Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingsschema. Maar je basisconditie dan?

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 09 jan 2013 23:32

Ik heb een vraag over trainingsschema's waarop ik eigenlijk nog nergens een antwoord heb kunnen krijgen/vinden.

Een schema -in mijn geval eentje voor La Marmotte- bevat een x aantal weken met een opbouw in de inspanning. Logisch. Maar het schema begint in week 1 met 45 minuten D1 en enkele dagen later 1 uur in D2. Dan denk ik: "3 kwartier in D1? Daar kom ik mijn bed niet voor uit". Ik bedoel, ik heb toch al een basisconditie van enkele jaren fietsen en deze winter ook rustig doorgependeld, zowel buiten als op de tacx, dus wat heb ik nou in hemelsnaam aan 3 kwartier in D1?

Mis ik dan iets?

Met andere woorden.:
1. Moet ik dan later in het schema instappen vanaf het niveau dat ik nu al probleemloos kan rijden?
2. Kan ik dan tot die tijd gewoon mijn eigen dingetjes doen, dus lekkere tocht in D2/3, keer intervaltraining, dan weer 's een ochtendje D1/2?
3. Moet ik echt gewoon 3 kwartier in D1 gaan fietsen en dan weer afstappen!? (kan het me nauwelijks voorstellen)
4. Moet ik een schema laten maken voor mijn eigen persoonlijke basissituatie? (natuurlijk begrijp ik dat dat zinvol is, maar dan geldt: zoveel fietsers, zoveel schema's, en wat is dan uberhaupt de toegevoegde waarde van zo'n schema op het web.? Ik neem toch aan dat de meeste lui die een Marmotte of AD6 of DM gaan rijden niet tot aan februari op hun gat zitten en dan opeens denken, 'kom laat ik het schema er 's bij pakken'
5. En stel dat ik gewoon met een zwaarder schema begin, moet ik dan tot aan het eind een schema rijden dat zwaarder blijft dan het basisschema, of kan ik dan van week tot week steeds wat minder zwaar trainen totdat ik uiteindelijk a.h.w. gelijk loop met het basisschema?

Ik hoop dat mijn vraag -wat uitgebreid- helder is en ik ben heel benieuwd naar reacties. Ik heb heel veel om te gaan trainen en te gaan fietsen en kijk vooral met wat tegenzin en verbazing naar de eerste startweken van zo'n schema. (Ik zie ook wel dat het later in de planning stevig wordt en ik dan alle zeilen bij kan gaan zetten.)

spotje023
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jan 2013 23:09

spotje023 09 jan 2013 23:44

Mijninziens is het misschien vervelend maar zo een schema houd ook rekening met het pieken op het juiste moment. Ik zou zelf wat zwaarder beginnen maar meer de duur dan de intensiteit. Overtraind raken kan een gevaar zijn waar je misschien nog geen rekening mee hebt gehouden.

Gr.

Spot

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 10 jan 2013 08:08

Als je al een goede basisconditie hebt lijkt het me zinloos om te beginnen met 3 kwartier D1. Ik zou het in ieder geval niet doen in jouw geval. Ik ben het wel eens met spotje023, qua duur zou je het wel wat kunnen verzwaren, maar pas wel op met de intensiteit. Ik weet niet hoe je schema er precies uitziet, maar voor de Marmotte zou ik in deze periode voornamelijk D1 (en af en toe D2) trainingen van 2 a 2.5 uur en langer doen.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 10 jan 2013 09:00

