Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

crossbanden met spikes op

timken
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2009 19:23

timken 19 jan 2013 18:11

Met dit besneeuwd landschap lijkt het mij misschien eens aan de raden om eens spikes uit te proberen in het veld of op de weg.
Iemand enige suggesties?

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 19 jan 2013 19:28

Spikes gaan je alleen helpen als je op sneeuw/ijs rijdt. Op gewoon asfalt is het ronduit vervelend.
Weet niet hoe er bij jou in de buurt gestrooid is, maar hier kun je prima uit de voeten met normale crossbandjes.
Als je van plan bent op het ijs te gaan fietsen (ipv schaatsen) dan zal het waarschijnlijk wel goed werken.
Schwalbe bandjes en die zijn bijvoorbeeld hier te verkrijgen.

jonny.coulon
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 jun 2012 22:06

jonny.coulon 19 jan 2013 20:00

voor de weg gebruik ik de Challenge Griffo XS en voor de echte sneeuw heb ik een setje fango's, meer dan voldoende

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jan 2013 20:06

Je kan nu overal prima rijden met gewone banden. Doordat het niet meer boven 0 is geweest sinds de sneeuw is gevallen ligt er praktisch nergens ijs op de weg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2094
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 19 jan 2013 20:49

Ik heb Schwalbe Marathon Winter in huis maar dit jaar nog niet gebruikt. Er moet al vastgereden sneeuw of opgevroren wegdek zijn willen die echt van nut zijn. Op asfalt lopen ze zwaar en heb je oordoppen nodig vanwege de herrie. Als je een extra fiets op reserve kunt houden voor precies deze weersomstandigheden zou ik ze aanschaffen. Maar koop je ze nu nog is het vaak al te laat voordat je ze in huis hebt.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 19 jan 2013 22:57

Ik heb zelf de Continental nordic spike, met alleen spikes aan de zijkanten van de banden.

In deze vorstperiode heb ik mijn woon-werkverkeer gewoon gedaan met Challege Grifo's met lage (2bar) spanning. Ging prima. Maar, als er echt aangekoekte sneeuw op de weg ligt, zijn die continentals wel erg prettig en voelen ze heel veilig aan.

Het voordeel van dergelijke banden is dat ze zwaar, sterk en onverwoestbaar zijn. En, omdat je ze maar zelden nodig hebt, kun je er waarschijnlijk de rest van je fietsleven mee vooruit.

timken
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2009 19:23

timken 20 jan 2013 08:48

Ik zal morgen toch eens proberen, Schwalbe Marathon Winter vooraan( vooral tegen wegschuiven in de bochten) en Challenge Griffo achteraan. We zullen wel zien wat het geeft.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jan 2013 10:30

Ik zou ook gewoon een Grifo voor monteren en een beetje met beleid de bochten door gaan. Met studs de bocht door op asfalt is ook niet echt ideaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bikeslave
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 apr 2012 08:56

bikeslave 20 jan 2013 12:37

ultra_ivo schreef:Ik heb Schwalbe Marathon Winter in huis maar dit jaar nog niet gebruikt. Er moet al vastgereden sneeuw of opgevroren wegdek zijn willen die echt van nut zijn. Op asfalt lopen ze zwaar en heb je oordoppen nodig vanwege de herrie. Als je een extra fiets op reserve kunt houden voor precies deze weersomstandigheden zou ik ze aanschaffen. Maar koop je ze nu nog is het vaak al te laat voordat je ze in huis hebt.
Ik gebruik momenteel die spike banden van schwalbe op mijn mtb. Voor woon/werk vindt ik het een bestseller. Maar inderdaad op straat ben je niet vooruit te branden.

timken
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2009 19:23

timken 21 jan 2013 20:21

Vandaag de banden eens getest op asfalt en dit is toch ook nog niet alles blijkbaar.
Bijde banden opgepomp tot 4 bar, lager is voor in het veld, en de weg lag er vrij goed bij.
De spikes zorgen toch rap voor vertrouwen op papperige sneeuw, maar eens je op een jaagpad komt waar niet gestrooid is, wordt het toch wel kinky.
Resultaat: 1x bijna gevallen en 1x gewoon weggeslagen omdat ik in een ondergesneeuwd gootje was terecht gekomen.
Gelukkig 2x zonder erg. Op het jaagpad had ik nogthans lucht uit de banden gelaten.
In elk geval een zware training, want dit rolde voor geen meter.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jan 2013 21:00

Ik weet niet hoe zwaar je bent, maar 4 bar is voor bijna iedereen veel te veel. Ik zou er zelf met mijn 70 kg en sneeuw hooguit 2.2 bar ofzo in pompen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

timken
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2009 19:23

timken 22 jan 2013 09:06

amclassic-fan schreef:Ik weet niet hoe zwaar je bent, maar 4 bar is voor bijna iedereen veel te veel. Ik zou er zelf met mijn 70 kg en sneeuw hooguit 2.2 bar ofzo in pompen.
Op dit moment een 74 kg. In het veld zet ik mijn banden ook op het minimum, maar op het asfalt is er dan echt geen snelheid in te krijgen.
Omdat ik toch niet in het veld ging (het jaagpad was ook in de asfalt), had ik ze maar wat harder gezet. De snelheid kan je op die manier toch nog op een kleine 30 km/u houden.

Plaats reactie