Schoonmaken racefiets
Misschien niet de goede plaats, maar toch even een vraagje.
Et wat voor borste maken julie je racefiets na zo'n nat ritje weer schoon .
Ik gebruik nu de borstel van m'n auto, alleen is die een beetje groot en kom ik niet overal tussen.
Op diversen website's zie ik wel borstel setjes , maar of dat wat is............
En een andere vraag.
Is er ook iets te koop om de racefiets op te zetten dat ook het voorwiel los van de grond staat.
Ik bedoel geen werkstandaard.
Alvast dak voor de reacties.
Et wat voor borste maken julie je racefiets na zo'n nat ritje weer schoon .
Ik gebruik nu de borstel van m'n auto, alleen is die een beetje groot en kom ik niet overal tussen.
Op diversen website's zie ik wel borstel setjes , maar of dat wat is............
En een andere vraag.
Is er ook iets te koop om de racefiets op te zetten dat ook het voorwiel los van de grond staat.
Ik bedoel geen werkstandaard.
Alvast dak voor de reacties.
Merida Scultura Endurance 4000
-
- Forum-lid
Ik heb een borstelsetje van de Decathlon, werkt wel goed, maar gewoon een sponsje en wat water, is veele malen beter.
Een staander waarbij het voorwiel van de grond komt, zijn volgens mij alleen maar montagestandaards. Zoals Tacx Spider, etc.
Je hebt wel staanders, waarbij het achterwiel van de grond is. Maar deze zijn eigenlijk gemaakt om de fiets op te bergen, en zijn niet ideaal om de fiets te kuisen.
Ik kuis mijn fiets meestal zo: een emmer warm water met afwasproduct in, een sponsje, borsteltjes (voor tussen de ketting, cassette, onder de zadel,...), een tuinslang, benzine om de ketting te kuisen.
Dan kuis ik altijd eerst de ketting en tandwielen, derries,.. met de benzine, (zeer goede ontvetter! beter dan Morgan Blue, etc.) en dan spuit ik er al eens met de tuinslang over, zodat de benzine al wat uit de ketting loopt.
Dan hang ik de fiets gewoon aan de wasdraad. en dan kuis ik hem volledig met warm water, in de zomer met koud, maar met dit weer echt niet te doen
Dan nog even de wielen er uit doen om die goed te wassen, en dan alles weer in elkaar steken, afspoelen met de tuinslang, en dan spuit ik er altijd gauw met de compressor over, zodat er geen water meer aanhangt, en er geen water meer tussen de ketting en derraileurs zit.
Daarna nog snel de ketting droogmaken met een droge doek, nog snel met een proper droog doekje over de kader, en de fiets is klaar.
De ketting kan je meteen smeren (beter, want dan trekt de olie beter in de ketting) of je smeert ze voor je vertrekt op je volgende rit (olie heeft weinig tijd om in te trekken)
En best ook altijd wat WD-40 of iets dergelijks van kruipolie op de scharnierpunten van je derraileurs, schakelt beter, en de derraileur blijft in betere conditie.
Zo, ik denk dat ik alles heb gehad wat ik zo doe op een korte poetsbeurt
je kan natuurlijk ook gewoon even de tuinslang er tegen zetten en klaar, maar dit is vele malen beter, de fiets zal langer meegaan, en ziet er beter uit.
Zo'n poetsbeurt hoeft ook niet lang te duren, op 30-40 minuten is dat wel klaar.
Als je een echte winterfiets hebt, kan je hem ook een dagje laten staan (ketting wel altijd droog maken, tegen roest) en daarna het zand er af borstelen.
Maar dan is hij natuurlijk niet echt proper.
Succes met de tips
Een staander waarbij het voorwiel van de grond komt, zijn volgens mij alleen maar montagestandaards. Zoals Tacx Spider, etc.
Je hebt wel staanders, waarbij het achterwiel van de grond is. Maar deze zijn eigenlijk gemaakt om de fiets op te bergen, en zijn niet ideaal om de fiets te kuisen.
Ik kuis mijn fiets meestal zo: een emmer warm water met afwasproduct in, een sponsje, borsteltjes (voor tussen de ketting, cassette, onder de zadel,...), een tuinslang, benzine om de ketting te kuisen.
Dan kuis ik altijd eerst de ketting en tandwielen, derries,.. met de benzine, (zeer goede ontvetter! beter dan Morgan Blue, etc.) en dan spuit ik er al eens met de tuinslang over, zodat de benzine al wat uit de ketting loopt.
Dan hang ik de fiets gewoon aan de wasdraad. en dan kuis ik hem volledig met warm water, in de zomer met koud, maar met dit weer echt niet te doen
Dan nog even de wielen er uit doen om die goed te wassen, en dan alles weer in elkaar steken, afspoelen met de tuinslang, en dan spuit ik er altijd gauw met de compressor over, zodat er geen water meer aanhangt, en er geen water meer tussen de ketting en derraileurs zit.