henschoten schreef: 1. Moet ik dan later in het schema instappen vanaf het niveau dat ik nu al probleemloos kan rijden?
Nee, zie ook 2.
henschoten schreef: 2. Kan ik dan tot die tijd gewoon mijn eigen dingetjes doen, dus lekkere tocht in D2/3, keer intervaltraining, dan weer 's een ochtendje D1/2?
Ja, lekker door blijven trainen.
henschoten schreef: 3. Moet ik echt gewoon 3 kwartier in D1 gaan fietsen en dan weer afstappen!? (kan het me nauwelijks voorstellen)
Nee, lekker blijven trainen wat je nu doet. Probeer wel variatie in je training te brengen.
henschoten schreef: 4. Moet ik een schema laten maken voor mijn eigen persoonlijke basissituatie? (natuurlijk begrijp ik dat dat zinvol is, maar dan geldt: zoveel fietsers, zoveel schema's, en wat is dan uberhaupt de toegevoegde waarde van zo'n schema op het web.? Ik neem toch aan dat de meeste lui die een Marmotte of AD6 of DM gaan rijden niet tot aan februari op hun gat zitten en dan opeens denken, 'kom laat ik het schema er 's bij pakken'

Inderdaad Marmotte etc is hoofdzakelijk opbouwen van duurvermogen (8 tot 10 uur fietsen). Probeer vanaf April een enkele keren richting Ardennen of Eifel te gaan om de nodige klim meters in de benen te krijgen.
henschoten schreef: 5. En stel dat ik gewoon met een zwaarder schema begin, moet ik dan tot aan het eind een schema rijden dat zwaarder blijft dan het basisschema, of kan ik dan van week tot week steeds wat minder zwaar trainen totdat ik uiteindelijk a.h.w. gelijk loop met het basisschema?
Je kunt afhankelijk van je eigen basis ook met een zwaarder schema starten maar probeer een midden weg te vinden. Elk uur training voor Marmotte is meegenomen maar vergeet niet rust te nemen. Je wordt beter van rusten en niet van door blijven trainen.
henschoten schreef:Ik hoop dat mijn vraag -wat uitgebreid- helder is en ik ben heel benieuwd naar reacties. Ik heb heel veel om te gaan trainen en te gaan fietsen en kijk vooral met wat tegenzin en verbazing naar de eerste startweken van zo'n schema. (Ik zie ook wel dat het later in de planning stevig wordt en ik dan alle zeilen bij kan gaan zetten.)
Denk eraan trainen moet ook plezier blijven.
What makes the boat go faster?

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 10 jan 2013 09:33

Voor wie is zo'n trainingsschema eigenlijk bedoeld? Voor iedereen die al een tijdje fietst is 3 kwartier D1 weinig, maar iedereen die zelden of nooit fietst kan volgens mij nooit zo snel progressie boeken om zo'n schema af te kunnen maken.

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 13 jan 2013 21:47

Nou, duidelijke reacties, bedankt. Als ik het goed begrijp fiets ik nu in de winter gewoon lekker door op mijn eigen manier. Als het schema zometeen gaat starten dan is intensiteit belangrijker dan tijd. Dus ik kan gerust langer dan die drie kwartier, maar het advies is om wel in D1 te blijven. Helder. Er komt vanzelf een moment dat ik ga aansluiten op waar het schema op dat moment mee bezig is.

:P

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1702
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 jan 2013 22:34

Trainen in D1 is belangrijker dan je op het eerste oog zou denken. Door veel D1 training verhoog je de maximale hartslag van je D1 zone en daarmee duw je ook je zones D2 en D3 omhoog. Op die manier komt je omslagpunt zo dicht mogelijk bij je maximale hartslag, zodat je je basisconditie kan verbeteren. Ik heb vorig jaar een maximaaltest gedaan en dacht ook een goede basisconditie te hebben. Deze bleek echter nog voor verbetering vatbaar door meer in D1 te trainen. Dat was een eye-opener voor me.
Een uitgebalanceerd trainingsschema bestaat uit enkele maanden D1 en geleidelijk naar D2. Pas de laatste 6/8 weken voor het piekmoment wordt de intensiteit opgeschroeft.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 jan 2013 23:24

