger verlopen. Ik ben me de laatste jaren aan het richten op het rijden van tijdritten. Juist om de reden die jij aangaf om geen criteriums te rijden, ben ik daarmee begonnen. Ik fiets inmiddels al 27 jaar op een racefiets (van mijn 17e tot nu), en maak nog steeds progressie (Reden: Lol in de sport en fanatiek). Daarom wilde ik mezelf wel eens testen in een relatief veilige tak van de wielersport.
Dat is dit jaar buitengewoon goed bevallen. Samen met een clubgenoot van mij heb ik zelfs een heuse kledingsponsor, ERGOCARE! ERGOCARE ERGOCARE, en rijd ik regelmatig tijdritten. Vooral in het Duitse Kerken is een voor mij aantrekkelijke reeks wedstrijden georganiseerd.
Mijn sportieve hoogtepunt maakte ik daar op een individuele tijdrit mee. Op 20 juni reed ik daar over een tijdrit van 33km een gemiddelde van 43,2 km/h. Daar was ik erg blij mee. Het leek die dag wel of ik niet kapot kon. Echt zo'n dag waar je als veertigplusser af en toe nog door verrast wordt.
Een paar maanden later reed ik met mijn tijdritmaat een koppeltijdrit. Voor het eerst met een beker naar huis, en een gemiddelde van bijna 44 km/h.

Al met al heb ik mijn doelen voor 2012 ruimschoots bereikt. Maar wat eigenlijk veel belangrijker is, ik heb het hele jaar door gewoon enorm kunnen genieten van een sport waar ik dag na dag nog steeds heel blij van word, en waar ik heel veel energie in kwijt kan (Is voor mij wel belangrijk. Ik was vroeger zo'n jongetje dat in de klas om het kwartier van zijn stoel viel)

kennya
Forum-lid

kennya 17 dec 2012 08:45

Mooi topic en dito verhalen (ook heftig dogestyl!).

Hier een stuk bescheidener, maar in m'n nog prille wielercarriere een aantal mijlpalen behaald dit jaar: eerst 200+ rit en het bedwingen van de eerste Alpen-cols. Een ander hoogtepunt was toch wel het fietsen op het prachtige Gran Canaria.

Volgend jaar een stuk ambitieuzer met een weekje Pyreneen of Alpen, 3 weken Toscane/Dolomieten en het hoogtepunt moet worden een enkeltje Basel - Maastricht op de racer.

hans905
Forum-lid

hans905 17 dec 2012 10:47

Iets bescheidener :)

M'n doelen waren: 4000 km (gehaald, zit nu over de 5000), tenminste 5 landen (gehaald: Nederland, Belgie, Canada, VS en Engeland), tenminste 1 toertocht (2 gedaan uiteindelijk, de 75 km klimtoertocht en de 90 km tocht van WV Breda) en een fietsvakantie (4 dagen van kust-naar-kust in Engeland). Allerbelangrijkste is toch wel veel plezier op de fiets en dat is ook gelukt.

Heb me nog niet echt vastgelegd voor volgend jaar. Die fietsvakantie (geheel verzorgd) is goed bevallen en ik ben nu een beetje aan het kijken voor de volgende. Mag wel iets langer/uitdagender. Toertocht was ook heel leuk, dus dat wil ik ook vaker doen. En verder... afstandsdoel kan ook wel wat omhoog denk ik ;)

timvis
Forum-lid

timvis 17 dec 2012 12:03

Mijn doelen voor 2012:
Dit jaar was mijn 1e jaar dat ik wedstrijden reed bij de Amateurs.
Dit betekende dat ik serieuzer zou moeten gaan trainen.
Het doel: zoveel mogelijk wedstrijden starten en uitrijden, en daarbij zoveel mogelijk lol hebben.

Resultaat:
Slecht aan het seizoen begonnen, werd langzaam beter, totdat ik in April op een auto klapte. (2 weken stilzitten)
Vervolgens weer herstellen en ik merkte dat ik duidelijk sterker werd. Begin Juli helaas weer een blessure: overbelaste knie. (4 weken stilzitten)
In Augustus weer begonnen met opbouwen. Tegen oktober voelde ik me weer sterk, dus besloot ik te gaan crossen om de winter door te komen.
Eind November nogmaals een blessure, ditmaal bij het crossen gevallen. AC luxatie (bandjes in schouder gescheurd)(3 weken rust).

Overall dus een jaar met veel blessureleed.
Helaas heb ik mede hierdoor ook geen wedstrijden uitgereden, maar tijdens de trainingskoersen merkte ik dat het wel goed zit.
Ook heb ik ontdekt dat het veldrijden mij wel ligt. Dit is een goede manier om de winter door te komen, maar een compleet wegseizoen en een compleet crosseizoen zullen niet te combineren zijn, dus moet ik hier keuzes in maken.