Daarna nog snel de ketting droogmaken met een droge doek, nog snel met een proper droog doekje over de kader, en de fiets is klaar.
De ketting kan je meteen smeren (beter, want dan trekt de olie beter in de ketting) of je smeert ze voor je vertrekt op je volgende rit (olie heeft weinig tijd om in te trekken)
En best ook altijd wat WD-40 of iets dergelijks van kruipolie op de scharnierpunten van je derraileurs, schakelt beter, en de derraileur blijft in betere conditie.
Zo, ik denk dat ik alles heb gehad wat ik zo doe op een korte poetsbeurt
je kan natuurlijk ook gewoon even de tuinslang er tegen zetten en klaar, maar dit is vele malen beter, de fiets zal langer meegaan, en ziet er beter uit.
Zo'n poetsbeurt hoeft ook niet lang te duren, op 30-40 minuten is dat wel klaar.
Als je een echte winterfiets hebt, kan je hem ook een dagje laten staan (ketting wel altijd droog maken, tegen roest) en daarna het zand er af borstelen.
Maar dan is hij natuurlijk niet echt proper.
Succes met de tips
I.p.v. een borstel gebruik je voor het frame het best een microfiber washandschoen. Daar blijft zand en fijne kiezel niet tussen zitten, waardoor je minder kans loopt op kleine krasjes.
Chi va piano, va sano e va lontano !
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Is wel het laatste waar ik zin in heb na een smerige natte rit (alle ritten de afgelopen maanden?).
In de winter rijd ik op mijn winterfiets en die maak ik niet schoon. Zonde van mijn tijd, je blijft namelijk bezig. Het hele idee van een winterfiets is dat je niet hoeft schoon te maken (althans voor mij).
Aan het einde van de winter gaat de winterfiets onder de HD-reiniger. Kan geen kwaad zo lang je niet van dichtbij gaat richten op lagers enzo.
Mijn zomerfiets maak ik gewoon schoon met een sopje en een geel doekje. Hardnekkig vuil met een schuursponsje (beetje voorzichtig mee doen).
Aan het einde van de winter gaat de winterfiets onder de HD-reiniger. Kan geen kwaad zo lang je niet van dichtbij gaat richten op lagers enzo.
Mijn zomerfiets maak ik gewoon schoon met een sopje en een geel doekje. Hardnekkig vuil met een schuursponsje (beetje voorzichtig mee doen).
Gewoon het schuurgedeelte eraf trekken, dan heb je een prima formaat sponsje waarmee overal tussen en bij kan..havana schreef: Hardnekkig vuil met een schuursponsje (beetje voorzichtig mee doen).
Do not CROSS the road!
-
- Forum-lid
Als ik m'n fiets net zo zou poetsen als sommigen hier, zou ik per week meer tijd kwijt zijn aan poetsen dan aan fietsen. Ketting, cassette even snel schoonmaken na een vieze rit, en eens in de zoveel tijd de hele fiets even onder handen nemen is mijn regime.
goosman schreef:I.p.v. een borstel gebruik je voor het frame het best een microfiber washandschoen. Daar blijft zand en fijne kiezel niet tussen zitten, waardoor je minder kans loopt op kleine krasjes.
Bij een microfiber washandschoen blijft het vuil er juist wel tussen zitten. Alleen door de microfiber houdt de 'stof' het vuil vast
Addict R1
+1 niks zo vervelend als aan een rit op een smerige fiets te beginnen....net zoiets als met een stinkende vrouw naar bed gaanguerciotti schreef:Nee hoor,ik wil wel de volgende rit op een schone fiets stappen.lvgh schreef:Is wel het laatste waar ik zin in heb na een smerige natte rit (alle ritten de afgelopen maanden?).
Dan ben je misschien kapitaalkrachtiger als ik.havana schreef:In de winter rijd ik op mijn winterfiets en die maak ik niet schoon. Zonde van mijn tijd, je blijft namelijk bezig. Het hele idee van een winterfiets is dat je niet hoeft schoon te maken (althans voor mij).
Ik heb maar een fiets.Wel met twee setjes wielen.
Alle gekheid op een stokje.Iedereen onderhoud zijn fiets op een andere manier.Ik fiets graag op een propere fiets.
Ik wordt gek als mijn fiets vuil is.Mijn fietsmaat daartegen poetst misschien eens per maand,
Ik na elke rit.Vindt het ook helemaal niet vervelend om mijn fiets te poetsen.
Daarna gaat ie lekker mee naar mijn warme werkkamer, kan ie lekker drogen voor de volgende rit.