Een trainingsscheman heeft een bepaald doel voor ogen, daarom moet je je afvragen of dit trainingsschema wel geschikt of van toepassing is op jezelf.
Waar heb je dit schema gehaald en wat is je doelstelling? Je kunt toch iemand die de marmotte "gewoon" (ahum...) wil uitrijden moeilijk hetzelfde schema laten afwerken dan iemand die deze cyclo in minder dan 8 uur wil uitrijden.
In elk geval als je de basis hebt om 3 uur in D1 te trainen in februari , en je door deze trainingen bijna geen vermoeidheid kweekt, zou het meer dan dwaas zijn om met maar 45 minuten training te beginnen.
Ik denk dat voor jou een zwaarder trainingsschema geschikter zou zijn , ga je ook wat meer "overschot bij tegenslag ( ziekte, kwetsuur) hebben of op de dag zelf om je gesteld doel te bereiken.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 jan 2013 09:44

henschoten schreef:Nou, duidelijke reacties, bedankt. Als ik het goed begrijp fiets ik nu in de winter gewoon lekker door op mijn eigen manier. Als het schema zometeen gaat starten dan is intensiteit belangrijker dan tijd. Dus ik kan gerust langer dan die drie kwartier, maar het advies is om wel in D1 te blijven. Helder. Er komt vanzelf een moment dat ik ga aansluiten op waar het schema op dat moment mee bezig is.

:P
Trainingsschema's zijn zwaar over-rated wat mij betreft. Kijk dit schema wat je gevonden had gewoon eens door en ga dan lekker verder met fietsen. Effectief trainen is geen rocket science. Zolang je maar een beetje af blijft wisselen, genoeg uren maakt en nu niet te intensief gaat fietsen komt 't wel goed. Je mag nu best wel eens een stuk in D2 rijden, gooi de ketting eens op 't buitenblad en naar rechts als wind tegen heb. Rij een keertje met wind mee een stuk met 120 omwentelingen. Een keer een heuveltje of een viaduct op sprinten werkt echt niet averechts, zolang je 't maar niet iedere training 15x doet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 14 jan 2013 09:45

amclassic-fan schreef:
henschoten schreef:Nou, duidelijke reacties, bedankt. Als ik het goed begrijp fiets ik nu in de winter gewoon lekker door op mijn eigen manier. Als het schema zometeen gaat starten dan is intensiteit belangrijker dan tijd. Dus ik kan gerust langer dan die drie kwartier, maar het advies is om wel in D1 te blijven. Helder. Er komt vanzelf een moment dat ik ga aansluiten op waar het schema op dat moment mee bezig is.

:P
Trainingsschema's zijn zwaar over-rated wat mij betreft. Kijk dit schema wat je gevonden had gewoon eens door en ga dan lekker verder met fietsen. Effectief trainen is geen rocket science. Zolang je maar een beetje af blijft wisselen, genoeg uren maakt en nu niet te intensief gaat fietsen komt 't wel goed. Je mag nu best wel eens een stuk in D2 rijden, gooi de ketting eens op 't buitenblad en naar rechts als wind tegen heb. Rij een keertje met wind mee een stuk met 120 omwentelingen. Een keer een heuveltje of een viaduct op sprinten werkt echt niet averechts, zolang je 't maar niet iedere training 15x doet.
+1

Uit ervaring weet ik dat een trainingsschema je fietsplezier flink kan vergallen. Zeker als je engiszins perfectionistisch ingesteld bent, en je snel een slaaf van je schema wordt. De basis is plezier! Dat klinkt als een cliche, maar is wel waar.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28023
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jan 2013 09:49

Mensen hebben nu eenmaal graag iets om houvast aan te hebben. Kijk naar de talloze vragen over fietsmetingen. Mensen WILLEN geloven in een waarheid, in een soort ultieme handleiding: "als ik dit doe, dan ga ik hard fietsen" of "als ik m'n fiets zo afstel, dan is het goed".

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 14 jan 2013 10:07

havana schreef:Mensen hebben nu eenmaal graag iets om houvast aan te hebben. Kijk naar de talloze vragen over fietsmetingen. Mensen WILLEN geloven in een waarheid, in een soort ultieme handleiding: "als ik dit doe, dan ga ik hard fietsen" of "als ik m'n fiets zo afstel, dan is het goed".
En als ze dan een meting laten uitvoeren bij 3 verschillende bikefitters dan zijn ze helemaal de kluts kwijt.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie