Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay Zero Stainless uitproberen of toch maar niet?

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 23 dec 2012 18:34

Rij nu met carbon Dura Ace SPD-SL 7900 pedalen. Erg tevreden over, maar ben ook zeer benieuwd naar de Speedplay pedalen. Ik heb al ervaring met Time RXS, en er zelfs nog een set van liggen, maar ik voel een enorme nieuwsgierigheid om eens met speedplay pedalen te gaan rijden. Weet niet goed waarom eigenlijk want er zijn zeker naast voordelen ook nadelen. Kortom; doen of niet doen?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
avic
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 02 okt 2011 22:20

Gebruikersavatar avic 23 dec 2012 19:06

boswielrenner schreef:Rij nu met carbon Dura Ace SPD-SL 7900 pedalen. Erg tevreden over, maar ben ook zeer benieuwd naar de Speedplay pedalen. Ik heb al ervaring met Time RXS, en er zelfs nog een set van liggen, maar ik voel een enorme nieuwsgierigheid om eens met speedplay pedalen te gaan rijden. Weet niet goed waarom eigenlijk want er zijn zeker naast voordelen ook nadelen. Kortom; doen of niet doen?
Een nadeel; je kunt er niet op lopen. Wel met coffeeshop caps ;-) en daarmee verleng de levensduur van je pedalen. Ik rij 12 jaar op speedplays, x en zero stainless, op de fiets super.

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 23 dec 2012 19:44

Ik heb ze ook en vind ze geniaal lekker fietsen. Het loopt wat minder en je dure houten vloer gaat er van kapot. Even alle gekheid op een stokje. Er zitten twee "nadelen| aan speedplay pedalen:

- de pedalen zijn onderhouds gevoelig, niet smeren van de lagers vergriept je pedalen.
- de plaatjes zijn duurder dan SPD varianten en zijn niet vriendelijk voor de ondergrond waar je op loopt.

Deze nadelen wegen in mijn ogen niet op tegen de voordelen van:

- Ultieme mierenneuk stand v.w.b. de instelling van de bewegingsvrijheid van de schoenen.
- Uitermate makkelijk instappen, niet kijken maar gewoon je voet op het pedaal zetten en de boel klikt vast. Dus niet kijken/zoeken naar het pedaal en dan eerst proberen "in te haken". Althans zo ervaar IK het.
- Meer bodemspeling, dus je kunt harder en platter door de bocht, leuk als je veel criteriums rijd. Dat laatste doe ik dus niet.

Ik vind het geniale pedalen. Ik heb overigens ook de Zero Stainless uitvoering.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39630
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 dec 2012 20:56

Wat bedoel je met die ultieme miereneukstand?
Less is bore

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 23 dec 2012 21:26

Je kunt ze tot op de mm nauwkeurig afstellen vwb de bewegingsvrijheid.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 23 dec 2012 22:03

Mocht je het willen proberen, voor minder dan de prijs van een nieuw setje Zero Stainless heb ik nog een set zgan Zero Ti ter overname.

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 24 dec 2012 06:49

Op die uitvoering zit overigens een "Maximum rider weight" misschien wel even handig om er bij te vermelden.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 dec 2012 08:43

Ik kan wel een iets ander lijstje op papier zetten:
- Lastig inklikken, zeker als ze nieuw zijn. Dat je aan 2 kanten in kunt klikken geeft nauwlijks voordeel, omdat je wel je voet goed moet houden tov het pedaal.
- Zijdelings kantelen van je voeten om het pedaal, dit begint na een paar maanden. Schijnt tegenwoordig te voorkomen/verminderen te zijn met een dun metalen plaatje.
- Het afstellen van het plaatje is nogal een gedoe met '3 punts bevestiging schoenen'. Om het plaatje op de juiste positie onder je voet te krijgen moet je steeds 7 bouten los draaien. Als 't eenmaal gedaan is dan heb je er natuurlijk geen omkijken meer naar.
- Er is totaal niet te lopen op de plaatjes, als het nat is dan is het echt gevaarlijk. Je loopt op een metalen plaat, terwijl je bij andere systemen op rubbere blokjes (of op plastic) loopt. Je loopt de kop van de bouten steeds verder kapot, tot je de boel eraf moet halen omdat je het anders niet meer los kunt krijgen. Wordt er altijd gezegd dat je ook niet moet lopen op fietsschoenen, maar ja ff naar een toilet, ergens voor inschrijven (koers of toertocht), enz. Uiteindelijk loop je er toch op, enige oplossing is altijd van die rubberen beschermingsgevallen om je plaatjes heen schuiven als je moet lopen, maar dan moet je die dus wel altijd mee slepen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 24 dec 2012 08:53

daarnaast gaf het mij het gevoel dat ik op ijsblokjes stond. Verder sluit ik me volledig bij AM fan aan.
Ook het smeren van de pedalen en contactoppervlakken geeft troep.

Maar goed, het lijkt alsof je verliefd aan het worden bent op die dingen. Dus kopen en zelf ervaren.
Anima Sana In Corpore Sano.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 24 dec 2012 09:22

Ik ben zeker wel geïntrigeerd door de Speedplay's, maar de opsomming van Amclassic is een bevestiging van de nadelen die ik zelf ook al heb gelezen of bedacht. Het voordeel is dat ze licht zijn er mooi zouden passen bij mijn fiets, maar dit weegt denk ik niet op tegen de nadelen. Kortom; ik denk er eens rustig over na. Ze staan zeker niet als eerste op mijn verlanglijstje :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 dec 2012 09:40

Boswielrenner, als het dan toch licht moet zijn probeer dan de Look Keo blade of de max 2 carbon. Ik heb beide op m'n fietsen en werken perfect. ;)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 24 dec 2012 10:50

amclassic-fan schreef:Ik kan wel een iets ander lijstje op papier zetten:
- Lastig inklikken, zeker als ze nieuw zijn. Dat je aan 2 kanten in kunt klikken geeft nauwlijks voordeel, omdat je wel je voet goed moet houden tov het pedaal.
- Zijdelings kantelen van je voeten om het pedaal, dit begint na een paar maanden. Schijnt tegenwoordig te voorkomen/verminderen te zijn met een dun metalen plaatje.
- Het afstellen van het plaatje is nogal een gedoe met '3 punts bevestiging schoenen'. Om het plaatje op de juiste positie onder je voet te krijgen moet je steeds 7 bouten los draaien. Als 't eenmaal gedaan is dan heb je er natuurlijk geen omkijken meer naar.
- Er is totaal niet te lopen op de plaatjes, als het nat is dan is het echt gevaarlijk. Je loopt op een metalen plaat, terwijl je bij andere systemen op rubbere blokjes (of op plastic) loopt. Je loopt de kop van de bouten steeds verder kapot, tot je de boel eraf moet halen omdat je het anders niet meer los kunt krijgen. Wordt er altijd gezegd dat je ook niet moet lopen op fietsschoenen, maar ja ff naar een toilet, ergens voor inschrijven (koers of toertocht), enz. Uiteindelijk loop je er toch op, enige oplossing is altijd van die rubberen beschermingsgevallen om je plaatjes heen schuiven als je moet lopen, maar dan moet je die dus wel altijd mee slepen.
Klopt inderdaad dat de ze zijdelings gaan kantelen na een tijdje. Ik kreeg hierdoor gelijk klachten aan de knie. Zie hier een mooi voorbeeld
http://www.epdoc.com/mvv/speedplay/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie