Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Marianne Vos anders dan Armstrong?

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 13 jan 2013 10:05

Boven geformuleerde vraag is echt een vraag!
Ik oordeel of veroordeel haar zeker niet. Heb ook geen enkele aanwijzing voor vals spel. Maar als je haar dominantie ziet, ook gisteren weer bij de EPE, 1 minuut dertig na de winnaar bij de mannen en iemand als van Dam los rijden, is haar superioriteit ongelooflijk.
Die heeft echt veel weg van de tijden van Armstrong en de US-Postal ploeg.

Ben ik nu de enige die daar met veel verbazing en vragen naar kijk, zijn mijn hersenen al zo verwrongen dat ik vraagtekens plaats bij een prachtige sportprestatie?

Ik ben wel benieuwd naar de opvattingen van de wielervolgers hier op het forum.
Gaat me niet om wel of geen gelijk, maar om argumenten.
Allard

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 jan 2013 10:14

Groot verschil is dat de concurrentie bij de vrouwen stukken minder is.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 13 jan 2013 10:40

Dat is mijn gedachte ook. Er zijn maar weinig vrouwen die de drive en ambitie hebben van een Marianne of een Leontien van Moorsel. Daarnaast zijn er gewoon relatief weinig vrouwelijke wielrenners. Je bent dan ook sneller de beste. Ook hebben sommige mensen een natuurlijke aanleg voor een sport, b.v. een Ranomi Kromowidjojo. Ook Lance Armstrong heeft dat, alleen die had blijkbaar nog wat extra nodig om zover boven de concurrentie uit te steken.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 13 jan 2013 10:42

Suprematie zie je voornamelijk in sporten waar -of- designerdoping in het spel is, zoals athletiek (Balco affaire) -of- in kleine sporten, waar de meeste sporters geen volledig prof zijn. Dameswielrennen valt in de laatste categorie. De meeste rensters zijn geen full profs; iemand als Marianne Vos is dat wel. In die situatie kun je met veel talent en een professionele begeleiding heel ver komen. Ze heeft geen honderden full profs als tegenstanders, maar slechts enkele tientallen.

Denk aan Eric Heiden, die in 1980 alle schaatsdiciplines won, gewoon door als enige de sport qua training professioneel aan te pakken.

Ik denk dat Armstrong voor een deel zijn status aan superieure trainingsmethoden te danken heeft; hoe groot dat deel is zullen we door de grijssluier van doping helaas nooit weten.
Laatst gewijzigd door ponsteen op 13 jan 2013 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan C
Forum-lid

Jan C 13 jan 2013 10:48

Uit diverse testen is gebleken dat Vos hetzelfde vermogen kan wegtrappen als de mannen. Er is ook al diverse voor gepleit om Vos bij de heren te laten meerijden, hetgeen echter volgens de spelregels niet mogelijk is! Het moge duidelijk zijn dat Vos inderdaad een bovenmatig talent heeft en een geweldige drive!
Daarnaast blijft het gewoon een heel integer, bescheiden en sympathieke vrouw! Een gouden sieraadje voor de sport!

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 jan 2013 10:53

Zomaar wat verschillen:

LA was zwaar aan de dope en niet alleen hij maar zijn hele ploeg zat aan de pillen. Of Marianne dope gebruikt weet ik niet. Maar een groots opgezet doping netwerk in haar ploeg, daar geloof ik niet zo in.
Marianne is in elke tak van het wielrennen actief en ze wint overal. LA was goed in de tour en daarna zag je hem nergens.
LA was/is een arrogante narcistische eikel. Marianne is beter te pruimen.

Wat ik niet verdacht vind aan het optreden van Marianne is dat ze continue wint. Als iemand beter is, dan is die dat volgend week waarschijnlijk weer. Dat is niet zo verdacht.
Wat ik echter wel verdacht vind is het enorme verschil met nummer 2, 3 en de rest. Hoe kan iemand zoveel beter zijn dan de rest? Dan vind ik het niet heel vreemd dat er vragen worden gesteld of het nu allemaal wel zo schoon is.
Live fast; die young. mijn blog

tourpretendent
Forum-lid

tourpretendent 13 jan 2013 10:55

havana schreef:Groot verschil is dat de concurrentie bij de vrouwen stukken minder is.
Volgens mij is TS verbaasd dat ze mannen als van Dam op afstand rijdt.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 13 jan 2013 11:15

Ze zou mij dr ook af rijden hoor. :mrgreen:
Hoe sterk is de eenzame fietser...

tourpretendent
Forum-lid

tourpretendent 13 jan 2013 11:19

razenderoeland schreef:Ze zou mij dr ook af rijden hoor. :mrgreen:
O ja mij ook, maar wij zijn dan ook niet vergelijkbaar met van Dam.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jan 2013 11:24

Wie is die van Dam eigenlijk?
Campagnolo Ultra Dork

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 13 jan 2013 11:28

Ik denk de organisator van de van dam tot dam loop?

tourpretendent
Forum-lid

tourpretendent 13 jan 2013 11:41

Ernie C. schreef:Wie is die van Dam eigenlijk?
Laurens

Plaats reactie