Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

welke kledij heb ik nodig?

koertie
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2012 14:22

koertie 09 jan 2013 13:04

Hallo,

ik ben een complete leek in het fietsen.
Ik heb net mijn eerste fiets gekocht, maar nu vraag ik me af wat ik allemaal van kledij nodig heb.
want er zijn zoveel verschillende dingen dat ik soms het niet meer uit elkaar kan houden.

wat heb ik nodig bij dit winterse weer?

GianniPietro
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 sep 2012 20:39
Locatie: Roermond
Contact

GianniPietro 09 jan 2013 13:12

Winterweer op komst dus goed gekleed op pad - http://www.ntfu.nl/nieuws.aspx?tabnr=2& ... 4&code=a45" onclick="window.open(this.href);return false; …
voorheen Levensgenieter...maar ik kwam mijn account niet meer in....
Twitter: @jp_houben

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 jan 2013 14:42

Wel een goed voorbeeld van de ntfu, iemand zonder helm als voorbeeld geven in de sneeuw.

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 09 jan 2013 15:03

Hoe vaak en hoeveel kilometer ga je fietsen? Ga je bijvoorbeeld elke dag naar je werk of ga je eens in de maand een rondje fietsen?

koertie
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2012 14:22

koertie 09 jan 2013 18:12

Het is de bedoeling om elke dag naar mijn werk te fietsen.
Heen en terug zal dat een 40tal kimometer zijn

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 09 jan 2013 20:45

Dat is ook mijn dagelijkse totaal (al bijna 20 jaar)!

>20 graden: Basisoutfit. D.w.z. Korte broek, shirt, ondershirt.
15-20 graden: Basis + mouwstukken
10-15 graden: Basis + mouwstukken + langebroek + Body
5-10 graden: Basis + ondershirt + ondershirt lange mouwen + Lange broek + body
0-5 graden: Basis + ondershirt + Ondershirt lange mouwen + Lange broek + Winterjasje + handschoenen
-5-0 graden: Basis + twee ondershirts met lange mouwen + Dikkere lange broek + winterjasje + Helmmuts + handschoenen
-10--5 graden: Basis + twee ondershirts met lange mouwen + Coltruitje + Dikkere lange broek + Dikke winterjas + Helmmut + handschoenen

Oh ja, vergeet geen overschoenen te kopen. Voor warm regenweer kun je simpele lycramodelletjes kopen (dan worden je schoenen niet zo vies. Nat worden ze toch wel). Voor koud (regen)weer zou ik speciaal gevoerde en waterwerende overschoenen aanschaffen.

Affijn, het principe dat ik gebruik is in ieder geval dat ik (en dat is persoonlijk) naarmate het kouder wordt, er steeds een laagje bij doe. Als je echt stevig doorfietst, is vaak alleen de eerste kilometer echt vervelend bij koud weer.Daarna gaat de warmte van je lichaam in je kleren zitten. Daarom zijn die laagjes dan ook belangrijk.

Als je geld genoeg hebt, kun je in de speciaalzaken je hart ophalen. Met een kleinere beurs (of gewoon zuinig) kun je bij zaken als de Aldi (ja echt waar!) voor weinig geld soms goede onderkleding aanschaffen.

Pieter_B
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2011 20:12

Pieter_B 15 jan 2013 12:36

Fietsen is een dure hobby! Ik fiets nu bijna 2 jaar en elke keer komt er wat wel bij. Begonnen met de standaarduitrusting om te gaan fietsen, maar dat is inmiddels wel uitgebreid: diverse korte broeken en t-shirts (korte en 1 met lange mouwen), ondershirts, lange broek, winterjack, winteroverschoenen, regenoverschoenen, spd schoenen, handschoenen, muts, helm. En nog een rugtas voor ook woon-werk verkeer.
Pieter

Steun mij in de strijd tegen MS: Pieter gaat klimmen tegen MS

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 15 jan 2013 20:53

Loop even bij de lokale FM naar binnen en informeer daar naar het een en ander. Neem zeker deze tips op het forum mee, zijn super tips.

Inderdaad fietsen is een dure hobby, heb zelf me meeste kleding gesponserd gekregen gelukkig. Bij de HEMA of bij deKruidvat hebben ze soms ook erg goedkope onderkleding.

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 15 jan 2013 23:05

Het hoeft niet duur te zijn.
Het is prima fietsen op 'n ouwe fiets met niet het mooiste en het beste.
In de loop van de tijd kun je uitbreiden en aanpassen.
Het hoeft toch niet vanaf het begin topklasse te zijn?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6567
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 jan 2013 23:50

+1

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jan 2013 00:28

Misschien is het interessant om hier even te kijken:http://cyclewear.eu/
Voor weinig geld heb je al leuke spullen. Ik hen zelf een jack en een muts van hun eigen merk All Active, dit houdt mij prima warm in de winter en kostte maar een paar tientjes.
Ik heb echt geen behoefte aan een Assos jack van 250 euro.
Ze hebben en ook wat van bekendere merken voor heel aantrekkelijke prijzen. Ze doen ook niet moeilijk met terugsturen e.d.

Als je kleding online wilt kopen is wel van belang dat je jezelf goed (laat) opmeten en de maattabellen van de fabrikant er bij pakt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 16 jan 2013 09:59

Ik heb zondag bij 0 graden met de volgende kledij gefietst:

thermoshirt lange mouwen, thermoshirt met windblocker en korte mouwen, extra armstrukken, jersey, wind- en waterdicht jack zonder voering,

helmmuts, halswarmer (wel/niet nodig afhankelijk van de kraag van je jack), dikke handschoenen, lange broek met bretels, overschoenen

Voordeel van vele lagen is dat je goed kan afstemmen op elke temperatuur (een dikke fleecelaag en warm jack zijn minder veelzijdig).

Fijne van mijn combo zijn de vele lagen, zonder dat het erg dik is. Als je een niet-winddicht jack hebt, dan heb je natuurlijk veel meer isolatie nodig.

Plaats reactie