Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

ultegra di2 en 11 speed

brian
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 12 sep 2008 23:39

brian 28 jan 2013 23:43

Ik overweeg een 10 speed ultegra DI2 afgemonteerde fiets aan te schaffen. In hoeverre is dit eenvoudig te upgraden naar een 11 speed? Volgens mij moet ik rekening met het volgende

- Upgraden van de DI2 firmware.
- 11 speed cassette
- 11 speed ketting
- 10 speed naar 11 speed body. Ik heb nu powertap sl+ naven en een setje marchisio wielen.

Klinkt niet al te lastig? Of zie ik wat over het hoofd?
(2013) Engadin Radmarathon, Oetztaler Radmarathon, Charly Gaul
(Fiets) Cervelo R3

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jan 2013 11:08

Na je 1e punt kan je direct stoppen met nadenken. Je gaat die firmware niet (zo maar) naar 11 speed kunnen upgraden. Bij de electronica zelf kan je niet komen, alles is bedekt met plastic. Het is mij wel gelukt om de boel open te krijgen zodat 't nog werkt. Wat je dan aantreft is behoorlijke kleine electronica, een lading IC'tjes zonder fatsoenlijk type nummer. De uC is naamloos, ik heb wel vermoedens waar 't ding vandaan komt. Maar waarschijnlijk zijn ze op bestelling gemaakt voor Shimano. De uC direct opnieuw programmeren met nieuwe code kan je dus wel vergeten, want je kan er fysiek niet bij, weet niet welke uC 't is, zijn dus ook geen tools voor.

Via de dealer tool van Shimano kan je wel componenten updaten. Maar je kunt zeker zijn dat je niet even eenvoudig de Dura Ace firmware op Ultegra componenten kunt flashen. Kan je wel nieuwe Ultegra firmware erop flashen en de stroom aan bitjes opslaan met een scope en vervolgens de bytes allemaal eruit halen. Maar dan heb je een lading bytes waar je nog niets mee kunt.

Als Shimano niet ergens mee komt kan je 't voorlopig vergeten.
Misschien dat ik in de toekomst nog eens een poging onderneem om de werking van het E-tube systeem van Shimano te reverse engineren. Afhankelijk van de implementatie is er dan misschien een mogelijkheid om ergens een stukje electronica tussen te zetten zodat 't 11 speed zou kunnen schakelen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat 't niet gaat lukken omdat er te veel code in de achter-derailleur zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Iblauw
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 28 nov 2012 02:37
Locatie: Drenthe

Iblauw 29 jan 2013 14:13

amclassic-fan schreef:Na je 1e punt kan je direct stoppen met nadenken. Je gaat die firmware niet (zo maar) naar 11 speed kunnen upgraden. Bij de electronica zelf kan je niet komen, alles is bedekt met plastic. Het is mij wel gelukt om de boel open te krijgen zodat 't nog werkt. Wat je dan aantreft is behoorlijke kleine electronica, een lading IC'tjes zonder fatsoenlijk type nummer. De uC is naamloos, ik heb wel vermoedens waar 't ding vandaan komt. Maar waarschijnlijk zijn ze op bestelling gemaakt voor Shimano. De uC direct opnieuw programmeren met nieuwe code kan je dus wel vergeten, want je kan er fysiek niet bij, weet niet welke uC 't is, zijn dus ook geen tools voor.

Via de dealer tool van Shimano kan je wel componenten updaten. Maar je kunt zeker zijn dat je niet even eenvoudig de Dura Ace firmware op Ultegra componenten kunt flashen. Kan je wel nieuwe Ultegra firmware erop flashen en de stroom aan bitjes opslaan met een scope en vervolgens de bytes allemaal eruit halen. Maar dan heb je een lading bytes waar je nog niets mee kunt.

Als Shimano niet ergens mee komt kan je 't voorlopig vergeten.
Misschien dat ik in de toekomst nog eens een poging onderneem om de werking van het E-tube systeem van Shimano te reverse engineren. Afhankelijk van de implementatie is er dan misschien een mogelijkheid om ergens een stukje electronica tussen te zetten zodat 't 11 speed zou kunnen schakelen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat 't niet gaat lukken omdat er te veel code in de achter-derailleur zit.

:o :shock: :shock:

-respect-
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 29 jan 2013 20:52

Misschien dat ik in de toekomst nog eens een poging onderneem om de werking van het E-tube systeem van Shimano te reverse engineren. Afhankelijk van de implementatie is er dan misschien een mogelijkheid om ergens een stukje electronica tussen te zetten zodat 't 11 speed zou kunnen schakelen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat 't niet gaat lukken omdat er te veel code in de achter-derailleur zit.
En voor de niet techneuten: zie het maar als een powerbox voor een turbomotor (de goede dan, niet de goedkope versies met één weerstand van 50 cent).
Als het je lukt om de data uit een ecu van een dieselmotor op een effectieve manier te manipuleren is een shimano systeem een peuleschil. Helaas is er op een racefiets veel minder ruimte, pakt een powerbox ook stroom en staan er geen klanten in de rij om 3-500 Euro voor een zwart kastje op te hoesten..... dat maar één versnelling extra biedt....

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 29 jan 2013 22:53

sharkman113 schreef:
Misschien dat ik in de toekomst nog eens een poging onderneem om de werking van het E-tube systeem van Shimano te reverse engineren. Afhankelijk van de implementatie is er dan misschien een mogelijkheid om ergens een stukje electronica tussen te zetten zodat 't 11 speed zou kunnen schakelen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat 't niet gaat lukken omdat er te veel code in de achter-derailleur zit.
En voor de niet techneuten: zie het maar als een powerbox voor een turbomotor (de goede dan, niet de goedkope versies met één weerstand van 50 cent).
Als het je lukt om de data uit een ecu van een dieselmotor op een effectieve manier te manipuleren is een shimano systeem een peuleschil. Helaas is er op een racefiets veel minder ruimte, pakt een powerbox ook stroom en staan er geen klanten in de rij om 3-500 Euro voor een zwart kastje op te hoesten..... dat maar één versnelling extra biedt....
Ik snapte de uitleg van Amclassic-fan beter. Zal wel te maken hebben met het feit dat ik in de IT werkzaam ben...

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 30 jan 2013 11:40

Samengevat: koop campa EPS als je 11-speed wilt rijden maar niet de duurste groep wilt :-)

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 30 jan 2013 17:13

Snap van geen van beide de uitleg, maar dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik de IT verlaten heb :roll:

Wat ik me wel afvraag is: waarom zou je het willen? Omdat het kan of...?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 jan 2013 17:17

Wist je dan niet dat je 0,4 km/uur harder gaat fietsen van 11-speed?

wmc
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 30 jan 2013 18:10

havana schreef:Wist je dan niet dat je 0,4 km/uur harder gaat fietsen van 11-speed?
Zo weinig? Bij mijn upgrade een aantal jaren geleden van 8 naar 10 speed was het toch echt 2 km/uur ;) .

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 30 jan 2013 18:34

havana schreef:Wist je dan niet dat je 0,4 km/uur harder gaat fietsen van 11-speed?
Ik ben geschokt :o Toch een ernstig gebrek in mijn opvoeding dat ik dat niet wist.

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 01 feb 2013 09:52

havana schreef:Wist je dan niet dat je 0,4 km/uur harder gaat fietsen van 11-speed?
Bedoel je 11 tandwielen op het achterwiel, of een ander soort speed? :lol:

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 01 feb 2013 12:38

Komt er nu een nieuwe bekentenis , de volgende in het rijtje ?

Plaats reactie