Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zspeed wielen

cervelocastelli
Forum-lid

cervelocastelli 29 dec 2012 13:03

Hallo,

voor mijn zwarte Specialized Roubaix S-works ben ik op zoek naar een mooi zwart wiel, velghoogte zo rond de 40mm, met een zwarte remrand.
Nu heb ik de volgende wielset gevonden:

Merk: Zspeed
Type: Typhus, een full aluminium clincher, velghoogte 43 mm met een zwarte velgrand, prijs € 450,00

NABEN//HUBS: REAR//818SL//130 mm//215g FRONT//818SL//100 mm//65g
SPEICHEN//SPOKES: REAR//24 x SAPIM CX-SPRINT FRONT//20 x SAPIM CX-SPRINT//RADIAL
NIPPEL//NIPPLES: ALU 14g POLAYX BLK
GEWICHT//WEIGHT: REAR//939 g FRONT//790 g

http://www.actionsports.be/index.php/nl ... -7/zpeednl" onclick="window.open(this.href);return false;

Zegt iemand dit merk iets, is het byv vergelijkbaar met een kwalitatieve wielset als van de bekende merken als Mavic, Edco, Shimano etc?

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 29 dec 2012 13:10

De foto die je laat zien zijn wielen van 60mm hoog. De wielen die je bedoelt heten Veltec Speed AL en kosten rond de 300€. De remrand wordt langzaam maar zeker zilver (of snel als je in de regen rijdt).

cervelocastelli
Forum-lid

cervelocastelli 29 dec 2012 13:35

In de catalogus, er is een linkje te vinden op de site, staan de wielen met een velghoogte van 43 mm.
Begreep dat deze velgranden met een speciale coating waren behandeld zodat die zwarte velgrand behouden bleef

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 29 dec 2012 13:44

Is niet zo, velgen zijn gewoon geanodiseerd en dat slijt eraf. Zspeed is blijkbaar een andere merknaam van Veltec. Typhus is het oude model, heet nu dus Speed AL. Een hele verbetering :)

Afbeelding

Na een tijdje zien de remranden er dus gewoon weer zo uit:

Afbeelding

Voor 2013 zijn de wielen minder stijf maar wel aerodynamischer geworden, een logisch gevolg van het gebruik van 4 spaken minder per wiel. Misschien is er nog iets aan de naafgeometrie veranderd om dit te compenseren maar dat weet ik niet.
Het enige wat wel zwart/grijs blijft zijn fullcarbon velgen en ceramische remranden (bijv. Edco), maar dan praat je over een andere prijsklasse.

cervelocastelli
Forum-lid

cervelocastelli 29 dec 2012 14:20

Dank voor de reactie,

kwam inderdaad ook wielen tegen van Edco (Albula) en Campagnolo (Bora One dark label) maar die zitten qua prijs weer een heel stuk hoger (+/- € 1300)
Kan de wielen niet met elkaar vergelijken omdat de Zspeed een aluminium wiel is en de beide anderen carbonwielen.
Zouden ze qua kwaliteit voor elkaar onderdoen, de 3 wielen?
Puur voor de looks zou ik dan gaan voor de carbonwielen waarbij de zwarte velgrand behouden blijft.

buddo
Forum-lid

buddo 31 dec 2012 18:24

cervelocastelli schreef:Dank voor de reactie,

kwam inderdaad ook wielen tegen van Edco (Albula) en Campagnolo (Bora One dark label) maar die zitten qua prijs weer een heel stuk hoger (+/- € 1300)
Kan de wielen niet met elkaar vergelijken omdat de Zspeed een aluminium wiel is en de beide anderen carbonwielen.
Zouden ze qua kwaliteit voor elkaar onderdoen, de 3 wielen?
Puur voor de looks zou ik dan gaan voor de carbonwielen waarbij de zwarte velgrand behouden blijft.
De Edco en Campagnolo wielen moet je niet vergelijken met deze Veltec/Zspeed wielen, ander wiel, andere specificaties, andere prijsklasse. Enige overeenkomst dat het hoge wielen zijn. Verder beetje vreemde vergelijking.

Als looks het belangrijkste zijn en je zwarte remrand wil, dan kan je toch voor veel meer full carbon clinchers gaan? Er zijn al merkloze setjes vanaf zo'n 500 euro denk ik, vaak zelfs zonder de stikkers en dus perfect voor jouw doel.
Dan moet je echter wel het nadeel van full carbon voor lief nemen m.b.t. stopkracht, maar daar is in andere topics al genoeg over geschreven.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 jan 2013 12:41

Als je Alu Zspeed wielen gaat vergelijken met Campagnolo Bora's dan vergelijk je appelen met peren.

Als je wil dat de remrand zwart blijft moet je voor full-carbon kiezen.
Als je voor de prijs gaat moet je alu wielen nemen.
Carbon wielen met een alu remrand zou een alternatief kunnen zijn.

Maar zoals buddo ook al opmerkte, daar staat het forum vol van.

Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

martijn78
Forum-lid

martijn78 10 mei 2013 00:07

Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

martijn78
Forum-lid

martijn78 10 mei 2013 13:49

De naven van deze wielen lijken mij prima in orde, industrielagers, niet al te veel onderhoud als ik het goed heb en geen gepiel met afstellen. valt me trouwens op dat dezelfde naven ook in de duurdere modellen van Zpeed zitten.
spaken zijn Sapim CX-Sprint, goed leverbaar als er toch onverhoopt eentje kapot gaat,
het spaak patroon moet niet lastig zijn voor een fm om er een nieuwe spaak in te zetten toch??
zijn hand gespaakt, gewicht is opzich oke.

if zit ik er erg ver naast?
stond eerst op het punt om de Trimax Vison t42 te bestellen, maar is helaas niet meer leverbaar bij Salden. dit lijkt me een mooi alternatief.

tallguy
Forum-lid

tallguy 15 mei 2013 10:04

Wat voor binnenband en ventiellengte is verstandig bij deze wielen?

Wielen zijn in voorraad bij Salden en heb ze direct maar besteld. :D
Tips voor binnenbandjes zijn welkom.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 15 mei 2013 15:53

tallguy schreef:Wat voor binnenband en ventiellengte is verstandig bij deze wielen?

Wielen zijn in voorraad bij Salden en heb ze direct maar besteld. :D
Tips voor binnenbandjes zijn welkom.
Michelins met 52mm ventiel.

Gebruik ik ook bij mijn 3T Accelero wielen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

martijn78
Forum-lid

martijn78 15 mei 2013 18:59

tallguy schreef:Wielen zijn in voorraad bij Salden en heb ze direct maar besteld.
tja dat dacht ik ook, vandaag toch helaas een mailtje ontvangen van Salden dat ze pas in Juni weer leverbaar zijn.
had ze maandag besteld,

Plaats reactie