Maatvoering tt-fietsen
Hoi,
Is er een manier om de maat te bepalen zonder dure metingen?
(je bent hollander of niet....)
Bij bijvoorbeeld Canyon kan je bijna geen fouten maken. Er zijn maar een paar maten s m l xl en je kan eindeloos schuiven met je zadel door een handige zadelpen.
Maar bij Cervélo is dat weer anders. En moet je veel nauwkeuriger een framemaat kiezen.
Aangezien er weinig winkels zijn met tt-fietsen waar je even op kan zitten moet je haast wel een fiets kopen 'op papier.'
Dan net zo lief via internet.
Is er een manier om de maat te bepalen zonder dure metingen?
(je bent hollander of niet....)
Bij bijvoorbeeld Canyon kan je bijna geen fouten maken. Er zijn maar een paar maten s m l xl en je kan eindeloos schuiven met je zadel door een handige zadelpen.
Maar bij Cervélo is dat weer anders. En moet je veel nauwkeuriger een framemaat kiezen.
Aangezien er weinig winkels zijn met tt-fietsen waar je even op kan zitten moet je haast wel een fiets kopen 'op papier.'
Dan net zo lief via internet.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als de fiets aan UCI regelementen moet voldoen komt het niet zo heel nauw voor de meeste renners. Je bent zo beperkt door de regels dat je met verschillende maten uiteindelijk weer op dezelfde positie uitkomt met enkel wat kleine verschillen (zoals de positie van de pads onder je armen).
Misschien dat je met een 56 nog net de boel afgesteld krijgt volgens de regels, maar groter gaat echt niet als je UCI/KNWU tijdritten er mee wilt rijden. Je moet dan wel met een iniminie stuurpen gaan rijden om binnen de 80 cm te blijven (alternatief is de extensions inschuiven, maar dan zitten de pads te dicht bij je pols en dat is niet comfortabel).
Net zo belangrijk als de geometrie van het frame is het stuur. Ik zou niet een carbon stuur uit 1 geheel kopen als je niet heel zeker bent van wat je nodig hebt.
Misschien dat je met een 56 nog net de boel afgesteld krijgt volgens de regels, maar groter gaat echt niet als je UCI/KNWU tijdritten er mee wilt rijden. Je moet dan wel met een iniminie stuurpen gaan rijden om binnen de 80 cm te blijven (alternatief is de extensions inschuiven, maar dan zitten de pads te dicht bij je pols en dat is niet comfortabel).
Net zo belangrijk als de geometrie van het frame is het stuur. Ik zou niet een carbon stuur uit 1 geheel kopen als je niet heel zeker bent van wat je nodig hebt.
Of bij de FM waar je de fiets / frame wilt gaan kopen een testrit afspreken met verschillende framehoogte.
Toen ik in de running was voor een P frame heb ik dat ook gedaan, FM wilde meewerken en ik heb nog steeds geen spijt.
Toen ik in de running was voor een P frame heb ik dat ook gedaan, FM wilde meewerken en ik heb nog steeds geen spijt.
Vanaf de zijkant bezien moeten zowel je benen als je armen zoveel mogelijk in een hoek van 90 graden wijzen. Is dit het geval dan zit je in elk geval zo aerodynamisch mogelijk op je tt. Dit wil niet zeggen dat het ook comfortabel is, je moet het ook kunnen volhouden bij hoge belasting. Dat is moeilijker gedaan dan gezegd. Hoe langer de afstand hoe moeilijker je dit kunt vasthouden. Dit vereist specifieke training. Daarom mag je voor het iets comfortabeler fietsen (denk hier niet te licht over, kleine verschillen kunnen een wereld van verschil maken) enigszins afwijken van genoemde hoeken, maar niet teveel.
Kortom: gewoon verschillende maten tt-fietsen terplekke uitproberen en o.m. (laten) kijken naar de hoeken. Uiteraard moet je er wel een goed gevoel bij krijgen. Uit een brochure kun je m.i. geen maat kiezen, het wijkt te veel af van een racefiets. Zo heb ik bijv. een 63 cm racefiets met een 12 cm stuurpen, maar een 60 cm tt met een 6 cm stuurpen (met dank aan Chris Brands). Je zit dus snel veel korter op een tt.
Kortom: gewoon verschillende maten tt-fietsen terplekke uitproberen en o.m. (laten) kijken naar de hoeken. Uiteraard moet je er wel een goed gevoel bij krijgen. Uit een brochure kun je m.i. geen maat kiezen, het wijkt te veel af van een racefiets. Zo heb ik bijv. een 63 cm racefiets met een 12 cm stuurpen, maar een 60 cm tt met een 6 cm stuurpen (met dank aan Chris Brands). Je zit dus snel veel korter op een tt.
"Het mooiste van individueel tijdrijden vind ik dat je altijd je EIGEN tempo kunt bepalen"
Ik ben nog geen FM tegengekomen die verschillende TT fietsen heeft staan.
Laat staan dat ie diverse maten heeft.
Het is overigens voor triathlons (t/m halve) dus mag best een beetje comfortabel blijven.
Op de gewone fiets zit ik ook niet heel diep.
Met de UCI heb ik dan niets te maken. 78º dus.
Laat staan dat ie diverse maten heeft.
Het is overigens voor triathlons (t/m halve) dus mag best een beetje comfortabel blijven.
Op de gewone fiets zit ik ook niet heel diep.
Met de UCI heb ik dan niets te maken. 78º dus.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander
Er zijn idd weinig echte tt-winkels, is dan ook een (groeiende) nichemarkt.
