Kwam er tijdens een toertochtje achter dat de lagers van mijn slx derailleurwieltjes niet meer top waren, ca 700 km in weer en wind. Wat schetst mijn verbazing dat bij demontage dit lager bestaat uit twee metalen"dekseltjes" met daarin een metalen busje. Van een echt lager geen spoor!
In mijn ogen heeft dat niets met kwaliteit te maken; rotzooi
Slx achterderailleur
Ook een glijlager is een lager! Voor een lager heb je geen kogels nodig! Wat dacht je van de krukaslagers en nokkenaslagers van je auto? Babbit metal, staal en olie, that's it. Soms goed voor 400000km! Ik vind het nogal pedant om zo te reageren. De metalen dekseltjes sluiten het lager, met de rubberringetjes af voor vuil. Overigens is het geen metalen busje, maar een keramisch busje. Waaruit maak je eigenlijk op dat de lagers niet meer top waren, zoals je zelf stelt (en dat na 700km)? Mijn ervaring, conservatieve schatting 50000 km, leert me dat de kunststof tanden verslijten, lang voor het lagertje. Die laatste heb ik nooit versleten gezien. Dat dit lager niet superlicht draait, is juist. Die van tackx zijn wat dat betreft beter, als je ze schoonhoudt. Ook daar verslijt de kunststof lang voor het lager.
Ik heb het bewuste busje is bekeken was zeker voor de helft doorgesleten en stond op knappen, hierdoor in het verticale vlak veel speling. Overigens komt de hele constructie op mij fragiel over. Er zit nu tacx in en dat komt een stuk robuuster over, over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen.
Tenslotte lijkt een glijlager in potentie goed te functioneren maar dat zegt natuurlijk niets over deze constructie.
Tenslotte lijkt een glijlager in potentie goed te functioneren maar dat zegt natuurlijk niets over deze constructie.
Niets is waar en zelfs dat niet
In mijn slx achter derailleur een rd-m670 10 speed zitten ook de standaard wieltjes. anzich is daar niets mis mee, maar heb die vervangen voor aluboys van BBB.
Deze hebben afgesloten industrie lagers wat het schakel gedrag ten goede komt, en waardoor de levensduur ook verlengt wordt maar dat terzijde.
Deze hebben afgesloten industrie lagers wat het schakel gedrag ten goede komt, en waardoor de levensduur ook verlengt wordt maar dat terzijde.