Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Maatvoering tt-fietsen

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 25 okt 2010 19:52

Hoi,

Is er een manier om de maat te bepalen zonder dure metingen?
(je bent hollander of niet....) :D

Bij bijvoorbeeld Canyon kan je bijna geen fouten maken. Er zijn maar een paar maten s m l xl en je kan eindeloos schuiven met je zadel door een handige zadelpen.

Maar bij Cervélo is dat weer anders. En moet je veel nauwkeuriger een framemaat kiezen.

Aangezien er weinig winkels zijn met tt-fietsen waar je even op kan zitten moet je haast wel een fiets kopen 'op papier.'
Dan net zo lief via internet.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 okt 2010 20:08

Als de fiets aan UCI regelementen moet voldoen komt het niet zo heel nauw voor de meeste renners. Je bent zo beperkt door de regels dat je met verschillende maten uiteindelijk weer op dezelfde positie uitkomt met enkel wat kleine verschillen (zoals de positie van de pads onder je armen).
Misschien dat je met een 56 nog net de boel afgesteld krijgt volgens de regels, maar groter gaat echt niet als je UCI/KNWU tijdritten er mee wilt rijden. Je moet dan wel met een iniminie stuurpen gaan rijden om binnen de 80 cm te blijven (alternatief is de extensions inschuiven, maar dan zitten de pads te dicht bij je pols en dat is niet comfortabel).
Net zo belangrijk als de geometrie van het frame is het stuur. Ik zou niet een carbon stuur uit 1 geheel kopen als je niet heel zeker bent van wat je nodig hebt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 25 okt 2010 21:22

Of bij de FM waar je de fiets / frame wilt gaan kopen een testrit afspreken met verschillende framehoogte.
Toen ik in de running was voor een P frame heb ik dat ook gedaan, FM wilde meewerken en ik heb nog steeds geen spijt.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

maranello
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 17:08

maranello 25 okt 2010 21:49

Vanaf de zijkant bezien moeten zowel je benen als je armen zoveel mogelijk in een hoek van 90 graden wijzen. Is dit het geval dan zit je in elk geval zo aerodynamisch mogelijk op je tt. Dit wil niet zeggen dat het ook comfortabel is, je moet het ook kunnen volhouden bij hoge belasting. Dat is moeilijker gedaan dan gezegd. Hoe langer de afstand hoe moeilijker je dit kunt vasthouden. Dit vereist specifieke training. Daarom mag je voor het iets comfortabeler fietsen (denk hier niet te licht over, kleine verschillen kunnen een wereld van verschil maken) enigszins afwijken van genoemde hoeken, maar niet teveel.

Kortom: gewoon verschillende maten tt-fietsen terplekke uitproberen en o.m. (laten) kijken naar de hoeken. Uiteraard moet je er wel een goed gevoel bij krijgen. Uit een brochure kun je m.i. geen maat kiezen, het wijkt te veel af van een racefiets. Zo heb ik bijv. een 63 cm racefiets met een 12 cm stuurpen, maar een 60 cm tt met een 6 cm stuurpen (met dank aan Chris Brands). Je zit dus snel veel korter op een tt.
"Het mooiste van individueel tijdrijden vind ik dat je altijd je EIGEN tempo kunt bepalen"

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 25 okt 2010 22:56

Ik ben nog geen FM tegengekomen die verschillende TT fietsen heeft staan.
Laat staan dat ie diverse maten heeft.

Het is overigens voor triathlons (t/m halve) dus mag best een beetje comfortabel blijven.
Op de gewone fiets zit ik ook niet heel diep.

Met de UCI heb ik dan niets te maken. 78º dus.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

maranello
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 17:08

maranello 25 okt 2010 23:24

Er zijn idd weinig echte tt-winkels, is dan ook een (groeiende) nichemarkt.