Wellicht kun je contact zoeken met Cyclespeed in Groningen of Drachten. Zij presenteren zich als tt- en triathlonspecialist in Nederland. Hebben zelfs een wereldkampioen tt-masters 2010 in hun team (Steven Sloof).
Anderszins maar eens naar een triathlonclub in je eigen omgerving (TVA, BTP etc.) om je van advies te laten voorzien. Daar heb je genoeg mensen met verschillende fietsen in verschillende maten en voldoende kennis/ervaring m.b.t. jouw wensen.
Wellicht kun je contact zoeken met Cyclespeed in Groningen of Drachten. Zij presenteren zich als tt- en triathlonspecialist in Nederland. Hebben zelfs een wereldkampioen tt-masters 2010 in hun team (Steven Sloof).
Anderszins maar eens naar een triathlonclub in je eigen omgerving (TVA, BTP etc.) om je van advies te laten voorzien. Daar heb je genoeg mensen met verschillende fietsen in verschillende maten en voldoende kennis/ervaring m.b.t. jouw wensen.
"Het mooiste van individueel tijdrijden vind ik dat je altijd je EIGEN tempo kunt bepalen"
Amclassic-fan schreef:Als de fiets aan UCI regelementen moet voldoen komt het niet zo heel nauw voor de meeste renners. Je bent zo beperkt door de regels dat je met verschillende maten uiteindelijk weer op dezelfde positie uitkomt met enkel wat kleine verschillen (zoals de positie van de pads onder je armen).
Misschien dat je met een 56 nog net de boel afgesteld krijgt volgens de regels, maar groter gaat echt niet als je UCI/KNWU tijdritten er mee wilt rijden. Je moet dan wel met een iniminie stuurpen gaan rijden om binnen de 80 cm te blijven (alternatief is de extensions inschuiven, maar dan zitten de pads te dicht bij je pols en dat is niet comfortabel).
Net zo belangrijk als de geometrie van het frame is het stuur. Ik zou niet een carbon stuur uit 1 geheel kopen als je niet heel zeker bent van wat je nodig hebt.
kan ik hieruit afleiden dat fietsen groter dan 56cm niet toegestaan zijn bij UCI/KNWU tijdritten?
ikzelf ben 1.98, en lijkt tijdrijden al een tijd zeer leuk om te doen. maar als ik dit dus wil gaan doen, moet ik zeer waarschijnlijk een 61cm tijdritfiets hebben, en mag ik dus niet officiele tijdritten rijden?
wat houdt die 80cm regel precies in?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je mag wel met een groter model kopen, maar je extensions steken dan maar kort voor 't stuur uit.
Met jouw lengte kost 't een stuk meer moeite om binnen de 80 cm (hart bracket tot voorkant van de extensions, horizontaal gemeten) te blijven. Het zal vast wel lukken, maar je kan dan niet met 't zadel op 5 cm achter 't bracket rijden. Het zadel zal dan wat verder naar achteren moeten, maar een echt nadeel is dat niet omdat je toch al lange benen hebt (voor iemand met korte benen is die 5 cm relatief gezien veel groter).
Als je naar verhouding lange benen hebt moet je het zadel wel hoog genoeg kunnen zetten, dat is bij veel tijdritframes nog al eens een probleem.
Met jouw lengte kost 't een stuk meer moeite om binnen de 80 cm (hart bracket tot voorkant van de extensions, horizontaal gemeten) te blijven. Het zal vast wel lukken, maar je kan dan niet met 't zadel op 5 cm achter 't bracket rijden. Het zadel zal dan wat verder naar achteren moeten, maar een echt nadeel is dat niet omdat je toch al lange benen hebt (voor iemand met korte benen is die 5 cm relatief gezien veel groter).
Als je naar verhouding lange benen hebt moet je het zadel wel hoog genoeg kunnen zetten, dat is bij veel tijdritframes nog al eens een probleem.
simpele korte uitleg van de UCI regels:
http://www.cyclespeed.nl/shop_content.p ... UCI-regels
http://www.cyclespeed.nl/shop_content.p ... UCI-regels
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
maar zodra je je zadel naar achter gaat zetten, mis je dan niet een groot punt van TT-fietsen?
natuurlijk is het stuur en de verlaagde positie het belangrijkste winst-element, maar speelt het ook niet een rol dat je iets meer naar voren zit (is dat eigenlijk wel zo), dan bij een normale racefiets?
't kan ook zijn dat ik onzin zit uit te kramen natuurlijk.. maar dat hoor ik ook graag.
voor de UCI/KNWU geldt dus blijkbaar die 80cm (eigenlijk 75) regel. hoe zit het in het buitenland? en triathlons? (met natuurlijk als ultiem goal de Iron Man, zij het de amateurgroep)
of zou ik deze vraag op triathlonspecifieke fora moeten stellen?
natuurlijk is het stuur en de verlaagde positie het belangrijkste winst-element, maar speelt het ook niet een rol dat je iets meer naar voren zit (is dat eigenlijk wel zo), dan bij een normale racefiets?
't kan ook zijn dat ik onzin zit uit te kramen natuurlijk.. maar dat hoor ik ook graag.
voor de UCI/KNWU geldt dus blijkbaar die 80cm (eigenlijk 75) regel. hoe zit het in het buitenland? en triathlons? (met natuurlijk als ultiem goal de Iron Man, zij het de amateurgroep)
of zou ik deze vraag op triathlonspecifieke fora moeten stellen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende