Pagina 1 van 1

Spacer Trapas - daardoor speling op trapas

Geplaatst: 30 jan 2013 13:41
door Baskeluchtop
Ik heb van mijn hybride/mountainbike (28 inch wielen) een single speed gemaakt.
Dat wil zeggen, voor het triple crankstel vervangen door een Shimano 600 crank + 42t kettingblad.

Nu is het zo dat mijn achtervork snel breeduit loopt waardoor ik een dunne alu spacer tussen mijn trapas
(deze; Cartridge Trapas Shimano BSA 68 mm 107 mm (BB-UN54) Vierkante As) (http://goo.gl/wWhDi" onclick="window.open(this.href);return false; ) en mijn bracketpot
heb moeten monteren.
Hierdoor is er net genoeg ruimte tussen het tandblad en mijn crankarm en de achtervork.

Goed (maar niet té vast) aangedraaid, maar het probleem dat nu lijkt te zijn ontstaan is dat door de dunne alu spacer de linker cup niet meer goed lijkt aan te sluiten met de trapas in de bracketpot.
De trapas wordt dus niet meer genoeg gefixeerd door het indraaien van de linker cup.
Hierdoor zit er enigszins speling op de trapas.
Niet in de as zelf dus, maar op de de montage in de bracketpot.

Is dit een bekend probleem bij zo'n soort oplossing?
Is hier iets aan te doen?
Is het probleem wellicht iets anders dan door de alu spacer?

Groet!, Bas

Re: Spacer Trapas - daardoor speling op trapas

Geplaatst: 30 jan 2013 14:01
door Baskeluchtop
Chrissiewizzie; het is een spacer die ik uit de fietsenzaak meegekregen heb, dus het zou ook een stalen spacer kunnen zijn.

Maar bij een 115mm aslengte is toch alleen de trapas langer, en niet de bracket cartridge zelf?
Mijn bracketpot is namelijk 68mm en dan wordt deze volgens mij veel te lang.

Laten we zeggen dat ik het toch zo laat, en af en toe de trapas cartridge weer aandraai, zou de huidige oplossing dan ook kwaad kunnen voor mijn bracket?

Alvast dank!

Re: Spacer Trapas - daardoor speling op trapas

Geplaatst: 30 jan 2013 15:12
door klimmer
Door het plaatsen van de spacer (ca. 2mm dik, schat ik) heb je feitelijk de bracket verlengd van 68 naar 70mm. De Shimano UN cartridges zijn geschikt voor zowel 68mm als 73mm brackets. (kijk maar eens naar de constructie van de linkercup, die is verdiept geconstrueerd). Feitelijk heb je dus (slechts) aan één kant de extra mms benut, waar de cartridge op berekend is. De speling die je nu voelt kan dus niet veroorzaakt zijn door het gebruik van de spacer. Ik schat in dat je de linkercup niet ver genoeg in gedraaid hebt, of dat de getapte schroefdraad in de bracket te ondiep is. Indien dit laatste het geval is kun je met een langere trapas, 113mm en niet 110mm, het probleem teckelen. 113mm is aan de rechterkant 1,5mm langer dan de tap van de 107mm versie. De UN van 110mm is aan de rechterzijde net zo lang als die van 107mm. Om onduidelijke reden is daar de linker astap de volle 3mm langer. Het is maar dat je het weet. 115mm cartridge is dus aan de rechterzijde 2,5mm langer dan die van 107mm. Zoals @chrissiewizzie zegt, zorgt die lengte voor de juiste kettinglijn passend bij de 600 crank. Speling betekent in dit geval dat je linker kogellager niet gefixeerd is en de buitenring van het kogellager min of meer vrij kan draaien, hetgeen tot snelle slijtage zal leiden.
Voor de duidelijkheid: bij een 113 of 115mm trapas, laat je wel de spacer weg!

Re: Spacer Trapas - daardoor speling op trapas

Geplaatst: 30 jan 2013 21:01
door Baskeluchtop
Beste Klimmer,
ik heb nog is even goed naar de gemonteerde trapas cartridge gekeken en het blijkt een 'Shimano BSA 68 mm 110 mm (BB-UN55) Vierkante As' te zijn.
De spacer is 1mm dik, zeker géén 2 mm.
De bracketbox is 68mm, zeker geen 73mm.
De linker cup heb ik maximaal aangedraaid, zodat deze met de 'kraag' volledig tegen de bracketbox aan zit. Verder aandraaien kan dus niet.

Voordeel in deze gehele vraag/probleem mijner zijde is misschien dat ik mijn cassette er achter afgehaald heb en alleen kransje 17t er op heb liggen.
De rest heb ik opgevuld met cassette spacers die normaal tussen de kransjes zaten.
Ik ben dus variabel in mijn kettinglijn.

Maar, zoals ik al zei heb ik dus máár een spacer van 1mm gebruikt, hetgeen dus blijkbaar toch al kan leiden tot een ongefixeerde linker kogellager?

Hoeveel langer is een BRACKET SET UN55 68 MM 115 MM (http://www.internet-bikes.com/index.php?p=4136&id=37905" onclick="window.open(this.href);return false;) aan de linker en rechter kant dan de 110mm versie?
Zoals je ziet hebben ze bij Internet Bikes zo'n bracketas voor maar € 7, en het is bij mij om de hoek.

Een spacer bij bracketas hoef ik dan niet meer te gebruiken, en de kettinglijn kan ik naar buiten leggen door de mijn ene kransje 17t een á twee naar buiten te leggen?

Hopelijk kunnen we met deze info een spannende eindoplossing vinden.

Alvast dank!

Re: Spacer Trapas - daardoor speling op trapas

Geplaatst: 30 jan 2013 23:19
door klimmer
sorry, maar de dikte heb ik geschat, ik ben niet helderziend (2mm wordt veel gebruikt bij switch naar triple). Je hebt ze ook nog in 1,5mm. "Vierkante as", daar maken we JIS-vierkant van, anders is er voor de meelezers verwarring met de ISO-assen van Campa. 2e punt. de kraag van de linker cup. Dat je een brackethuls hebt van 68mm heb ik niet betwijfeld. Graag goed lezen! Shimano maakt ze ook voor BB van 73mm. Die zijn er in de mtb wereld, niet bij racers. Deze trapassen worden in beide werelden gebruikt (en ik ben er gek op, al hoeven ze niet van Shimano te zijn). Het is me duidelijk dat je achteraan kunt variëren (maar ook dat heeft zijn grenzen). Ook in de singlespeed wereld ben ik thuis. Het ging echter om het probleem van de speling. Dat moet je vooraan oplossen, niet achteraan. Op sommige vragen heb ik ook geen antwoord. Ik heb laatst een fiets opgebouwd, ook met een ongebruikelijke combinatie, en toen bleek een UN trapas ook speling te geven. Waarom? ben ik nog altijd niet achter. Er was voldoende schroefdraad. Actie: ik heb een groot kruis gemaakt over die trapas en een van Token gemonteerd met dezelfde lengte. Kost heel wat meer, maar, ik moet een klacht van een enthousiaste klant voortvarend behandelen.
Zoals gezegd is een 115mm as aan beide kanten 2,5mm breder. (Die €7,- is de laagste prijs die ik voor UN53-54-55 heb gezien.) Kies een oplossing, die niet spannend, maar betrouwbaar is, dus met een kettinglijn, zo dicht mogelijk bij het middelpunt en met vrijlopende cranks uiteraard.