Wellicht kun je contact zoeken met Cyclespeed in Groningen of Drachten. Zij presenteren zich als tt- en triathlonspecialist in Nederland. Hebben zelfs een wereldkampioen tt-masters 2010 in hun team (Steven Sloof).

Anderszins maar eens naar een triathlonclub in je eigen omgerving (TVA, BTP etc.) om je van advies te laten voorzien. Daar heb je genoeg mensen met verschillende fietsen in verschillende maten en voldoende kennis/ervaring m.b.t. jouw wensen.
"Het mooiste van individueel tijdrijden vind ik dat je altijd je EIGEN tempo kunt bepalen"

spacekip
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 mei 2009 11:34

spacekip 22 nov 2010 13:47

Amclassic-fan schreef:Als de fiets aan UCI regelementen moet voldoen komt het niet zo heel nauw voor de meeste renners. Je bent zo beperkt door de regels dat je met verschillende maten uiteindelijk weer op dezelfde positie uitkomt met enkel wat kleine verschillen (zoals de positie van de pads onder je armen).
Misschien dat je met een 56 nog net de boel afgesteld krijgt volgens de regels, maar groter gaat echt niet als je UCI/KNWU tijdritten er mee wilt rijden. Je moet dan wel met een iniminie stuurpen gaan rijden om binnen de 80 cm te blijven (alternatief is de extensions inschuiven, maar dan zitten de pads te dicht bij je pols en dat is niet comfortabel).
Net zo belangrijk als de geometrie van het frame is het stuur. Ik zou niet een carbon stuur uit 1 geheel kopen als je niet heel zeker bent van wat je nodig hebt.



kan ik hieruit afleiden dat fietsen groter dan 56cm niet toegestaan zijn bij UCI/KNWU tijdritten?
ikzelf ben 1.98, en lijkt tijdrijden al een tijd zeer leuk om te doen. maar als ik dit dus wil gaan doen, moet ik zeer waarschijnlijk een 61cm tijdritfiets hebben, en mag ik dus niet officiele tijdritten rijden?
wat houdt die 80cm regel precies in?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 nov 2010 14:13

Je mag wel met een groter model kopen, maar je extensions steken dan maar kort voor 't stuur uit.

Met jouw lengte kost 't een stuk meer moeite om binnen de 80 cm (hart bracket tot voorkant van de extensions, horizontaal gemeten) te blijven. Het zal vast wel lukken, maar je kan dan niet met 't zadel op 5 cm achter 't bracket rijden. Het zadel zal dan wat verder naar achteren moeten, maar een echt nadeel is dat niet omdat je toch al lange benen hebt (voor iemand met korte benen is die 5 cm relatief gezien veel groter).
Als je naar verhouding lange benen hebt moet je het zadel wel hoog genoeg kunnen zetten, dat is bij veel tijdritframes nog al eens een probleem.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 22 nov 2010 14:27

simpele korte uitleg van de UCI regels:
http://www.cyclespeed.nl/shop_content.p ... UCI-regels
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

spacekip
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 mei 2009 11:34

spacekip 22 nov 2010 16:59

maar zodra je je zadel naar achter gaat zetten, mis je dan niet een groot punt van TT-fietsen?
natuurlijk is het stuur en de verlaagde positie het belangrijkste winst-element, maar speelt het ook niet een rol dat je iets meer naar voren zit (is dat eigenlijk wel zo), dan bij een normale racefiets?

't kan ook zijn dat ik onzin zit uit te kramen natuurlijk.. maar dat hoor ik ook graag.

voor de UCI/KNWU geldt dus blijkbaar die 80cm (eigenlijk 75) regel. hoe zit het in het buitenland? en triathlons? (met natuurlijk als ultiem goal de Iron Man, zij het de amateurgroep)
of zou ik deze vraag op triathlonspecifieke fora moeten stellen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 nov 2010 17:33

Bij Ironman mag je 't zadel en stuur op iedere positie zetten die jij maar wilt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie