ultegra di2 en 11 speed
Ik overweeg een 10 speed ultegra DI2 afgemonteerde fiets aan te schaffen. In hoeverre is dit eenvoudig te upgraden naar een 11 speed? Volgens mij moet ik rekening met het volgende
- Upgraden van de DI2 firmware.
- 11 speed cassette
- 11 speed ketting
- 10 speed naar 11 speed body. Ik heb nu powertap sl+ naven en een setje marchisio wielen.
Klinkt niet al te lastig? Of zie ik wat over het hoofd?
- Upgraden van de DI2 firmware.
- 11 speed cassette
- 11 speed ketting
- 10 speed naar 11 speed body. Ik heb nu powertap sl+ naven en een setje marchisio wielen.
Klinkt niet al te lastig? Of zie ik wat over het hoofd?
(2013) Engadin Radmarathon, Oetztaler Radmarathon, Charly Gaul
(Fiets) Cervelo R3
(Fiets) Cervelo R3
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Na je 1e punt kan je direct stoppen met nadenken. Je gaat die firmware niet (zo maar) naar 11 speed kunnen upgraden. Bij de electronica zelf kan je niet komen, alles is bedekt met plastic. Het is mij wel gelukt om de boel open te krijgen zodat 't nog werkt. Wat je dan aantreft is behoorlijke kleine electronica, een lading IC'tjes zonder fatsoenlijk type nummer. De uC is naamloos, ik heb wel vermoedens waar 't ding vandaan komt. Maar waarschijnlijk zijn ze op bestelling gemaakt voor Shimano. De uC direct opnieuw programmeren met nieuwe code kan je dus wel vergeten, want je kan er fysiek niet bij, weet niet welke uC 't is, zijn dus ook geen tools voor.
Via de dealer tool van Shimano kan je wel componenten updaten. Maar je kunt zeker zijn dat je niet even eenvoudig de Dura Ace firmware op Ultegra componenten kunt flashen. Kan je wel nieuwe Ultegra firmware erop flashen en de stroom aan bitjes opslaan met een scope en vervolgens de bytes allemaal eruit halen. Maar dan heb je een lading bytes waar je nog niets mee kunt.
Als Shimano niet ergens mee komt kan je 't voorlopig vergeten.
Misschien dat ik in de toekomst nog eens een poging onderneem om de werking van het E-tube systeem van Shimano te reverse engineren. Afhankelijk van de implementatie is er dan misschien een mogelijkheid om ergens een stukje electronica tussen te zetten zodat 't 11 speed zou kunnen schakelen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat 't niet gaat lukken omdat er te veel code in de achter-derailleur zit.
Via de dealer tool van Shimano kan je wel componenten updaten. Maar je kunt zeker zijn dat je niet even eenvoudig de Dura Ace firmware op Ultegra componenten kunt flashen. Kan je wel nieuwe Ultegra firmware erop flashen en de stroom aan bitjes opslaan met een scope en vervolgens de bytes allemaal eruit halen. Maar dan heb je een lading bytes waar je nog niets mee kunt.
Als Shimano niet ergens mee komt kan je 't voorlopig vergeten.
Misschien dat ik in de toekomst nog eens een poging onderneem om de werking van het E-tube systeem van Shimano te reverse engineren. Afhankelijk van de implementatie is er dan misschien een mogelijkheid om ergens een stukje electronica tussen te zetten zodat 't 11 speed zou kunnen schakelen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat 't niet gaat lukken omdat er te veel code in de achter-derailleur zit.
amclassic-fan schreef:Na je 1e punt kan je direct stoppen met nadenken. Je gaat die firmware niet (zo maar) naar 11 speed kunnen upgraden. Bij de electronica zelf kan je niet komen, alles is bedekt met plastic. Het is mij wel gelukt om de boel open te krijgen zodat 't nog werkt. Wat je dan aantreft is behoorlijke kleine electronica, een lading IC'tjes zonder fatsoenlijk type nummer. De uC is naamloos, ik heb wel vermoedens waar 't ding vandaan komt. Maar waarschijnlijk zijn ze op bestelling gemaakt voor Shimano. De uC direct opnieuw programmeren met nieuwe code kan je dus wel vergeten, want je kan er fysiek niet bij, weet niet welke uC 't is, zijn dus ook geen tools voor.
Via de dealer tool van Shimano kan je wel componenten updaten. Maar je kunt zeker zijn dat je niet even eenvoudig de Dura Ace firmware op Ultegra componenten kunt flashen. Kan je wel nieuwe Ultegra firmware erop flashen en de stroom aan bitjes opslaan met een scope en vervolgens de bytes allemaal eruit halen. Maar dan heb je een lading bytes waar je nog niets mee kunt.
Als Shimano niet ergens mee komt kan je 't voorlopig vergeten.
Misschien dat ik in de toekomst nog eens een poging onderneem om de werking van het E-tube systeem van Shimano te reverse engineren. Afhankelijk van de implementatie is er dan misschien een mogelijkheid om ergens een stukje electronica tussen te zetten zodat 't 11 speed zou kunnen schakelen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat 't niet gaat lukken omdat er te veel code in de achter-derailleur zit.
-respect-
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT
Cube LTD Deore XT
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
En voor de niet techneuten: zie het maar als een powerbox voor een turbomotor (de goede dan, niet de goedkope versies met één weerstand van 50 cent).Misschien dat ik in de toekomst nog eens een poging onderneem om de werking van het E-tube systeem van Shimano te reverse engineren. Afhankelijk van de implementatie is er dan misschien een mogelijkheid om ergens een stukje electronica tussen te zetten zodat 't 11 speed zou kunnen schakelen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat 't niet gaat lukken omdat er te veel code in de achter-derailleur zit.
Als het je lukt om de data uit een ecu van een dieselmotor op een effectieve manier te manipuleren is een shimano systeem een peuleschil. Helaas is er op een racefiets veel minder ruimte, pakt een powerbox ook stroom en staan er geen klanten in de rij om 3-500 Euro voor een zwart kastje op te hoesten..... dat maar één versnelling extra biedt....
Ik snapte de uitleg van Amclassic-fan beter. Zal wel te maken hebben met het feit dat ik in de IT werkzaam ben...sharkman113 schreef:En voor de niet techneuten: zie het maar als een powerbox voor een turbomotor (de goede dan, niet de goedkope versies met één weerstand van 50 cent).Misschien dat ik in de toekomst nog eens een poging onderneem om de werking van het E-tube systeem van Shimano te reverse engineren. Afhankelijk van de implementatie is er dan misschien een mogelijkheid om ergens een stukje electronica tussen te zetten zodat 't 11 speed zou kunnen schakelen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat 't niet gaat lukken omdat er te veel code in de achter-derailleur zit.
Als het je lukt om de data uit een ecu van een dieselmotor op een effectieve manier te manipuleren is een shimano systeem een peuleschil. Helaas is er op een racefiets veel minder ruimte, pakt een powerbox ook stroom en staan er geen klanten in de rij om 3-500 Euro voor een zwart kastje op te hoesten..... dat maar één versnelling extra biedt....
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Samengevat: koop campa EPS als je 11-speed wilt rijden maar niet de duurste groep wilt
Wist je dan niet dat je 0,4 km/uur harder gaat fietsen van 11-speed?