Mijn doelen voor 2013:

- Klassieker uitrijden bij de amateurs.
-

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 17 dec 2012 20:28

Nadat ik in 2011 mijn beste tijdrit heb gereden (29 kilometer met gemiddeld 37,3 km/pu ) had ik als doelstelling in 2012 de doelstelling om te kijken of ik een gemiddelde snelheid van zo'n 38 km/pu te halen. Dat is dit jaar gelukt. Op de kop af 38 km/pu bij de triathlon voor trio's. Daarnaast heb ik m'n vakantie op Gran Canaria ook als hoogtepunt ervaren. Voor het eerst klimmen, en uiteraard daarna het afdalen.

Dan kom ik meteen bij de doelen die ik heb gesteld voor 2013. Nogmaals een dag of 10 Gran Canaria. Kijken of ik komend wegseizoen de B-poule van m'n wielercluppie kan winnen, wat nog lastig genoeg gaat worden met de aanwas van jeugdige renners, en het steeds weer wat ouder worden van mezelf.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 18 dec 2012 11:39

Wat een leuk topic.

Mijn "fietscarrière" is nu 5 en eenhalve maand oud. Mijn doelen voor het nieuwe jaar zijn dus maar heel bescheiden. Wat wel goed gaat; ik kan redelijk lang (ettelijke uren) aan een stuk fietsen zonder fysieke ongemakken of random hongeraanvallen en dergelijke. Ik maak voor een klein vrouwtje op een oude fiets ook nog best snelheid (relatief). Plezier hebben van het fietsen.

Wat niet goed gaat; de rest.

Wat ik graag zou willen in 2013:
- geen stomzinnig getob meer met klikpedalen
- zonder angst in groepen mee kunnen rijden
- eens een normale bocht maken op snelheid
- misschien wel een nieuwe fiets...op mijn maat enzo, met 21ste eeuwse versnellingen (oi oi, bij de gedachte alleen al kan ik niet meer slapen:))
- aan een aantal leuke dingen meedoen waarvan ik heb bestaan heb ontdekt; zoals een retro rit, de Dam tot Dam fiets classic, mooie toertochten, eens hoog eindigen met een vossenjacht
- een keertje met de wind in je rug bloedhard over de Afsluitdijk stormen
- van de zomer kijken of het lukt om van mijn huis (Rotterdam) naar mijn ouders (Winschoten) te fietsen, of igg kijken hoever ik kom voordat ik kapot toch een trein moet nemen
- 5000-6000 km fietsen, aangezien ik nu al op 2400 zit moet dat denk ik echt wel lukken
- heel veel plezier beleven op die fiets, gaat ook wel goedkomen
- nog meer inspiratie opdoen voor mijn fietsverhaaltjes

Wat ik voorlopig nog maar even laat schieten als zijnde te hoog gegrepen:
- hossen over kasseien
- langs afgronden razen in het Buitenland
- afdalingen van hooggebergtes af met 80 km/u
- alles dat ook maar iets serieuzer is dan een vossenjacht
Veni. Vidi. Fietsie.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 18 dec 2012 11:55

2012;
doelen had ik niet echt maar ik wou in ieder geval een keer de Koppenberg en de Muur op.
Dat heb ik afgelopen zomervakantie dan ook gedaan.
Helaas was het die dag snikheet en is onderweg het lampje uitgegaan.
Ook zou ik voor het werk een paar dagen op Mallorca zijn en had daar als doelstelling om de Puig Major op te fietsen.
Helaas werd mijn huurfiets gepikt en is dat niet gebeurt.

2013;
Ik wil zeker weer een leuke rit doen in de Vlaanderen met daarin de Oude Kwaremont.
En ik wil nu zeker een keer een rondje IJsselmeer doen, groot of klein moet de vorm van de dag bepalen.
Voor de rest wil ik gewoon genieten van het fietsen.

kawouter
Forum-lid

kawouter 18 dec 2012 12:09

2012:
top 10 bij de amateurs rijden.

2013:
podium bij de amateurs rijden.

.jeroen.
Forum-lid

.jeroen. 18 dec 2012 12:34

2012:
- Mooie ritten maken
- 10.000km of meer rijden
- Topsnelheid op het vlak verbeteren.

Het mooie ritten maken is deels gelukt. De eerste helft van het jaar wel wat mooie rondjes gereden. Vanaf de zomervakantie aan het kwakkelen gegaan met m'n gezondheid, daardoor zijn een hoop plannen in het water gevallen. De 10.000km en de topsnelheid verbeteren heb ik dus helaas niet gehaald.

Voor 2013
- Conditie weer naar het oude niveau brengen.
- 10.000km of meer
- Top snelheid op het vlakke verbeteren

lunitic
Forum-lid

lunitic 18 dec 2012 18:36

2012

Na in 2011 net onder de 10.000km grens te zijn gebleven was het doel voor 2012 om dit wel te halen. Daarnaast wilde ik mezelf ook wat meer gaan meten in trainingswedstrijden. Afhankelijk van hoe dit zou gaan zou ik kijken of ik ook echte wedstrijden zou gaan rijden. Daarnaast wilde ik graag een fietstocht maken naar Frankrijk, een cyclo (3 ballons) en een aantal toertochten rijden.

