Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Powercal - Performance manager chart

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 13 jan 2013 11:10

Ik rij nu een week of 6 met de powercal, die ik voor de winterperiode heb aangeschaft. En ik moet zeggen van de gerapporteerde vermogens klopt geen hol. Dat gezegd ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat het een bruikbaar instrument voor training is.
Als je je maximale vermogens wilt meten dan is de Powercal nagenoeg onbruikbaar en kun je beter zoiets als de Rosiertest doen. Maar ik gebruik de vermogensmeter (ik rij normal met Powertap) niet voor dat doel maar met name om met het "performance manager chart" de trainingsvoortgang te plannen en ook te meten.
(Link naar performance manager chart: http://home.trainingpeaks.com/articles/ ... chart.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; )

Het perfomance manager chart is gebaseerd op de TSS (training stress score) en dat getal is niet gebaseerd op absoluut vermogen maar gebaseerd gerealiseerd vermogen (genormaliseerd) ten opzichte van een persoonlijk referentie vermogen (FTP). Dat referentie vermogen moet je dan regelmatig testen en veranderd naarmate je vordert in je training.
Ik heb het vermoeden dat als je met de Powercal je FTP vaststelt en daarna de TSS meet/berekent dat dan die TSS slechts weinig afwijkt van de TSS die je met een echte vermogens meter zou hebben gemeten. Als dat zo is dan zou die Powercal wel eens veel nuttiger kunnen zijn dan ik vooraf had kunnen denken.
Afbeelding

skimons
Forum-lid

skimons 02 feb 2013 19:52

nuttige post! gedachte is denk ik niet zo heel gek. zou het ook werken voor de combi fietsen en hardlopen? vind het moeilijk om de TSS van lopen te bepalen. hartslag is meestal wel flink hoger met lopen.

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 14 feb 2013 10:03

Ik heb ook zo'n PowerCal. Sinds deze week gebruik in trainerroad icm een Kinetic Rock n Roll fietstrainer. Als ik dan beide berekende vermogens naast elkaar zie heb je ik het idee dat PowerCal niet echt nuttig is zoals een echte powermeter. PowerCal toont enorme variatie in waarden dus je kan jezelf niet aan-/bijsturen. Het kan wel handig zijn als je de PowerCal data na je ritten analyseert en als input gebruikt voor een volgende rit en dan met gemiddelde van 10s pakt.

Trainerroad is een tool die door het opvangen van data van de snelheids-/candanssensor en de powercurve van de fietstrainer het vermogen op een laptop/pc toont. Op basis van dit vermogen kan je dan, na een FTP test, een plan of trainingen volgen die Trainerroad voor je heeft.

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 14 feb 2013 14:10

ik denk uit eigen ervaring dat ericpeters gelijk heeft.
ook ik gebruik nu al weer een tijdje de powercal, gewoon om te kijken of vermogensmeting iets is waar ik wijzer van word
ik ben niet echt deskundig maar merk wel dat zodra je b.v echt iets wilt met je piekvermogens dat niet zo'n zin heeft
ik denk net als ericpeters dat je de powercal kan "gebruiken" voor je TSS
dan is het ook voldoende om je gemiddelde op 10sec te zetten, dan heb niet zo'n last van de schommelingen
ik wilde eigenlijk een chart laten zien uit golden cheetah, als voorbeeld, maar dat krijg ik niet voor elkaar, daarom een voorbeeld uit connect van garmin:
http://connect.garmin.com/activity/272345215" onclick="window.open(this.href);return false;
gaat om training van afgelopen maandag waarbij ik driemaal, drie keer een blokje van ongeveer 280 watt trap
je ziet dan dat de pieken toch best redelijk vlak zijn

ik denk dat voor de paar tientjes meer i.v.m. een normale ant+ band je iets koopt wat nuttig is
voor mij geldt daarbij ook nog dat ik graag wil weten of trainen op vermogen mij kan helpen "beter" te worden :oops:
als ik denk dat ik er wat aan heb, koop ik misschien aan begin volgend seizoen wel een echt powermeter
Allard

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 15 feb 2013 11:47

beren040 schreef:...
http://connect.garmin.com/activity/272345215" onclick="window.open(this.href);return false;
gaat om training van afgelopen maandag waarbij ik driemaal, drie keer een blokje van ongeveer 280 watt trap
je ziet dan dat de pieken toch best redelijk vlak zijn

ik denk dat voor de paar tientjes meer i.v.m. een normale ant+ band je iets koopt wat nuttig is
voor mij geldt daarbij ook nog dat ik graag wil weten of trainen op vermogen mij kan helpen "beter" te worden :oops:
als ik denk dat ik er wat aan heb, koop ik misschien aan begin volgend seizoen wel een echt powermeter
De gegevens van Trainerroad in Garmin Connect.
Afbeelding

De gegevens van de Edge 800 in Garmin Connect:
Afbeelding

De onderste grafiek is iets anders omdat de Edge 5 minuten la

Als je een fietstrainer hebt is Trainerroad een betaalbaar alternatief (extra benodigd: pc, ant+ dongle en ant+ speedsensor) om op vermogen te trainen en je progressie te zien. Voor wielertoeristen, zoals ik, een prima optie. De PowerCal daarentegen, ik hoop dat ik er nog wat mee kan in de toekomst...

Willempy
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Willempy 16 feb 2013 08:09

Hoi, ik lees net jullie bevindingen en ik heb ook getwijfeld om een powercal aan te schaffen maar heb het nog niet gedaan. vraagje kunnen jullie een keer een ritje met de powercal in strava inlezen en dan de resultaten van garminconnec5 en strava posten, in strava wordt ook een soort van poweroutput berekend alss je geen powermeter hebt en ik ben benieuwd of zij op dezelfde waarden uitkomen. Alvast bedankt.

grtz

redalert
Forum-lid

redalert 16 feb 2013 08:48

http://www.dcrainmaker.com/2012/11/cycl ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false; voor een mooie test van de powercal

Plaats reactie