Uiteindelijk is het allemaal iets anders gelopen maar zeker geen minder mooi jaar geworden. Begin januari heb ik nog wel meegedaan aan twee trainingswedstrijden maar toen had ik het al wel weer gezien. Ten eerste omdat het rijden in zulke grote groepen me heel erg tegenviel. Ik merkte dat ik gewoon niet ontspannen kon meefietsen. Wel kreeg ik de bevestiging dat ik het mee doen aan wedstrijden erg leuk vond en het tevens erg motiverend was voor de trainingen.

In april de toerversie (150km) van LBL gereden onder niet al te beste omstandigheden (koud, regen en hagel). Eind april een weekend in mijn eentje wezen fietsen rondom Valkenburg. Twee mooie lange ritten kunnen maken en de bevestiging gekregen dat ik die tocht naar Frankrijk er echt van moet gaan komen. In mei/juni mee gedaan aan 1 ploegentijdrit (rabo wk selecties), 1 individuele tijdrit (lek gereden) en een koppeltijdrit. Dit vond ik echt heel erg leuk om te doen. Ook voor het eerst een keer een gemiddelde van boven de 40km/h gehaald. Super!

Tijdens de zomervakantie in Frankrijk een paar mooie ritten mogen maken en voor het eest een paar keer samen gefietst met mijn vrouw. In September nog de Gerrie Kneteman Classic (150km) gereden en rondom het WK in Valkenburg een midweek wezen fietsen in de directe omgeving.

Eind September al wat begonnen met hardlopen. Dit om blessures te voorkomen en omdat ik het idée kreeg om samen met een vriend (hardloper) mee te gaan doen aan diverse Run-Bike-Run wedstrijden.
Inmiddels aan 2 Run-Bike-Run wedstrijden. Vrij zwaar maar wel erg goed bevallen.

Afgelopen weekend de 10.000km bereikt waardoor mijn hoofddoel in ieder geval behaald is. Van de fietsvakantie en de cyclo is het helaas niet meer gekomen.

2013

Het doel voor 2013 is meer gericht op de kwaliteit dan op de kwantiteit. Het voorjaar staat volledig in het teken van de fietsvakantie die dit jaar (eind April) dan echt moet gaan plaats vinden. Dus daar moet voor getraind worden en ook nog de nodige voorbereidingen voor gedaan worden. Wederom hou ik de cyclo (3 ballons) in mijn achterhoofd. Hopelijk gaat het passen in mijn agenda :)

Verder wil ik ook weer diverse tijdritten gaan rijden en eind van het jaar weer mee doen aan een aantal Run-Bike-Run wedstrijden.

Hopelijk blijf ik blessure vrij en gezond en kan ik eind volgend jaar in het nieuwe topic schrijven dat alle doelen behaald zijn.

Allemaal succes en veel fietsplezier in 2013!

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 18 dec 2012 20:15

Leuk onderwerp. Veel leuke dingen gedaan met en zonder fiets. Ik zal me hier beperken tot de hoogtepunten met fiets ;-)

2012
Gios opgehaald in Torino (Volpiano). De rechter doos is mijn frame, de linker doos zou een paar weken later door Ingmar/Bottecchia opgehaald worden.
Afbeelding

En afgebouwd:
Afbeelding

Heel veel ritjes in Belgie met een super groepje.
Afbeelding

De GIOS rit: FILMPJE!

Af en toe een ritje met Tom zelf.
Afbeelding

De zomeravondritjes zonder uitzondering met een appelpunt halverwege.
Afbeelding

Een ritje met 2 neven van Rotterdam via Kessel (L) naar Brüggen in Duitsland. 208km en een paar biergartens.
Afbeelding

Zomeravondritjes met mijn vrouw.
Afbeelding

Zaterdagochtendritjes waren er ook.
Afbeelding

L'Eroica oefenritjes in Italie met mijn vrouw.
Afbeelding

Ontbijt op fietsafstand, ook in Italie
Afbeelding

De beklimming van de muur van Sormano. Zwaar maar een prachtige BIG op het lijstje.
Afbeelding

Het WK bezocht.
Afbeelding

Weer deelgenomen aan de Eroica: FILMPJE!

Na 34 jaar op de racefiets begonnen met MTB-en..
Afbeelding

Superdag in Vlaanderen met zon, regen, lunch in cafe het Hemelryck en diner bij de open haard met het vaste fietsgroepje: FILMPJE

MTB-en met mijn oudste zoon. "Je wordt ouder papa" (maar nog net snel genoeg :D )
Afbeelding

Gestart met de opbouw van een 650B MTB. 27,5 inch dus.
Afbeelding

Deze:
Afbeelding

En het jaar is nog niet eens voorbij!

2013
De plannen voor volgend jaar?
Veel leuke voorbereidingsritjes zoals bv Gent-Wevelgem op Milaan-San Remo die voor 9 juni in de agenda staat en in oktober weer L'Eroica. De rest zie ik wel, het wordt vanzelf weer leuk!

Plaats reactie